ktm_cervenec




Motokrosy KTM SX 2021: Drobné úpravy a tuning přes telefon

Je to pár dní, co KTM s dceřinou Husqvarnou představily svoje endurové modely pro rok 2021, a už jsou tady i motokrosy. Prozatím tedy jen ty oranžové, byť je jasné, že ty modro-žluto-bílé dost možná přijdou na svět v řádu dní, ne-li hodin. Ale těm se budeme věnovat později, teď pojďme na kátéemky SX a SX-F. Jaké jsou?

Čert ví, jestli za to může koronavirus, nebo by to tak bylo i bez něj. O čem je řeč? O tom, že těch změn u modelů 2021 proti letošním není kdovíjak mnoho. Je to sice „lepší“ (je skutečně každá změna lepší? Ale to je spíš filozofická otázka na dlouhé zimní večery se sklenkou a doutníkem) než u endur, kde to byla vyloženě kosmetika, ale prostě nic zásadního. Jenže ono vylepšovat skvělé, to se dělá blbě, a to nejsem žádný zaslepený propagátor oranžové. Jak ukazuje historie, vždycky je kam jít a čas od času proběhne nějaké zemětřesení, které posune celou kategorii o pořádný kus dál, ale teď to vypadá, že jsme se v terénu dostali do určitého bodu, kde si na revoluci budeme muset zase chvíli počkat. Ta u KTM proběhla v modelovém ročníku 2019, letos a napřesrok to tedy jsou jen drobnosti.

A jaké změny nás tedy u motokrosových KTM čekají? Modelový ročník 2021 bude sestávat z deseti modelů – tři velké čtyřtakty, tři velké dvoutakty, tři dětské dvoutakty a elektrická dětská SX-E 5, záběr na trhu je tedy pořádný. Však to byl také jeden ze dvou cílů při vývoji „jednadvacítek“, nabídnout jezdcům každého věku i jezdeckých zkušeností tu správnou motorku. Druhý cíl byl čistě technický, vytvořit nejlehčí, nejlépe ovladatelné, nejvýkonnější, nejpoužitelnější a dobře vybavené krosky ze všech. A jak už jsme řekli, bylo to takové to „broušení diamantu“ namísto nějakých dramatických skoků. Trochu na podvozcích, trochu na motorech. A pak samozřejmě grafika. Ta je tvarově hodně podobná té letošní, změnilo se ale rozložení barev a k oranžové, bílé a černé je přidaná ještě špetička modré, kterou jsme jinak znali jen z elektrických modelů SX-E 5 nebo Freeridů E. Díky bohu, až na ten jediný nejmenší stroj všechny ostatní pohání pořád starý dobrý benzín. A elektrický je tam leda startér.

Podvozkové změny jsou shodné pro všechny velké SX a SX-F. Jde o upravené odpružení, ale nejen v tom smyslu, že bylo naladěno celkově jako trochu tužší, jež má mít za výsledek lepší trakci, komfort i více důvěry u jezdce. Přední i zadní komponenty mají těžit z nižšího tření daného jinými komponenty SKF, přední vidlice WP XACT se vzduchovou pružinou AER (pumpičku dostáváte samozřejmě s motorkou) dostane nové ventilky s většími průchody pro omezení tlakových maxim a nově naladěné tlumení ve středním rozsahu. V základu budou všechny velké motokrosy vybaveny pneumatikami Dunlop Geomax MX-33 určenými hlavně do měkčího terénu.

A teď motory. Čtyřdobé modely 250 a 350 zůstávají beze změn, pracovalo se jen na královské 450 SX-F. Ale jen decentně – pístní čep s DLC povrchem je nahrazen měď-berylliovým ojničním pouzdrem, což prý má být trvanlivější řešení. Ventilová vahadla mají jiný tvar, takže jsou lehčí, pevnější a snížila se také jejich setrvačnost. Kartery, v nichž jsou nově akorát dva rozměry šroubů M6, dostaly úchyty na měřič motohodin, převodovka se může pochlubit spolehlivější aretací řazení.

Nahoře v akci lehká obratná 250 SX-F, dole seřazené čtyřtakty od nejmenšího po největší a úplně dole letos nejvíce inovovaná 450 SX-F

U všech dvoudobých modelů se upravovalo ovládání plynové rukojeti (hladší chod, spolehlivost), divoká 250 SX zůstává beze změn, ale menší 125 a 150 dostaly silnější spojkové koše a osminka nový píst z pevnějšího materiálu.

Na minikrosech se toho ale událo o trochu víc. Grafika, samozřejmě, tedy s výjimkou SX-E 5, ta zůstává stejná. Jak elektrika, tak nejmenší 50 SX dostanou jinak nastavený zadní tlumič, benzínová varianta potom přidává ještě jiná kónická řídítka s gripy užšími o 5 mm, což bude lepší pro malé dětské ručičky. Obě zmiňované motorky plus větší 65 SX, která přijíždí vybavena jinými řídítky, pak dostanou přední vidlici s tlustšími kluzáky a zákonitě k ní jiné brýle, upravené ovládání karburátoru se bude týkat všech benzínových verzí, tedy i největší z malých 85 SX. Ta přidá ještě nové brzdy od značky Formula s většími třmeny i kotouči (220 namísto 210 mm) a novou spojkovou pumpu na řídítkách.

 Elektrika, dvě padesátky (Mini a standard), pětašedesátka a pětaosmdesátka

U značky KTM je prodejně extrémně důležitá i řada oblečení PowerWear a příslušenství a doplňků PowerParts. Tam se každoročně také dělají nové kolekce a přibývají další technické věci, to člověk ani nestačí sledovat. My bychom však jednu novinku z PowerParts přeci jen vypíchli, a tou je Connectivity Unit Kit. Angličtináři už poznali, že jde o jednotku s bezdrátovým připojením. Montuje se do chráničů řídítek a umožňuje přes appku myKTM ladit motorku v závislosti na osobních preferencích a konkrétní trati. Tahle fičura bude dostupná pro všechny čtyřdobé stroje SX-F. Kromě jezdců na Yamahách tak brzy budou hlavy sklánět nad telefony také jezdci v oranžovém.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist