ktm_kveten




Postavte si motor boxer, plus další modelářské skvosty

I mechanicky méně zruční jedinci si ve svém pokoji můžou postavit funkční motor, který vrčí a se kterým je navíc manželka nevyžene. Je to totiž propracovaný model od firmy Franzis v měřítku 1:2. A kdyby vás ta modelařina nadchla, přinášíme i pár typů, kam se můžete dál rozvíjet.

Kapitoly článku

Model R 90 S přišel na trh v roce 1974 a způsobil v nabídce BMW revoluci. Jeho motor nabízel 67 koní, 76 Nm a tyto údaje sportovní stroj s kapotou kolem předního světla dokázaly rozparádit až na 200 kilometrů za hodinu. Výrazný podíl na tom měla i pětistupňová převodovka, která se také u stroje s modrobílou vrtulí objevila poprvé. Devadesátka zkrátka ukázala, že v BMW umí vyrobit i sportovně laděné stroje, které se můžou porovnávat s japonskou konkurencí. No a díky firmě Franzis teď můžete zažit, jaké to je takový motor z devadesátky postavit. Stačí jenom vytáhnout z peněženky 5000 korun, plus poštovné.

Na horních fotkách je skutečná motorka...

No, málo peněz to není, ale jak se přesvědčíte níže, může být i mnohem hůř. A co že to za ně dostanete? V první řadě to je krabice s 200 díly motoru, potom taky podstavec a k tomu je ještě 120stránková kniha s návodem na sestavení a textem o historii a současnosti motoru boxer či samotného R 90 S. Jen musíte vládnout angličtinou nebo němčinou. Samotný motor v pohodě sestavíte za nějaké tři, čtyři hodinky a na rozdíl od tradičních plastových modelů k tomu nepotřebujete lepidlo. Všechny součástky do sebe totiž zacvaknete nebo je sešroubujete jako u normálního motoru. Když se před vámi po několika hodinách snažení objeví motor s protilehlými písty a bude správně sestavený, můžete skrz jeho průhledné kartery a víka sledovat, jak motor pracuje. Klikovka se točí, písty a ventily pracují, funkční je i převodovka včetně řazení a díky LED diodám dokonce vidíte, kdy svíčky zapalují směs. Teda kdyby tam nějaká byla. Aby zážitek byl stoprocentně autentický, je součástí také podstavec s reproduktorem, který vám k tomu zahraje správný zvuk motoru. Tohle musí ocenit každý milovník motorek a techniky, nejenom fanoušek BMW.

Stejně vychytanou stavebnici připravil Franzis ještě ve spolupráci s automobilkou Porsche. Jasně, jsou to čtyři kola, ale tady platí to samé, co o pár řádků výše. Boxera na poličce ocení každý fanoušek techniky. A jsou tu na výběr navíc dvě verze. První je klasický šestiválcový vzducháč z roku 1966, ke kterému dostanete ještě model auta 1:43 a samozřejmě knížku, druhá verze je závodní čtyřválcový motor Carrera 547, který poháněl závodní vozy 356 nebo 550 Spyder. Ten je jako správný závoďák nejnáročnější, nabízí více než 300 dílů a jeho stavba vám zabere asi šest hodin. Hezká práce.

Kdyby i to bylo málo, můžete samozřejmě sáhnout po klasickém plastovém modelu. Mezi špičku v tomhle oboru jistě patří japonské Tamiya, která navíc pro motorkáře nabízí nejširší nabídku. I tady jsou repliky motorů, které sice nejsou funkční, ale o to jsou detailnější. Navíc jsou agregáty Kawasaki Z1300 a Hondy CB750F krásné na pohled. Nás z nabídky, kde převažují starší exempláře, paradoxně zaujaly ty novodobé stroje. Yamaha YZF-R1M, Kawasaki Ninja H2R nebo nová Africa Twin, ty všechny nabízí až neuvěřitelnou úroveň detailů a k jejich preciznímu sestavení to bude chtít hodně zručné ručičky.

To samé platí také pro další japonské stavebnice Hasegawa, o čemž se můžete přesvědčit na vítězné Hondě NSR500 Eddieho Lawsona.

Krásné stavebnice se vyrábí i v Evropě, jak dokazuje firma Italeri. Její Moto Guzzi V850 California obsahuje více než 770 dílů a kombinuje lepené součástky s těmi šroubovanými. Když ještě zmíníme, že jsou některé díly průhledné, je jasné, že tu budou i funkční součástky.

Kdo není tak šikovný, aby něco takového postavil, ale chtěl by něco extra, může sáhnout po ručně dělaném modelu. Ty dělá například Španěl Pere Tarragó, který se modelařině věnuje už 47 let, z toho 29 let profesionálně, a nad jeho šikovností zůstává rozum stát. Nás trklo mimo jiné i to, že postavil silniční závodní ČZ250.

Pere je na informace o svých modelech dost skoupý, nicméně staví modely i pro Fine Art Models, což je galerie a výrobce modelů v Americe. Na jejich stránkách jsme u Legendární MV Agusty 750S našli pár podrobnějších informací, které vypovídají o jeho tvorbě. Italský stroj je v měřítku 1:5 je celý železný, má funkční brzdy, odpružení a dokonce i plyn s lankem! Při více než 300 hodinách práce, které věnoval tomuto modelu, šel ale ještě dál. Dráty v kolech jsou skutečné, stejně jako pneumatiky, víčko nádrže je otevírací a každý stroj má své sériové číslo na rámu a motoru, stejně jako skutečné motorky. A úplný úlet je podle nás motor, který je stejně jako originál odlévaný!

To, že vám model vážící 3 kilogramy přijde v dřevěné bedně, stejně jako chodily velké 750S, je už jenom milý detail. Tuhle práci si ale ve Fine Art Models také nechali pořádně zaplatit. Limitovaná edice 50 kusů se prodávala za 6500 dolarů! Pokud jste si model objednali, měli jste šanci si k němu přibrat ještě náhradní motor, stačilo přihodit další 2500. Samozřejmě opět mluvíme v dolarech. O tom, že tyhle modely nejsou pro každého, svědčí, že se majitelé opravdových 750S mohli těšit na model s identickým sériovým číslem, jako má jejich dospělá motorka.

Každopádně před panem Tarragem hluboce smekáme. Protože je jeho tvorba naprosto neuvěřitelná, koukněte do galerie na další kousky.

A na závěr z trochu jiného konce. Yamaha měla svůj program papírových modelů, který bohužel 30. září po dvaceti letech ukončila a už nejsou ani stránky, kde byste si mohli prohlédnout zdařilé práce modelářů z celého světa. Místo toho si ale můžete novou Yamahu uplést nebo ušít! Na svých stránkách totiž značka zveřejnila návod, jak si můžete tradiční japonskou technikou háčkování zvanou amigurumi uháčkovat Nikena, případně ho vyrobit z bavlny technikou takzvaného plstění. No, papír byl asi lepší…

 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 36 Kč od 12 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



dunlop_kveten
Objednat reklamu
TOPlist