journeyman_brezen




Moto Guzzi konečně prozradila detaily V85 TT

Zraky milovníků charakterních motocyklů z Mandella del Lario se k veletrhu EICMA upíraly kvůli jedinému – čekalo se na kompletní specifikaci nového cestovního endura V85 TT. Tady je! Přibyly i dvě novinky ze světa V7.

Kapitoly článku

Pro každý den a každou cestu. Klasické cestovní enduro. Tradiční konstrukce i hodnoty značky Moto Guzzi. Takhle Italové prezentují novou V85 TT (Tuto Terreno, tedy „všechny terény“) již od loňského listopadu, kdy ji představili jako koncept. A my jsme opravdu moc rádi, že se od té doby prakticky nezměnila. Hezká jednoduchá a charakterní motorka, vybavená novým motorem, který nemá trhat asfalt, nýbrž vás denně spolehlivě vozit po světě.

A pohodlně. To především. V85 TT má sednout jezdcům všech velikostí i zkušeností, velký důraz se kladlo na možnost cestování ve dvou. Ochranu proti větru zajišťuje kouřový štítek tvarovaný v aerodynamickém tunelu (nebojte se, v seznamu příslušenství je i větší) a kryty rukojetí, nohy schováte za válce a tvarování nádrže, která potěší objemem 21 litrů, jenž by měl zajistit dojezd 400 km. Hodně se prý tvůrci nazlobili se sedlem, než získalo ten správný tvar, který nabídne pohodlí při sezení a volnost pohybu při stání ve stupačkách. Mimochodem jeho hrana je ve výšce 830 mm, což je na cestovní enduro docela nízko a oceníte to zejména při manipulaci na místě nebo jízdě ve městě. Nezapomeňte, „pětaosmdesátka“ je pro každý den a každý terén.

Mimochodem to sedlo je o 10 mm vyšší než u starého Stelvia NTX, proti němuž V85 boduje hmotností. Stelvio bylo fajn, ale prostě těžké jako vykrmené prase, když na váze ukázalo plně natankované přes 270 kg. Pětaosmdesátka má sice o 11 litrů menší nádrž, ovšem to je zanedbatelné, protože ten rozdíl je přes 40 kg, když novinka váží hodně pěkných 229 kg!

Tradiční trubkový rám je doplněný dole o hliníkové pláty, které drží stupačky řidiče (offroadové s vyjímatelnými gumami), a používá motor jako součást podvozku. Podsedlová část je dostatečně silná, aby unesla zatížení dvěma osobami i plnou kufrovou nálož. Hliníková kyvka, uvnitř s nepostradatelným kardanem, je díky krátkému motoru hodně dlouhá, což je fajn pro jízdní vlastnosti. Bohužel rozvor a celková geometrie je asi to jediné, co nám Moto Guzzi zatím tají.

Jediný tlumič je ke kyvce uchycen bez přepákování na pravé straně, takže vlevo má spoustu místa výfuk, a stejně jako přední obrácená vidlice s průměrem trubek 41 mm nabídne zdvih 170 mm. Pro motorku tohoto ražení ideální hodnota, Stelvio mělo vpředu to samé, vzadu dokonce méně. Na V85 nikdo skákat nebude, tady jde o to, abyste klidně a pohodlně překonali vlastně cokoli. Že nezůstanete viset za břicho na každém menším hupu, to zaručuje světlá výška slušných 210 mm. A když, tak žádný strach, pod motorem je masivní hliníkový kryt.

Vyplétaná kola mají opět dlouhá léta prověřené rozměry, vpředu devatenáctka s gumou 110, vzadu sedmnáctka a 150, s ráfky o šířce 2,50, resp. 4,25 palce. Na výběr bude mezi silničními Metzeler Tourance Next a zubatými Michelin Anakee Adventure. Brzdový systém je hodně silný, přední radiální čtyřpístky Brembo s třistadvacítkou diskem jsou vzadu doplněny o dvoupístek na kotouči průměru 260 mm, k pumpám jdou ocelí opletené hadice a zablokování kol brání ABS Continental s více možnostmi nastavení. O tom ale dále.

Motor je typická Guzzi. Dvouventilový rozvod OHV, vzduchové chlazení, podélné uložení s rozkopnutými válci do stran. Svým objemem, potažmo vrtáním a zdvihem vypadá stejně jako agregát použitý v modelech V9, ovšem výrobce o něm mluví jako o úplně novém. Pevnější kartery, upravené mazání s polosuchou skříní, jiná lehčí klikovka i ojnice a vršek s nižšími válci je prý také úplně jinak řešený. Do toho přidejte moderní materiály, jako třeba titanové sací ventily, a hned víte, proč mají vé-devítky 55 koní a pětaosmdesátka jich má 80. Stejně jako newtonmetrů.

Jestliže jednokotoučová suchá spojka je u V85 TT jednou z nejklasičtějších Guzzi-věcí, na opačné straně stojí použitá elektronika, která odpovídá modernímu motocyklu ročníku 2019. Tempomat, LED světla, USB zásuvka, TFT přístrojovka s příplatkovým multimediálním systémem Moto Guzzi MIA, jenž kromě obsluhy telefonu a hudby nabídne i služby navigace, a samozřejmě dynamické módy.

Ty jsou tři a každý má specifické nastavení pro motor, ABS i kontrolu trakce MGCT. Na silnici budete nejčastěji využívat Road s živou reakcí na plyn, kontrolou trakce na střední úroveň a ABS aktivním na obou kolech. Za horších povětrnostních podmínek můžete cvaknout Rain, který otupí reakci motoru a zpřísní MGCT, antiblok zůstává stejný. Pro terénní hrátky potom aktivujete Off-Road, který umožní větší prokluz zadního kola při akceleraci, ABS pustí akorát na přední kolo (jde dokonce i úplně vypnout) a reakce na plyn bude opět trochu měkčí plus se ještě zvýší brzdný účinek motoru. Občas nám ty dynamické módy přijdou jako naprostá zbytečnost, nicméně u V85 docela dávají smysl. Ostatně jako celá motorka. Na papíře i při statickém ohledávání vypadá nová Moto Guzzi V85 TT jako nesmírně efektivní jednostopé SUV, které málo kecá a hodně dělá. Snad bude taková i realita.

Nejen pětaosmdesátkou je ale stánek Moto Guzzi živ. Pozornost se upírá tradičně na řadu V7 III, která tvoří páteř nabídky Moto Guzzi. Ta je nadále k dispozici v sedmi verzích, základních Stone, Special a Racer a speciálkách Rough, Milano, Carbon a limitované edici Limited. Novinkou pro příští sezonu je možnost pořídit si základní Stone ve verzi Night Pack. Ta se vyznačuje kompletním LED osvětlením, a to včetně předního světla, a podstatně subtilnějším a kratším zadním blatníkem. Jiné je také sedlo.

K vé-sedmičkám se váže ještě jedna zpráva. Orel z Mandella se vrací oficiálně na závodní dráhy! Pod patronátem italské motocyklové federace se napřesrok uskuteční pět hodinových vytrvalostních závodů Fast Endurance, kterých se mohou zúčastnit dvoučlenné týmy na motocyklech V7 III.

Motocykly budou identické, vybavené závodními kity od renomovaného úpravce Guareschi Moto, start probíhá stylem Le Mans, tedy jezdci si musí pro motocykly doběhnout na druhou stranu závodní dráhy. Tohle by mohla být zábavná taškařice a jsme zvědaví, jak to vé-sedmičky budou zvládat, závody se mají konat na velkých italských tratích.

Další fotky ze stánku Moto Guzzi na výstavě EICMA 2018

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 87 Kč od 15 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
pernik92 přispěl 6 Kč
Davcoun přispěl 6 Kč
Véstromek přispěl 6 Kč
Radek_S přispěl 6 Kč
zeke11 přispěl 6 Kč
spike-cz přispěl 6 Kč
ALLEXXX přispěl 6 Kč
Jiroos přispěl 6 Kč
alterego přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
Lucasbiker přispěl 6 Kč
sered přispěl 6 Kč
skopuzzi přispěl 6 Kč
PetanA přispěl 6 Kč
Kytí přispěla 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist