journeyman_brezen




Peugeot: Pulsion 125, elektrický Metropolis a dvě motorky po sedmdesáti letech

Výstavy Intermot se sice výrobce skútrů Peugeot nezúčastnil, ale své novinky odhalil spolu s mateřskou automobilkou v domovské Francii. Tady totiž souběžně s Intermotem probíhá tradiční pařížský autosalon, a ačkoliv jsou zde motorky do značné míry upozaděny, stejně má Peugeot pár zajímavostí, které stojí za prozkoumání.

Začneme u malé kubatury a zároveň u třídy, která je jednostopé značce Peugeotu nejbližší. Důležitou novinkou je totiž stopětadvacítka Pulsion 125. Sportovně-cestovní skútr moderního střihu vyjíždí s vodou chlazeným jednoválcovým motorem, disponujícím ve své třídě solidním výkonem 14,6 koní a točivým momentem 11,9 Nm, dosahovaným v 7 000 otáčkách. Pohotovostní hmotnost poměrně velkého skútru by se měla udržet pod hranicí 170 kilogramů, což ale stejně není zrovna málo.

Cestovnímu skútru pochopitelně náleží velký zavazadelník, v tomto případě schopný pojmout jednu integrální přilbu a malou „jetku“ k tomu. Technická výbava čítá třeba digitální přístrojovou desku, LED denní svícení nebo bezkontaktní klíč zapalování. Jako unikátní funkci v oblasti bezpečnosti zmiňuje Peugeot rozblikání varovných světel při prudkém brždění. Kromě klasického modelu půjde pořídit ještě sportovněji laděná verze Pulsion 125 RS, vybavená nižším větrným štítem, jinými řídítky a pár dalšími detaily.

O něco větší, a hlavně s větším počtem kol, je skútrová tříkolka Metropolis 400. Jelikož Peugeot letos slaví 120 let od svého vzniku, dostala tříkolka speciální edici, zahrnující jiné sedlo, novou tmavě modrou barvu, hliníkovou podlážku pod nohy, ale hlavně dvojici palubních kamer. Elektronická oka koukají dopředu i dozadu, což lze využít jen tak pro zábavu při natáčení cesty, ale také při hájení vlastních zájmů v případě nehody.

U Metropolisu ještě zůstaneme, ale od produkčních modelů se přesuneme ke konceptům – byť blízkým sériové výrobě. E-Metropolis, jak již název napovídá, je elektrickou verzí výše zmiňované čtyřstovkové tříkolky. Koncept by měl využívat prakticky stejného, jen lehce upraveného rámu jako benzínový ekvivalent, ovšem místo klasického srdce dostal elektromotor o výkonu 49 koní. Ten pohání přes ozubený řemen zadní kolo, zvládne maximální rychlost až 135 km/h a na jedno nabití baterií by měl ujet 200 kilometrů.

Kapacita baterek bohužel nepadla, ovšem nabíjecí port mezi předními světly zvládne nabít skútr z obyčejné zásuvky za 4 hodiny na 80 % kapacity. Drobnou zajímavostí je také použití zadního tlumiče Öhlins.

Nabízí se pochopitelně otázka, jestli bude Peugeot elektrický Metropolis skutečně vyrábět. Prakticky nic mu v tom nebrání, takže si myslíme, že spíš než na koncept tady koukáme na téměř hotový produkt. Navíc ve Francii se teď velmi dobře prodává elektrický skútr BMW C Evolution a Peugeot si chce na domácí půdě ukrojit také něco z tohoto elektrického koláče.

Opravdové překvapení nicméně přichází až na konec. Po zhruba sedmdesáti letech to totiž vypadá, že se Peugeot vrátí i do světa motorek. Pomoci by mu v tom měla společnost Mahindra, vlastnící Peugeot Motocycles z jednapadesáti procent. Koncepty P2X Roadster a P2X Cafe Racer jsou trochu podivně vypadajícími motorkami s retro prvky, přičemž jedna spadá do světa klasických naháčů, druhá potom do moderního café racer stylu. V zásadě se u obou motorek liší jen sedlo, kola, malý větrný štítek a pochopitelně řídítka, uchycená na Cafe Raceru pod vidlicemi.

Základ motorek spočívá v indické třístovce Mahindra Mojo, z níž je pochopitelně převzat i motor. Jednoválcový agregát o objemu 295 ccm má 27 koní výkonu, 30 Nm točivého momentu a šestistupňovou převodovku. Krom toho má motorka třeba obrácené vidlice vpředu, zubaté disky kotoučových brzd, LED osvětlení a digitální budík.

Třístovka, potažmo i menší stopětadvacítková verze, by se měla začít prodávat v Evropě kolem roku 2020. O výrobu se postará pravděpodobně indická Mahindra, což sice mnoha motorkářům už teď nevoní, ale na druhou stranu se to snad příznivě projeví na ceně.

Novinka Pulsion přestavená na výstavě Eicma v Miláně.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 3 Kč
DoktorMax přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist