husqvarna_svartpilen_801_2




Proti šikaně na STK se demonstrovalo v Praze

Včera 7. září se uskutečnila protestní jízda po dálnici D1, která skončila v Praze před budovou Ministerstva dopravy. Motorkáři demonstrovali za odstranění šikany na Stanicích technické kontroly. Důvodem demonstrace s výstižným názvem „Vyjížďka proti buzeraci při STK“, byly stupňující se nároky při technických kontrolách. Technici STK od nového roku nechtějí schvalovat technickou způsobilost u vozidla, na kterém jsou zřejmé jakékoliv změny oproti továrnímu stavu, nebo stavu, v jakém bylo vozidlo homologováno. Dochází pak k absurdním situacím, kdy jsou z STK vykazovány motocykly vyšperkované třásněmi, ozdobnými figurkami na blatnících nebo vybavené jinými řídítky, plexištíty, zrcátky a jinými doplňky, které mění rozměry motocyklu oproti TP.

Byl také zaznamenán případ převažování motocyklu, který měl jinou hmotnost kvůli instalovaným doplňkům. V tomto případě díky padacímu rámu a nosiči kufrů. Nebo případ, kdy byl vyloučen z STK motocykl starší výroby, protože na řadící páce ručního řazení neměl kuličku, ale ozdobnou hlavici.

Dle organizátorů akce jsou tyto důvody šikanou, která jde za hranici občanské svobody. Podepsanou peticí pak demonstranti protestovali za odstranění těchto absurdních praktik. Za Ministerstvo dopravy (MD) byl vyslán do vřavy motorkářů jeho mluvčí, pan Tomáš Neřold, který ujistil účastníky demonstrace, že zvýšená přísnost Stanic technické kontroly nijak nepramení z aktivit MD, ale z iniciativy jednotlivých STK jako takových. A že MD se nesnaží být „papežštější, než Papež“. Pracovníci technických kontrol ovšem o tomto vědí své a není náhodou, že se tyto problémy začaly objevovat po prvním lednu 2016. V ten den vstoupily v platnost nová nařízení o rozsahu kontrol, s nutností pořizovat rozsáhlé fotogalerie kontrolovaného vozidla.

Společně s tímto vstoupily v platnost také rozsáhlé sankce pro techniky STK, v případě že dojde na vozidle k vážné závadě a toto vozidlo přitom prošlo v nedávné minulosti technickou kontrolou. Technici STK proto vzali celou situaci natolik doslova, že ve velkém množství případů doslova vyhazují z vrat své Stanice motorky (a samozřejmě i auta), u kterých je vidět, že jsou nějak upravené. Bez ohledu na to, jestli mají, či nemají homologované díly, nebo že daná úprava nijak neodporuje bezpečnosti silničního provozu.

Mluvčí MD Neřold uvedl, že uvedené výtky zapracuje do metodického pokynu, který bude zaslán všem STK. Měly by se tím omezit šikanózní praktiky Stanic.
Účastníci demonstrace také vyzdvihovali dlouhé roky neřešený problém, proč vozidlo registrované v nějaké zemi EU, není možné snadno registrovat v České republice. V mnoha příkladech bylo na místě řečeno, že údaje v českých technických průkazech jsou zcela zbytečné. Rozdíly českého TP a TP z Itálie, nebo Německa jsou zcela zřejmé. V ČR se evidují údaje, které jsou z hlediska bezpečnosti provozu zcela irelevantní a z úst účastníků demonstrace několikrát zaznělo, že z těchto údajů si udělala monopolní byznys společnost Dekra.

Třetím tématem byly jednotlivé stanice technických kontrol. V červenci letošního roku uvedlo MD, že zvažuje deregulaci Stanic technické kontroly a že kontroly by mohly provádět i autorizované servisy a prodejci vozidel jako takových. Proti tomuto záměru se velmi silně postavily stávající STK, které se obávají o své postavení. Obratem vyčíslily obrovské náklady, které to státu přinese a pohrozily tím, že tisíce techniků přijde o zaměstnání. Přitom na jednu STK aktuálně připadne v ČR více než 14 000 osobních vozů a motocyklů. Nepočítáme nákladní vozy, autobusy, traktory a podobné. Stávající stav Stanicím technické kontroly vyhovuje. O svou živnost se nemusí obávat, protože jim stát zajišťuje exkluzivitu v daném regionu. Mluvčí MD k této věci uvedl, že celou věc deregulace STK předali do Poslanecké sněmovny k projednání zákonodárcům a očekává v této věci silný lobbing ze stran stávajících provozovatelů STK. A nedokáže ani odhadnout, jak celá věc dopadne.

Na závěr setkání s motorkáři pan Neřold uvedl, že je Ministerstvo dopravy otevřené řešením uvedených problémů, ale potřebuje od široké veřejnosti konkrétní případy, kdy byli provozovatelé vozidel z STK vykázáni. Pokud se provozovatel vozidla domnívá, že jeho vykázání z STK bylo na základě nesmyslných důvodů, má napsat na MD a popsat celý problém. Jaký byl důvod, kdy a která STK ho vykázala. Pro tento účel zřídilo Ministerstvo dopravy emailovou schánku pripominky@mdcr.cz, kam mají lidé své podněty zasílat. Na jejich základě budou vytvořeny další metodické pokyny, které zpřesní rozsah technických kontrol, aby byly technické kontroly zaměřeny opravdu na relevantní technický stav vozidla, nikoliv na jeho vzhled.

Celá protestní akce byla svolána prostřednictvím sociálních sítí a serveru Motorkáři.cz. Jeden z organizátorů na konci setkání oznámil, že se na sklonku jara 2017 bude demonstrace opakovat, pokud shledá, že výsledky práce Ministerstva dopravy jsou v této věci nedostatečné a nevedly k nápravě aktuálních křivd.

Doplněno:

Na článek reagovala dne 12.9.2016 Profesní komora STK svým prohlášením. Ta se ohrazuje vůči tvrzení mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda, že aktivita tvrdšího posuzování STK u závad motocyklů pramení z jejich iniciativy. Celé prohlášení je možné stáhnout jako PDF zde: prohlaseni_stk.pdf.

Informace o redaktorovi

Dušan Hájek - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (103x):



TOPlist