Kymco a elektrická revoluce?

Elektomobilita zatím naráží na zásadní problémy, a to je dojezd a s ním spojená rychlost nabíjení. S jistým řešením přichází Kymco se svojí novinkou iONEx. Myšlenka to není úplně nová a originální, ale Kymco ji dotáhlo možná nejdál. Jde o myšlenku snadno vyměnitelných baterií, které si odnesete v pohodě nabít domů, do práce nebo v nejlepším případě pouze vyměníte za nabité. A plány s tím má velkolepé, jen je otázka, jestli už nepřišlo pozdě.

Kymco a elektrická revoluce?

Něco podobného na podzimní Tokijské výstavě předvedla i Honda. Model PCX Electric pohání elektřina a o potřebnou „šťávu“ se stará systém Mobile Power Pack, neboli snadno vyměnitelné baterie pod sedlem. Bohužel další informace, kromě snahy unifikovat tyhle baterie napříč celou řadou, nebyly zveřejněny.

Kymco jde v tomhle ještě dál a troufneme si říct, že svoje řešení má dotaženější, než Honda. Základem celého systému je skútr Many EV poháněný elektromotorem. Oficiální specifikace, stejně jako u Hondy nevíme, neoficiálně jsme se dopátrali k výkonu 4,3 koně a rychlost až 45 km/h. To není nic zázračného, ale na poskakování po ucpaném centru velkých měst to bohatě stačí. Tady má také elektřina zatím největší význam.

Známý je naopak údaj o maximálním dojezdu 200 km, a tím se dostáváme k jádru pudla, čili k bateriím a samotné technologie iONEx. Energii elektromotru dodává bateriové jádro napevno umístěné v těle skútru plus dvě vyjímatelné baterie. Ty jsou oproti PCXu umístěné v podlaze, takže zůstává velký úložný prostor pod sedlem, kam se vejdou další tři baterie, čímž se dostáváme na zmíněných 200 km. Jednoduchou matematikou nám pak vychází 40 km na baterii.

Díky chytrému uložení baterií v podlaze skútru se nejenom zachoval úložný prostor pod sedlem, ale zároveň nízké těžiště, které zlepšuje ovladatelnost. A to není jediná bateriová vychytávka. Promyšlené je i samotné vyndávání baterií, kdy se po stisknutí tlačítka otevře bateriový box a člověk je může snadno vyndat. Potom stačí baterií klepnout na „chytrou“ podlahu skútru a box se zase zavře. Stejně to funguje i v případě, že chcete nabitou baterii vložit zpět. Samotné baterky váží méně než pět kilo a jejich design je dělaný tak, aby šly pohodlně odnést dvě baterky v jedné ruce.

Navíc nemusíte smutnit, ani když jsou baterky venku. Skútr je schopný jet pouze na bateriové jádro, zatímco se zbytek nabíjí. Integrovaný zdroj má totiž vždy přednost a nabíjí se z baterií. Pokud je na 100 procentech, skútr jede už ze samotných baterií. Bohužel nevíme dojezd na samotnou integrovanou baterku, ale nápad chválíme. Stejně jako možnost odnést si baterii domů, protože tahání prodlužováků nebo čekání na venkovní nabíječku není zrovna komfortní. Nicméně možnost zapojení šňůry do skútru tu pořád zůstává.

Kymco jde ale ještě dál, jejich vizí je vybudovat celou nabíjecí síť. Od míst, kde vám dovolí nabít baterku vaší vlastní nabíječkou, podobně jako mobil (například v označené restauraci, kavárně nebo u vašeho oblíbeného kadeřníka) přes půjčovnu baterií, kde si můžete na svůj výlet půjčit další baterky a síť nabíjecích míst, kde vám baterku nabijí do jedné hodiny až po „jídelní automaty“ s baterkami. Podobný systém dobíjení na podzim roku 2016 představil tajwanský projekt Gogoro, jehož elektroskútry si můžete půjčit v Berlíně, v Paříži a brzy i v Madridu.

Takzvané iONEx Energy Station nabízí další možnosti jak pracovat s elektromobilitou. Díky jejich skladnosti by neměl být problém je postavit téměř kamkoli, takže odpadá nákladná výstavba nabíjecích stanic, které vypadají jako klasické pumpy nebo budování parkovacích nabíjecích míst v podzemních parkovištích. Jednoduše tam, kde může stát automat na bagety, může stát nabíjecí automat. Ten navíc jde používat několika způsoby. Buď si v něm pouze nabijete svou baterku, můžete si z něj vypůjčit další nebo svou vybitou vyměnit za nabitou. Další plusové body má Kymco za to, že svojí platformu neuzavírá, ale je otevřené pro využívání nabíjecího automatu i jinými značkami. V budoucnu by se tak mohlo stát, že se v jednom automatu budou nabíjet společně baterie Kymco, Honda, Piaggio atd. Hezká představa, ale určitě si pamatujete, jak dlouho trvalo, než výrobci mobilů sjednotili své nabíječky, a to ještě ne všichni. Navíc tu je dnes už zmíněné Gogoro s podobným a už poměrně zavedeným systémem, takže by se měly nejdříve dohodnout na jednotném systému tyhle dvě firmy... Myšlenka je to ale určitě zajímavá a jak je vidět u konkurence, tak to ve velkých městech funguje.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist