yamaha_srpen




Nová odnož: Litry na drifty

Člověk je od přírody hloubavá povaha, a tak když někdo přijde s nějakým nesmyslem, časem se najde koumes, který přijde s nesmyslem ještě větším. A tak se stalo, že se po letech stuntridingu někdo zamyslel, prodloužil kyvku a začal ve velkém hrotit pouze drifty.

Kapitoly článku

Není ani tak důležité, jestli za touhle psychiatrií stojí vlna z Ameriky nebo Evropy, jako skutečnost, že se několik lidí s uvedenou diagnózou objevilo i u nás. Ve všech případech jde o stuntridery a domácím pionýrem se stal Michal Schimpi Holomek, který protáhl kyvku své GSX-R 1000, a to během zimy 2010/2011. Pár let lítal bokem pouze Shimpi, ale sám nezústal a jako druhý se k němu přidal Adam Special Peschel. Ten se ovšem rozhodl jít do extrému a prodloužil naladěného bavoráka. Svezení na německé zbrani infikovalo západočeskou legendu Bohouše Chmelaře, který je ovšem ortodoxní příznivec Suzuki, a tak přibylo další GSX-R 1000. Vidět tuhle techniku na vlastní oči je úplně jiná disciplína, než koukat na stuntriding a první dojem by se dal popsat jako úžas kombinovaný se strachem o pilotův život.

Kdo by si chtěl podobný stres dopřát, může dorazit na srpnovou akci Czech Stunt Day, kde se chystá samostatné vystoupení Holomkova GSX-R a Adamova BMW, ke kterým se možná přidá driftovací Triumph 675, který se v současnosti rozhodla postavit ostravská mladá krev Marek Kalus.

V posledních letech vzniklo v Čechách i pár dalších driftovacíh motocyklů, ale první tři uvedené byly vidět nejvíc a tak jsme se jejich pilotů zeptali na pár otázek, abychom vám tuto novou duševní chorobu mohli přiblížit.

Michal Schimpi Holomek (Suzuki GSX-R 1000 K6)

Kdy tě napadlo postavit si litra s dlouhou kyvkou?
Celé to vzniklo tak, že se mi kolegové ze Special Brothers Crew při sprchování smáli, že mám malého pinďoura, tak jsem si to musel vykompenzovat. A to dvaceticentimetrovým prodloužením kyvné vidlice, to už jde, ne? Samozřejmě je to z 50 procent legrace, druhý důvod je, že jsem to viděl na youtube videu z USA a už na normápním streetu se mi líbilo lítat v driftu hodně rychle, což právě delší kyvka umožňuje. Dalším faktem je, že v ČR to v té době nikdo nejezdil a tak nám to solidně obohacovalo naší show.

Proč jsi prodlužoval zrovna tuhle motorku a co jsou na ní za úpravy?
Podlě mě je Suzuki GSX-R 1000 K6 nejlepší bike, který kdy byl vyroben. A to bez prdele. Držák, tahoun a dělník, který má brutální výkon a výdrž. Lehkost, obratnost, zpracování a ten specifický masivní řev. Do kyvky se vyfrézoval 20 centimetrový díl, který se tam následně zavařil. Následovala změna převodu na 13 zubů vpředu a 66 vzadu. To je brutalita, co? Dále běžné úpravy na stunt riding jako dva větráky, padací rámy a tři zadní brzdiče.
No a takovou perličkou ohledně úprav je speciální držák pro spolujezdce upevněný na víčku nádrže, aby se spolujezdec mohl opravdu pevně držet. To proto, že kromě show používám motorku i na našich motoškolách, kde vozím absolventy, pro které je to nezapomenutelný zážitek.

Jak by jsi popsal pocity z ježdění?
Zkusím malé přirovnání. Představte si, že jste prožili divokou noc s třema ženskýma z pornobranže vybavené bičíkama, které si zároveň nechali cokoliv líbit. Taková je jízda na K6 s dlouhou kyvkou. Můžete jí nakládat plnej od prvního do šestého kvaltu a ona to snese. Lítá bokem od pantu k pantu a nezahodí vás. A vůbec největší peklo je pocit, když letíte na Brněnském okruhu po cílové rovince, v převodovce nasypanou pětku a za váma si to hrne bokem Adam Special s nenasytným BMW S1000RR. V praxi to vypadá tak, že za rok sežere GSX-R s dlouhou kyvkou 40-50 gum. Přispěl by mi někdo?

Bohouš Chmelař (Suzuki GSX-R 1000 K3)

Kdy tě napadlo postavit si litra s dlouhou kyvkou?
Když jsem se před pár lety svezl na Schimpiho GSX-R K3 s prodlouženou kyvkou, tak mě to docela bavilo, ale nějak mě to ještě úplně nechytlo. Po čase Adam přišel s BMW S1000 RR, které mělo sundavací prodloužení kyvky. To už mi začalo trochu šrotovat v kebuli a začal jsem nad tím dost uvažovat. No a když jsem měl možnost tu potvoru pořádně protáhnout, hned mi bylo jasný, že něco takovýho nutně potřebuju.

Proč jsi prodlužoval zrovna tuhle motorku a co jsou na ní za úpravy?
Na drifťáka je potřeba výkon a jelikož mám v oblibě značku Suzuki, volba byla jasná. Bude to GSX-R 1000. Narazil jsem na zajímavou K3, trošku poválená, ale měla super komponenty. Öhlins podvozek, výfukový systém Akrapovič a najeto jen 8000km. Ještě ten den, co jsem to koupil, jsem to odvezl Petrovi Vokáčovi alias pan Easystunt.cz. Naměřil si kyvku a vyrobil 18 centimetrový sundavací prodloužení. Luxusní a přesné zpracování do každého detailu, takže jsem to jen přišrouboval na kyvku a bylo hotovo. Líbila se mi představa co nejvíc sériový motorky létající bokem, takže společně s o pár zubů vetší rozetou a stavitelnýma řidítkama to jsou jediný úpravy.

Jak by jsi popsal pocity z ježdění?
Proti S1000RR je moje K3 taková uhlazenější a průběh výkonu mi přijde lépe čitelnej, takže hned od prvního tréninku mi tahle mrcha padla krásně do ruky. Díky delší kyvce se zvětšuje pracovní úhel a motorku můžeš v driftu poslat do nesmyslnýho úhlu i v celkem velkým kalupu. V tu chvíli je jediný omezení tvůj pud sebezáchovy a dorazy řidítek. Když letíš smykem na rozmotanou trojku a nahrneš to do takovýho úhlu, až ti řídítka cvaknou do dorazu, tak tě to docela vystraší. Ale je to hrozná prdel a lidem se to líbí. Jediný negativum týhle srandy je to, že drifťák kurevsky žere gumy. Jetý gumy tady postrádaj smysl takže aby ses trochu povozil, musíš obouvat nový gumy. A když se při show trochu zapomeneš, tak není problém novou gumu rozcupovat na dráty klidně za pár minut. Blbý je, že ty dráty ti pak třeba zničí sedačku, kapoty nebo zadní světlo. To jsem měnil už tříkrát.

Adam Special Peschel (BMW S1000RR)

Kdy tě napadlo postavit si litra s dlouhou kyvkou?
No tak co si budeme povídat, rozhodně mě inspiroval teamový klega Schimpátor a taky legendární Nick Apex a Ernie Vigil z USA, jezdci Triumphu, kteří udělali veleúspěšnou sérii driftovacích minifilmů. Ale chtěl jsem něco, co tady ještě nebylo. Musel jsem toho Schimpíka něčím trumfnout a jediná možnost byla výkon. Proto BMW S1000RR z roku 2011 s nechutnými 193 koňmi, kompletním výfukovým systémem Akrapovič, vybavené rychloražením, podvozkem Ohlins a předními brzdiči Brembo. Přijde mi, že takovou motorku by si přál nejden okruhovej závodník a já jí trápím jako driftovacího dělníka. Ale co se dá dělat, drift musí být.

Proč jsi prodlužoval zrovna tuhle motorku a co jsou na ní za úpravy?
Byla to fascinace z výkonu, nadřazenost a styl, to všechno tahle nadčasová motorká má. Proti tomu, co jsem říkal, má motorka stavitelná řídítka a neskutečně propracované vyfrézované prodloužení kyvné vidlice o 18 cm, vše od Easystunt.cz. Zpracování se nedá srovnat s prodloužením Schimpiho K6. Je to jiná liga, jak funkčnost, tak celkový vzhled. Taktéž používám jiný převod, rozeta má 55 zubů a pochopitelně padací rámy, ty jsou odpružené a vyráběl je Milan Mlčoch. Nevýhoda BMW jsou rozhodně menší rejdy řídítek, trošku hůře dávkovatelný výkon a především celková mohutnost a neomalenost neměckého vojáka. I proto po 3 sezónách silně zvažuji obměnu a dá se říct, že se mi to machrování na Schimpiho Suzuki nevyplatilo.

Jak by jsi popsal pocity z ježdění?
Chce to silnou dávku odvahy a sebereflexe. BMW tě dokáže pořádně rozparádit a ve chvíli ani nevíš, že tam máš nahrnutou pětku, je to nebezpečná divočina. Výborná je odezva od přední brzdy, která toho hodně snese a dobře se dávkuje. Plyn je poměrně ostrej a dokazuje to taky zkušnost z prvních jízd, kdy jsem přidal moc a motorka mě málem vysadila. Jinak musím říct, že žádnou větší krizi jsem něměl. Ale absolutně nejlepší jsou udivené výrazy publika, když letíme se Schimpátorem bokem od pantu k pantu, namačkaní na sebe, kde jeden musí důvěřovat druhému a dělat vše precizně a přesně. Každá málá chyba by se rovnala velký průser. Obecně tyhle zběsilé driftovací mašiny budí respekt a vytváři na show vysoce adrenalinovou atmosféru. Přece jen se netočíte po zadním dokola ve 20km/h, ale lítáte kolem zábran bokem ve více jak 130 km/h. Závěrem bych chtěl říct, že dlouhou kyvku doporučuju každému, kdo zbožňuje rozervaný gumy. Drifťák je šíleně návykový!

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist