Znovuzrozená MV Agusta 750S od Magniho

Dneska dělá retro motorky kde kdo, ale říct u firmy Artura Magniho, že se chce svézt na módní vlně, by byla obrovská troufalost. Tady prostě staré motorky milují a není moc lidí, kteří by je uměli stavět lépe. Tak proč nevzít moderní tříválce MV Agusta a kolem něj nepostavit starou dobrou sedmsetpadesátku z první poloviny sedmdesátých let? Přesně taková je Magni 750S Tributo.

Znovuzrozená MV Agusta 750S od Magniho

Kapitoly článku

Arturo Magni je jméno, bez kterého by jisto jistě nebyla historie MV Agusty tak blyštivá. V závodním oddělení MV Reparto Corse pracoval od roku 1950 a pod jeho vedením získali 75 světových titulů a přes 3 000 vítězství v závodech. Kdo ví, kde by se to zastavilo, kdyby v roce 1977 značka neopustila světový šampionát. Pravděpodobně by si ale Arturo neotevřel vlastní dílnu, kde se svými syny pokračoval v zúročování dlouholetých zkušeností. Pod jeho rukama se z obyčejných sériových Agust stávaly motorky podobné továrním speciálům a samozřejmě také podobně funkční. Jak to bylo během let s MV Agustou všelijaké, ne vždy ale dobré, tak Magni ladil i jiné značky. Od Hond přes BMW až k Moto Guzzi, s nimiž byl spjatý po dlouhé roky. Vznikly ale také motorky s motory Suzuki nebo dokonce s britským BSA. V roce 2013 se však vrátil ke své osudové značce a postavil model Storia, moderní interpretaci oblíbené 750S z roku 1972 se základem v MV Agustě Brutale 1090.

Arturo Magni

Vlevo Arturo, vpravo jeho syn GiovanniTady si místa prohodili, Giovanni dnes úspěšně pokračuje ve vedení společnostiTen pán uprostřed by bez Magniho možná tolik titulů nevyjelMagni Storia

Dnes se k milované 750S, fanoušky obdivované a sběrateli žádané, značka vrací, aby jí rozproudila krev v žilách tím nejsoučasnějším způsobem, jakým to jen jde. Motorku klasických tvarů pohání osm set kubíků ve třech válcích, dobře známých ze současné produkce MV Agusty, kde pohání modely Brutale nebo Dragster. Kolem něj v Magni svařili klasický otevřený dvojitý kolébkový rám z chrommolybdenových trubek, který dává motorce rozvor 1420 milimetrů.

Při stavbě Magni 750S Tributo se dbalo na maximální využití italských dodavatelů, takže vpředu nenajdeme obligátní zlatou vidlici s modro-žlutým logem, ale výrobek společnosti Oram. Ta má tradici už od roku 1951, takže by si tam s klasickým teleskopem měli poradit na jedničku. A taky že jo. Speciálně pro tenhle model vyrobené 43mm trubky jsou kompletně nastavitelné a na jejich místě je v úhlu 25° drží krásné brýle frézované z jednoho kusu hliníku. Zadní kyvná vidlice je pak také z chrommolybdenu a opět tu najdeme tlumiče značky Oram. Na každé straně je jeden a nabízí, jak jinak, možnost rozličného nastavení.

V brzdařském oboru jsou Italové jedničky, takže je jasné, co se bude starat o zpomalování moderního veterána. Brembo dodalo přední 320mm kotouče se čtyřpítkovými třmeny, které jsou ale uchycené postaru axiálním způsobem. Discacciati je jméno další italské firmy co má co dočinění s brzdami, ta zase dodala brzdovou pumpu a ovládání spojky. Bezdušová drátěná kola nesou značku JoNich a i ta mají správný rodokmen. Navíc kombinují tradiční průměr 18 palců s moderní šíří gum. Přední má rozměr 110/80 a vzadu najdeme pryži 160/60, nicméně trochu kazí zástup italských značek, protože nesou logo Metzeler. On je to totiž jediný výrobce, který nabízí závodní pneumatiky v klasickém rozměru.

Samostatnou kapitolou je design. To je sedmsetpadesátka ze sedmdesátých let jak vyšitá. Od předního blatníku, kulatého předního světla, jednoduchého otáčkoměru a retro gripů od italské Ariete přes klasicky tvarovanou nádrž a typické kožené sedlo až po pohled zezadu. Tomu na rozdíl od originálu dominují pouhé tři koncovky výfuku a nebýt moderního agregátu, který se bohužel neobejde bez chladiče, je iluze starého silničního závoďáku dokonalá. Nám tam nakonec ani ten chladič nevadí, motor je designově krásně čistý a i v minulosti jezdily závoďáky s vodou chlazenými motory. Vtipným detailem je pak sání opatřené jenom nerezovými košíčky, které brání před nasátím těch největších nečistot.

Škoda, že se tohohle díla Arturo nedožil, protože by byl nadšený. Nejklasičtější MV Agusta se spojuje s moderní italskou řemeslností a díky soudobé geometrii tahle motorka určitě nabídne jedinečné svezení. No řekněte, kdo z vás by se nechtěl svézt na staré motorce se 140 koňmi, která k nim má odpovídající podvozek a brzdy? Suma, kterou budou muset zájemci o tohle svezení vysázet na stůl, není známá, ale rozhodně to nebude žádná láce. Ona i originální MV Agusta 750 S je vzácný kousek s vysokou cenou a u Magniho Tributa to jistě nebude jinak. 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist