motopoint_unor_shad




Novinkou roku 2024 se stává…

Před Vánoci jsme pro vás připravili velkou anketu, jejímž výsledkem měla být ta nejlepší novinka celého loňského roku z pohledu vás, našich čtenářů. O svátcích jste se tak mezi sledováním pohádek a pojídáním bramborového salátu mohli nerušeně probírat rovnými devíti desítkami loni nových motocyklů rozřazených do 13 kategorií a dát světu vědět o tom, kdo byl vaším favoritem. Jak to dopadlo? Něco podle očekávání, něco naopak vůbec…

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Na začátek jenom rychle zopakujeme pár faktů. V Česku už jedna anketa o motorkách existuje dlouhá léta, jmenuje se Motocykl roku, stojí za ní Svaz dovozců automobilů, stroje do ní nominují jednotliví importéři, vyhlašuje se na začátku sezóny a je to vlastně marketingový nástroj na podporu prodejů. Nic proti tomu. Svůj význam určitě má a prostřednictvím masmédií dokáže dostat novinky do povědomí široké veřejnosti, která je motocykly jinak třeba téměř nepolíbena. Pro člověka v motocyklových reáliích zběhlého je ale často zdrojem rozčilení, když v ní často nenajde stroje, které by najít chtěl (dovozce jej buď nenominoval, protože každá nominace znamená poplatek, nebo třeba není členem SDA), jindy tam je stroj, u něhož označení „novinka“ kulhá na obě nohy, a ve finále máte na začátku roku říci, který motocykl je nejlepší, a přitom jste ho zatím viděli akorát na obrázku nebo maximálně coby nepojízdné demo na výstavě.

Nám tohle prostě na určení toho nejlepšího stroje sezóny dlouhodobě připadá nedostatečné, a tak jsme se rozhodli udělat si vlastní anketu, do níž se kvalifikují všechny novinky, které jste si mohli letos vyzkoušet a/nebo koupit, anebo si o nich aspoň přečíst novinářské testy, a na základě těchto zkušeností o nich hlasovat. Tím, že nejsme vlastně ničím svázáni, čili vás nelákáme na žádné ceny, vítězné stroje se vavřínovými věnci na showroomech taky pyšnit nebudou a jejich nominace je automatická, nikoli podmíněná, je celá anketa velice svobodná. A taky dobrovolná, vždyť jste mohli hlasovat klidně jenom v těch kategoriích, které vás zajímaly. I tak se vás zúčastnilo více než tisícovka, což nás fakt potěšilo, protože bylo vidět, že vás celý ten nápad baví. Úderem Nového roku jsme hlasování ukončili a naše historicky první anketa o novinku roku má své vítěze a poražené. Pojďme si je projít.

 

Adventure Silnice: BMW R 1300 GS

Hodně nabitá (10 strojů) kategorie, u níž jsme o vítězi dopředu moc nepochybovali. To by se museli zúčastnit samí odpůrci GS jako takového. Nová třináctistovka vyhrála s přesvědčivým náskokem, když pro ni hlasovalo 320 lidí, druhé Moto Guzzi Stelvio získalo o třetinu hlasů méně, 202, a třetí Suzuki V-Strom 800 byla se 151 hlasy také docela odskočená. Ovšem té už na záda docela výrazně dýchala Honda Africa Twin Adventure Sports s Triumphem Tiger 900 GT. Modely střední třídy od BMW a Moto Guzzi tváří v tvář velkým objemům moc bodů nenasbíraly, trojice adventur od QJMotoru vyloženě paběrkovala. Nicméně to úplně nepřekvapilo a čínské stroje vůbec v naší anketě většinou zůstávaly na okraji zájmu. S jedinou výjimkou, k níž se dostaneme.

 

Adventure Offroad: Ducati DesertX Rally

Druhá nejnabitější kategorie, kterou výsledky rozdělily do takových tří podskupin – favorité, malý střed a stroje s nižšími desítkami hlasů. Přesvědčivé vítězství si odnesl DesertX ve verzi Rally od italské Ducati, ovšem můžeme si zaspekulovat, že mu trochu pomohla schizofrenie Yamahy, která měla Ténéré 700 zastoupenou ve dvou verzích, přičemž kdyby se body obou sečetly… Jenomže na kdyby se nehraje a navíc lidi měli jasnou šanci vyjádřit své preference buď té terénnější, nebo silničnější variantě, což učinili. Ducati tak s 208 body byla o rovných 40 před Ténéré Extreme (Explore získala 91), ovšem drama se odehrávalo v souboji o třetí flek, který těsně vybojovala Honda Africa Twin před BMW F 900 GS (135 vs. 132 bodů). Vlastně musíme říci, že nás nejen v této kategorii, ale zejména v ní potěšila jasná orientace na vlastnosti motocyklů a jak bylo vidět, že hodnotí motorkáři a nikoli nepolíbená veřejnost, která se orientuje jenom podle známosti značky nebo cenovky – vždyť taková MV Agusta Enduro Veloce získala podobný počet hlasů, jako čínská cendura.

 

Adventure do 35 kW: CFMoto 450MT

Jediný opravdu výrazný úspěch čínského motocyklu. Na jednu stranu jsme jej, vzhledem k všeobecné popularitě 450MT, docela čekali, na stranu druhou jej trochu devalvuje nízký počet nominovaných strojů, a to jsme ještě v kategorii do 35 kW spojili silniční i terénní stroje dohromady. I tak se jich sešlo pouze pět a emtéčko s 357 hlasy jasně dominovalo. Otázkou tak bylo, kdo skončí na druhém místě, a tady docela překvapuje, že favorizovanou Hondu NX500 (dokonalá univerzální holka pro všechno, navíc Honda) dokázal přečíslit svéráznější Royal Enfield Himalayan 450 (225 vs. 207 hlasů).

 

Silniční cestovní: Suzuki GSX-S1000GX

V této kategorii se sešly pouhé tři stroje a ve vší úctě k osmistovce od QJ, tohle bylo o souboji mezi GX od Suzuki a XR od BMW. Tedy S 1000 XR, protože v anketě jsme měli ještě jedno XR ve sportovcích. A bylo to docela těsné, nicméně ve finále asi rozhodla určitá „lidovost“ Suzuki nebo poměr ceny a hodnoty, protože japonský stroj zvítězil nad německým v poměru 491:416. Pro úplnost – kvéjéčko dostalo 33 hlasů…

 

Silniční sportovní: Yamaha XSR900 GP

Ta vůbec nejnabitější kategorie, v níž jste volili mezi 13 stroji, přinesla nejen překvapivého vítěze, ale vlastně i celou „bednu“. Protože ač zde bylo nominována spousta ať již úplně ostrých, nebo trochu tupých vyložených supersportů, tak první místo bere sportovec v silně retro oděvu a navíc s technikou, která je především divoká a ne až tak výkonná a zaměřená na stahování desetinek na závodní dráze, a o další místa na stupních vítězů se dělí stroje, které svůj původ mají mezi cestovateli! Jenomže jak druhá Ducati Multistrada V4 RS, tak třetí BMW M 1000 XR vznikly jenom a pouze na to, abyste si pořádně vypláchli hlavu v zatáčkách, a je úplně jedno, jestli budou v Alpách nebo na mosteckém autodromu. První opravdový ostrý supersport skončil až na pátém místě, Hondu Fireblade předběhla o tři body dokonce i Suzuki GSX-8R. A to se bavíme o hranici 100 bodů, první tři získali 209, 155 a 138, tedy o dost víc. Vox populi zazněl jasně a může to být další dílek do skládačky, proč se supersporty v té klasické podobě moc neprodávají.

 

Silniční sportovní do 35 kW: Aprilia RS 457

Tohle byl souboj pětice těch úplně klasických kapotovaných supersportů, ale ani tady není o překvapení nouze. Že poslední skončí čínská stopětadvacítka, to se čekalo. Ale potom to bylo z našeho pohledu celkem nerozhodně mezi Aprilií RS 457, CFMotem 450SR-S, Hondou CBR500R a Kawou Ninja 500, jenomže výsledkem bylo naprosto drtivé vítězství Aprilie – 405 hlasů! Druhá Honda jich dostala s bídou polovičku, 219, a třetí Kawa zase (s přimhouřenýma očima) půlku, konkrétně 136. Tak obrovské rozdíly jsme teda nečekali, zejména když ani jeden z nominovaných strojů nad ostatní ničím zásadním nevyčnívá. Možná by mohlo céefko svým letmo uloženým zadním kolem, ale ani to mu nepomohlo výš než na čtvrtý plac. Zajímavé výsledky.

 

Naked: KTM 1390 Super Duke R

Ač se rakouská značka potýká s životními problémy, je vidět, že její produkty dokáží pořádně chytit za srdíčko! V kategorii sportovních naháčů proběhla bitva mezi dvěma obrovskými chuligány a na svou stranu ji s 284 hlasy strhl ten největší a nejďábelštější. Ne nadarmo má Super Duke R odjakživa přezdívku The Beast. Ovšem těsně druhá s 260 hlasy skončila papírově o dost slabší, avšak zážitkově také velice intenzivní Yamaha MT-09. Až třetí místo (150 hlasů) přineslo hlas rozumu, ale možná se trochu přičinila i nová technologie, když Hondu CB650R si můžete pořídit také s automatickou spojkou E-Clutch.

 

Naked do 35 kW: Triumph Speed 400

Deset strojů v takto komerčně exponované kategorii, tady jsme čekali obrovskou bitvu. Ovšem žádná se nekonala, protože vítěz tady byl naprosto jednoznačný. Tak drtivou převahu žádná jiná motorka v žádné jiné kategorii nezískala! Pro Triumph Speed 400 totiž i v takto silné konkurenci hlasovalo 379 lidí a nejen prodejní výsledky, nýbrž i výsledek v této naší anketě jasně říkají, že se britský výrobce s novými malými jednoválci trefil do černého. Druhý v pořadí Hornet, tedy Honda CB500 Hornet, získal 127 hlasů, což je třetina, a pro třetího Svartpilena 401 od Husqvarny hlasovalo 81 lidí. Mimochodem tohle třetí místo je poměrně překvapivé, protože technicky úplně stejný a jenom lehce designově se lišící Vitpilen oslovil ani ne polovičku, když dostal 37 hlasů, a 68 hlasů pro KTM 390 Duke nás také zarazilo. Že z dané trojice technicky identických strojů bude nejúspěšnější ten, který se tváří jako scrambler, ačkoli jím vůbec není, na to bychom si nevsadili. Stejně tak jsme čekali větší úspěch CFMota 450NK, které skončilo až třetí od konce.

 

Scrambler & klasika: BMW R 12 nineT

V této kategorii se sešly pouze tři stroje, a i když Brixton Cromwell 1200 X vypadá skvěle, tak bylo jasné, že o vítězství se utkají nové nineT od BMW a Scrambler 1200X britského Triumphu. BMW vyhrálo v poměru 474:373, Brixton získal 59 hlasů.

 

Scrambler & klasika do 35 kW: Triumph Scrambler 400X

I tady byly jenom tři stroje, ovšem v malých objemech už si Triumph vítězství nenechal vzít a i druhá jeho jednoválcová čtyřstovka vítězí ve své kategorii. Dlužno říci, že ji ale Fantic Caballero 500 docela potrápil, když získal 325 hlasů, pro Triumph hlasovalo 381 lidí. Třetí Royal Enfield Bullet 350 to v takovéto konkurenci měl těžké, ale i tak získal sympatie 156 hlasujících.

 

Chopper & cruiser: Triumph Rocket 3 Storm

Kategorie, která je synonymem pro značku Harley-Davidson. Kategorie, kterou v anketě Motocykl roku téměř vždy vyhraje Harley-Davidson. Kategorie, kde měl Harley-Davidson hned tři zástupce – a přesto (anebo možná právě proto, kvůli té roztříštěnosti) skončil až pod stupni vítězů! Naprosto jednoznačným vítězem se stal motocykl s největším sériově vyráběným motorem, tedy Triumph Rocket 3 Storm s loni ještě posíleným 2,5litrovým tříválcem. Fascinující kus techniky na dvou širokých kolech. Skoro přesně polovičku hlasů (363 proti 182) získaly nové Indiany Scout, jejichž pět zástupců jsme spojili do jednoho hlasovacího políčka, což možná bylo trochu nefér. Třetím místem překvapilo BMW R 12, které získalo 113 hlasů. A až potom přišly tři Harleye… Dohromady se zde sešlo devět motocyklů, těm čínským ovšem pšenka v kategorii, kde styl je vše, příliš nekvetla.

 

Chopper & cruiser do 35 kW: Royal Enfield Shotgun 650

Tahle kategorie byla poměrně specifická, a to proto, že k trojici typických á-dvojkových juniorských cruiserů spadl i jeden, který patří mezi dospělé, ale výkon rozhodl jinak. Kdyby měl Royal Enfield Shotgun o jediný kilowatt větší výkon, už by se utkával se sobě mnohem rovnějšími ve vyšší kategorii (a nemluvíme o Harleyích a spol. jako spíše o čínských strojích v podobné cenové relaci). Však jsme o jeho zařazení v redakci vedli líté boje, ale nakonec výkon rozhodl. Jeho vítězství mezi čtyřmi stroji bylo prakticky povinností a potvrdil ho i vůbec nejvyšším získaným počtem hlasů: 497. Druhý Eliminator od Kawasaki jich získal 202 a třetí CFMoto 450CL-C dokonce jenom 108.

 

Skútry & městské elektro: Vespa Primavera 125

Skútr rovná se Vespa, tak tuhle rovnici jste potvrdili naprosto jednoznačně! Ze sedmičky městských strojů získala Primavera naprosto jednoznačné vítězství s 305 hlasy, záda jí jistil její hranatý bratr Sprint se 174 hlasy. Co ovšem může vyvolat zvednuté obočí, že v kategorii se sedmi zástupci se na třetí místo dostala elektrika a ještě ne skútr, nýbrž jakýsi funbike či pitbike BMW CE 02, který dostal 131 hlasů. Čtvrté až šesté místo bylo bodově velice těsné (kolem 90) a i tam se objevila elektrická Kawasaki Ninja e-1. Že bychom brali elektromobilitu ve městě na milost?

 

Novinka roku 2024: Triumph Speed 400

Do vyhlašování celkového vítěze se nám moc nechtělo, protože s jeho určením to nebývá úplně jednoduché, ale co by to bylo za anketu Novinka roku, kdybychom tu novinku roku neměli? Tak jsme se nakonec hecli. Že je to jednoduché, přeci ten stroj, který dostal nejvíce hlasů? Takhle to je u Motocyklu roku, kde tedy má nemalou váhu i hlasování odborné poroty, nikoli jenom veřejnosti, nicméně vítěz je prostě ten, kdo získá největší počet hlasů, potažmo bodů. A jelikož tam opravdu musíte hlasovat v úplně každé kategorii, stane se vítězem stroj, který dostal největší počet hlasů, což ale nemusí vůbec být ten, který by chtěla většina hlasujících. Že to je pitomost? Právě že není. Pro zjednodušení si představte dvě kategorie, v každé tři stroje: Adventure s BMW GS, Hondou Africa Twin a Yamahou Ténéré, a Skútry s Hondou Forza a dvěma čínskými mopedy. Sto hlasujících se pustí do bitvy v kategorii Adventure a bude to fakt řežba o každý hlas, ovšem ve Skútrech jich 98 zvolí celkem očekávatelně Hondu. A vítězem je Forza! Jenomže vy byste sami za sebe těžko řekli, že volíte jako nejlepší stroj roku skútr od Hondy (nic proti němu, sám ho mám doma), pro vás tím nej bude GS, Africa nebo Ténéré. Jediným relevantním řešením tak je nechat každého hlasovat z kompletního seznamu nominovaných motocyklů, jenomže to by v našem případě znamenalo nechat vás vybírat ze všech 90 strojů ten jeden jediný, a na to jsme prostě neměli žaludek ani my a nejspíše byste ho neměli ani vy. A tak jsme to udělali způsobem, který nám přijde jednoduchý a relativně spravedlivý. Nebo minimálně spravedlivější než systém absolutního počtu hlasů. Vzali jsme počet hlasů, které ten který stroj získal, a vynásobili ho počtem motocyklů v kategorii. Když dostane 200 hlasů ze 300 možných motorka v kategorii o 10 strojích, je to drtivé vítězství, když v kategorii o dvou strojích, je to pořád vítězství, ale nemá zdaleka takovou váhu. A vylezly nám z toho zajímavé výsledky. Ještě jednou zopakujeme, že absolutně největší počet hlasů získal Royal Enfield Shotgun 650, a to velice těsně před Suzuki GSX-S1000GX, jenomže oba stroje vyhrály ne zrovna nabité kategorie. Když jsme do určování stupňů vítězů absolutního pořadí vpustili matematiky, vypadly nám z toho úplně jiné motocykly. Že hodně vysoko bude BMW R 1300 GS, to jsme čekali, a třetí místo je toho jasným důkazem. Vlastně jsme čekali, že vyhraje, ale ta bitva v kategorii Adventure Silnice byla hodně tvrdá. A tak ho o šířku přední gumy, kterou má fakt bachratou, předstihl Triumph Rocket 3 Storm, jenž po výpočtu získal 3267 bodů, zatímco géeso „jenom“ 3200. Ovšem absolutním vítězem se s velkým náskokem a ziskem 3790 bodů stává Triumph Speed 400! A my mu to jednoznačně přejeme, i když je to „jenom čtyřstovka“. Krásná motorka zdálky i zblízka, jízdně hodně schopná, za fantastickou cenu a navíc opravdická novinka, žádný facelift.

Naše první anketa Novinka roku zná své vítěze i poražené a doufáme, že vás bavila. S jiným důvodem ani nevznikla, jenom čistě pro zábavu. Uvidíme, jestli se stane tradicí, na konci tohoto roku ji zkusíme zopakovat, nových motorek pro letošek je víc než dost. Vy nám zatím dejte vědět, jestli byste ve finále přeci jenom nechtěli vybírat jako celkového vítěze jeden konkrétní stroj ze všech, anebo jestli jste s naším způsobem určení v pohodě.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist