globalmoto_duben_nolan




Motocykly v době pandemie

Celá země, celá Evropa a vlastně už i celý svět v dnešních dnech funguje ve zvláštním režimu boje s pandemií koronaviru. Omezení pohybu, zavřené hranice, prázdná letiště, to vše pravděpodobně sledujete v běžném zpravodajství. Ale jak se celá situace dotýká našeho společného koníčka a motocyklového průmyslu? Co nás čeká za čtvrt roku? Funguje výroba motorek? Fungují servisy? Smí se jezdit?

V současné situaci (pondělí 16. 3.) jsou zavřené všechny prodejny i služby, až na výjimky. Co je pro nás motorkáře důležité? Jsou povoleny služby opravy silničních vozidel, jen musí být zajištěno, že při nich nebude více než 30 osob a platí i doporučení při všech úkonech i komunikaci minimalizovat počet osob, které přijdou vzájemně do kontaktu. Fungovat smí i silniční asistence, tzn. jsou povoleny odtahy a odstraňování závad vozidel. Je povolen prodej náhradních dílů pro dopravní prostředky, velké řetězce náhradních dílů mají otevřeno, stejně jako všechny velké motorkářské eshopy. Problém byste neměli mít ani při vyzvednutí koupené motorky, je totiž povolena činnost provozovny umožňující vyzvednutí zboží a zásilek ze 3. strany, tedy převzetí motocyklu, pokud bude omezen přímý kontakt osob při převzetí vozu na nezbytný rozsah v rámci dealerství, přímý prodej ale není povolen. Registrace motocyklu bude možná v omezeném rozsahu, úřady omezí provoz pracovišť na PO a ST max. 3 hodiny. Fungovat by měly i STK. Pokud si právě teď chcete udělat řidičák, budete muset bohužel počkat, autoškoly jsou uzavřeny. Ani na víkendový výlet si zatím nevyrazíme, provoz musely ukončit všechny ubytovací služby.

Při striktním výkladu zákona bychom neměli dnešních slunečných dnů využívat ani na první projížďky na motorce. Vláda kvůli šíření koronaviru zakázala s účinností od půlnoci na pondělí do 24. března 6.00 volný pohyb lidí po celé České republice. Zákaz se nevztahuje na cesty do zaměstnání, nezbytné cesty za rodinou, pro základní životní potřeby nebo do zdravotnických zařízení. Jízda na nákup je tedy legální, na motorce dokonce může být bezpečnější než třeba autobusem MHD plným pokašlávajících lidí. Pokud se pojedete jen tak projet na motorce, porušujete literu zákona, byť osobně si myslím, že to je stále v mezích ducha zákona – při jízdě na motorce zkrátka můžete jen stěží někoho nakazit případně se od někoho nakazit, jediný kontakt při tankování paliva, vyřeší zaklapnuté hledí a nasazené rukavice, navíc řada čerpacích stanic už umožňuje platby kartou přímo u stojanu. Policie nebude kontrolovat, zda lidé jednou skutečně do práce či na nákup, přesto bych osobně doporučil odolat vábení jarních silnic, dodržovat zákony a první vyjížďku o pár týdnů odložit, je tu řada rizik. Silnice ještě nestihly jarní bouřky opláchnout od posypů, takže je tu větší riziko pádu a následně pobytu v nemocnici, což je teď asi poslední místo, kam se chcete dostat. A berte ohledy i na to, že jízda na motorce na silnici i v terénu sebou prostě nese riziko poranění a případný výjezd záchranky by zbytečně snižoval kapacitu záchranných složek v současné době, kdy pracují na maximum.  

V naší rubrice Sport už jste určitě četli o přesouvaných či rovnou rušených závodech. Týká se to všech kategorií, od endura, přes MotoGP a došlo dokonce i na legendární TT na ostrově Man. Stejná omezení se bohužel vztahují na regionální motocyklové výstavy, první motosrazy či zahajovací jízdy. V tomto ohledu máme ještě naději, že se současná situace vyřeší ještě před skutečným začátkem jednostopé sezóny, což je pro většinu motorkářů květen. Máme velké štěstí, že se ještě před vypuknutím větších projevů pandemie podařilo uspořádat jarní výstavu Motosalon, a to zatím bez zdravotních následků účastníků i vystavujících. V dnešních dnech celý svět sleduje dění v těžce postižené Itálii, tam motorkářská sezóna obvykle začíná už v březnu, letos ale bude opožděná. Byť italské statistiky prodejů jednostopých vozidel za únor překvapivě nevykázaly žádný meziroční pokles, u března už to pravděpodobně bude horší.

Motocyklový průmysl naštěstí stále jede, byť se musí potýkat s řadou problémů. Továrny zatím zavřela třeba rakouská KTM, italská Moto Morini, Yamaha zavřela továrny v Itálii a Francii, naopak třeba Piaggio přímo v prvním ohnisku nákazy, italské Lombardii, zavřelo výrobu Aprilie, Moto Guzzi, Piaggia a Vespy jen na dva dny kvůli sanitizaci a zavedení potřebných opatření, a vyrábí dál. To samé provedla Ducati, která dočasně zastavila výrobu a předělává provozy v Borgo Panigale tak, aby pracovníci mohli během celé směny zachovávat bezpečné rozestupy. Výroba by se podle dnešní tiskové zprávy měla znovu rozjet 25. března. Také výrobce brzd Brembo zastavil provoz jen na víkend kvůli dezinfekci prostor a zavedení ochranných opatření. Všechny výrobci, ale i jejich zastoupení v evropských zemích, zavádějí ochranná opatření, podporují home-office a ruší či přesouvají všechny hromadné akce. To má smutný dopad i na nás motocyklové novináře, kvůli zavřeným hranicím i omezení letového provozu odpadají zahraniční tiskové „press-launch“ s prvními jízdami na novinkách 2020.

Na evropskou situaci negativně reagují i akciové trhy, například po zavření provozu KTM spadly akcie její mateřské společnosti Pierer Mobility o více než polovinu (52 Eur ke konci ledna, 22,6 Eur dnes). U velkých koncernů se pád akcií tolik neprojevuje, ale i velké evropské giganty jako BMW Motorrad či Piaggio Group logicky zaznamenaly menší poklesy v řádu procent. Dalším dopadem pandemie je změna kurzu koruny, která se z loňské úrovně kolem 25 Kč za Euro vyhoupla na dnešních 27 Kč a je předpoklad, že bude nadále oslabovat. Pokračování takového trendu by se časem nutně projevilo na vyšší ceně motocyklů. Naopak cena ropy klesá, takže při zachování tohoto trendu bychom v létě mohli mít podstatně levnější benzín. To ale berte jen jako spekulaci, dnešek zastihl svět v úplně nové situaci a na žádné odhady analytiků se zatím nedá spoléhat.

Částečnou dobrou zprávou je fakt, že pandemie by měla mít jasný začátek i konec, byť je těžké říct, zda skončí v řádu týdnů nebo třeba až měsíců. Tato zkušenost by mohla ve společnosti posílit poptávku po individuální dopravě, která by se podle některých ekonomů měla projevit na větším zájmu o skútry a motorky. Kdo jel v poslední době metrem, kde se lidé v rouškách drží co nejdále jeden od druhého, asi ví, o jakém pocitu je tu řeč. Naopak jízda na motocyklu je v tomto ohledu nejbezpečnější formou přepravy. A navíc poskytuje i určitou formu terapie, jak jsme informovali v tomto článku.

Na závěr jsme se na současnou situaci zeptali několika zástupců z řad importérů motocyklů:

Adam Žert, předseda motocyklové sekce SDA, Faber Moto (Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio, Vespa)
Většina ze zástupců motocyklových značek v ČR si nervy kolem blížící se pandemie odbyla již při přípravách Motosalonu, který naštěstí ještě úspěšně proběhl. Já osobně teď s velkou nadějí sleduji situaci v Číně, kde se jim daří nad virem vyhrávat, a můžeme doufat, že se i u nás brzy objeví světlo na konci tunelu. Co se týče nám dovážených značek Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio, Vespa, podle mých informací v továrnách Piaggio proběhla desinfekce a dnes již výroba jede.

Petr Hubáček, Honda Motor Europe Ltd.
Na základě nařízení vlády jsou zavřené všechny prodejny motocyklů v ČR, v provozu ale zůstává celá naše servisní síť, takže zákazníci se mají na koho obrátit. Podle našich informací jsou všechny továrny Hondy v Evropě v provozu, byť se samozřejmě nedají vyloučit případná snížení kapacity. V následujících týdnech se samozřejmě dá očekávat řada těžkostí v oblasti logistiky, ale za Hondu ČR můžu potvrdit, že fungujeme, zákazníky nenecháme na holičkách a pokračujeme v přípravách na sezónu.

Veronika Michlová, Ducati Czech
Situaci pečlivě sledujeme, naše prodejny jsou zavřené, ale eshop či objednávky po telefonu i výdej zboží fungují, pouze není možný vstup do prodejny. Servis také funguje v běžném rozsahu. Situace v Itálii nám v krátkodobém výhledu paradoxně dokonce přináší i nějaké výhody, protože jim na domácím trhu klesly odběry, naše objednávky motocyklů jsou teď vyřizovány rychleji a je dostatek všech modelů, na které se v jiných letech třeba muselo čekat.

Petr Krajča, BMW Motorrad ČR
Také u našich dealerů běžným způsobem fungují servisy, naši prodejci jsou zákazníkům k dispozici on-line a po telefonu, takže ani prodej se nezastavil. S výrobou problém není, továrna BMW v Berlíně vyrábí. Nadále plánujeme další akce jako BMW Roadshow, zatím jsme museli přesunout pouze jeden termín.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 63 Kč od 11 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Tom81 přispěl 6 Kč
Rony6 přispěl 6 Kč
SLAY přispěl 6 Kč
camblo přispěl 6 Kč
Bogodar přispěl 3 Kč
Jirka_CV přispěl 6 Kč
PParez přispěl 6 Kč
dvoři_yamaha přispěl 6 Kč
Alt přispěl 6 Kč
JardaKTM přispěl 6 Kč
cider přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist