Paříž: Can-Am
Text: Filip Tichý | Foto: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 3.10.2007 | Zobrazeno: 4 707x
Tato kanadsko-americká společnost se specializací na čtyřkolky a motocykly je pobočkou koncernu Bombardier (BRP), do kterého patří také třeba výrobce motorů Rotax. Na pařížském výstavišti se Can-Am prezentoval novými modely čtyřkolek, nás ale zaujal hlavně nový silniční tříkolový model.
Can-Am SpYder
Tento stroj je označován za křížence motocyklu a kabrioletu, přestože základní tvar asi nejvíce evokuje obrovský sněžný skútr předělaný na silnici. Základem je mohutný páteřový rám, v jehož středu samozřejmě najdeme vodou chlazený vidlicový dvouválec o objemu 998 ccm. Ten je vybaven pětistupňovou převodovkou a pohání zadní kolo pomocí ozubeného řemenu. O odpružení zadního kola se stará centrální tlumič, vepředu najdeme dvě ramena s nezávislým odpružením.
Spyder je vybaven systémem ABS i kontrolou trakce, obojí ovládané centrální řídicí jednotkou, která navíc sleduje všechny údaje týkající se přenosu výkonu a mimo jiné i prostřednictvím progresivního tlumiče řízení pomáhá udržovat stabilitu. Stroj je přitom dvoumístný a sedlo spolujezdce je vybaveno výklopnou opěrkou, popřípadě jej lze zakrýt krytem v barvě karoserie.
Neodolal jsem, a na výstavě se na Spyder také posadil. Je to zvláštní pocit - sedíte na mohutné silniční čtyřkolce, spíš by se dalo říci závodní formuli vybavené vysokým sedlem a řídítky, ale když se otočíte, vidíte zadek motocyklu. Celá tato záležitost přitom není až tak těžká - 316 kg suché váhy není při všech nápravách a velkých kolech až tak vysoká hodnota. Musím říci, že bych si aspoň jednou moc rád zkusil prohnat tohle stádečko 106 koní po silnici a vyzkoušel si jízdu na motorce, která se v zatáčkách nenaklání.
Oficiální video
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jak se Vám líbil tento článek?