globalmoto_duben_nolan




Mají naklánějící se tříkolky smysl?

Yamaha Niken bude po dobu následujících tří let k vidění jako doprovodné vozidlo na vrcholných cyklistických závodech Evropy. Tahle zpráva sama o sobě nijak zvlášť senzační není a asi bychom o tom normálně nepsali, jenže nás to donutilo zamyslet se nad významem tříkolových motorek a skútrů. Mají na svém trhu místo, nebo je to jen další slepá ulička?

Kapitoly článku

Yamaha s představením Nikena udělala pořádný rozruch. Spoustě lidem pořád nedá spát a i teď, rok a půl po představení, budí rozporuplné pocity. Jeho vývoj stál továrnu určitě nemalý peníz a vrcholní činovníci Yamahy by vložené náklady jistě rádi dostali zpátky. Asi i proto vznikla tříletá dohoda s organizací A.S.O. a společností RCS Sports, což jsou organizátoři tří nejznámějších evropských cyklistických závodů. Nebudeme teď spekulovat nad pozadím dohody, kdo komu co slíbil vědí jen zaiteresovaní, ale je jasné, že tím Niken získal pořádnou reklamu. Giro d'Italia, La Vuelta a konečně Tour de France jsou závody, které přímo na místě sledují deseti nebo spíš statisíce lidí a prostřednictvím televizních obrazovek se dostanou k milionům diváků. Sice jde v první řadě o cyklisty, ale i v té televizi se přeci jenom čas od času mihnou také doprovodná vozidla. Ostatně o smyslu tohohle druhu propagace by mohla mluvit česká Škodovka, která pelotony svými vozy zásobuje dlouhodobě. Když bude Niken vidět, spousta lidí se začne zajímat o to, co je zač. A myslíme si, že to bude platit hlavně pro nemotorkáře.

Hlavní výhoda Nikena a všech tříkolových naklánějících se motorek je větší porce přilnavosti, jistoty a v jistém slova smyslu bezpečnosti. Schválně zvedněte ruku, kdo z vás se v zatáčce nebo při brždění bojí nejvíc toho, že mu uklouzne přední kolo? I když to nevidíme, vsadíme se, že vás bude dost. Často jsme od známých slyšeli, že se jim motorky líbí, chtěli by nějakou, ale bojí se pádu. U tříkolky je vpředu dvojnásobná styčná plocha pneumatik, výrazně víc gripu a tím pádem mnohem víc jistoty pro řidiče. V podstatě se v sedle není čeho bát, dvě přední kola odpustí víc než jedno. Samozřejmě to na druhou stranu přináší riziko, že všichni najednou začnou jezdit rychle, budou spoléhat na zdánlivou nenabouratelnost, a o to horší budou následky případných nehod. Podobně to platí i u aut s pohonem 4x4 a spoustou elektronických asistentů, které máme ve velké míře už i v jedné stopě. Fyzikální zákony ale člověk nepřekroutí a nejde se spoléhat pouze na všemožné berličky.

Když ale vezmeme obyčejného rozumně uvažujícího člověka, který navíc třeba nemá s jednou stopou zkušenosti, jsou pro něj 3 kola jednoznačně výhodou. Může si dopřát všechny ty příjemné pocity, které s jízdou v jedné stopě máme spojené, dostane všechny výhody motorky a k tomu jako bonus nižší riziko pádu. Takže tu máme první cílovou skupinu, kterou jsou motocykloví panici. Štvou vás kolony ve městě, ale bojíte se vratkého skútru? Zkuste tříkolku, kde se nemusíte bát náklonu ani na vodě. Možná ještě větší prostor než u jedinců mají ale tříkolky v podnikatelské sféře. Autoškoly nebo půjčovny skútrů, tam všude chodí převážně začátečníci a jako provozovatel takovéto instituce určitě chcete minimalizovat škody na vašich strojích. Niken je zatím dost drahá sranda a na skútrech se na velkou motorku neučí, takže se v autoškolách tříkolky zatím nevyskytují, ale půjčovny skútrů tyhle domněnky potvrzují. Třeba v italských městech Řím a Milán funguje společnost Zig Zag, která má po ulicích rozeseté skútry Yamaha Tricity k půjčování. Malá hbitá stopětadvacítka si už ale hledá cestu i do standardních půjčoven v turisticky atraktivních destinacích.

Druhou skupinou, pro kterou jsou tříkolky jak dělané, jsou zaměstnanci trávící službu v sedle. Od pizzařů přes pošťáky, zmíněné řidiče doprovodných motocyklů při závodech až po policisty nebo záchranáře. Ti všichni většinou mají motocykl hlavně jako nástroj pro výkon povolání, ke kterému slouží především z důvodu vyšší mobility a rychlejší dopravy skrz hustý provoz. K tomu kolikrát v hlavách řeší spoustu jiných věcí, takže drobná chybka může přijít mnohem snáz. Dvě kola vpředu ale dokáží leccos zachránit. Díky tomu můžete v policejních barvách potkat třeba v Londýně skútry Peugeot Metropolis, v Madridu tříkolky MP3 od Piaggia, oblast Lucca a Rimini v Itálii chrání zase čtyřkolové skútry Quadro Qooder a svou policejní Tricity má i Yamaha.

Svůj význam podle nás tříkolky mají, zejména v podobě skútrů pro nemotorkářskou populaci. Samozřejmě nejsou všespásné, protože dokážou upadnout stejně jako jakákoli jiná motorka. A co Yamaha Niken? Ta má teď před sebou velký úkol, a to přesvědčit pravověrné motorkáře, že má význam i tříkolová motorka. Nebo nemá? My se odpověď dozvíme brzy, protože ho máme přislíbeného do standardního redakčního testu. Mezitím nám můžete napsat, co vás o něm zajímá a co bychom měli vyzkoušet. První recenzi a registraci najdete v naší databázi motorkářů zde. Další možností je to zkusit na vlastní kůži, třeba prostřednictvím našeho webu Demojízda.cz, kde si můžete půjčit jak Nikena, tak Piaggio MP3 nebo tříkolku od Quadra.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Mají podle vás tříkolové motorky a skútry budoucnost? Nebo je to jen další slepá ulička?

  1. Hlasováno: 114x
  2. Hlasováno: 171x
  3. Hlasováno: 61x
  4. Hlasováno: 37x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 6 Kč
krystof-k přispěl 3 Kč
SpikeMT přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist