ktm_kveten




KTM udělala okruhovou RC 8C s motorem 890 Duke R. Vznikne pouze 100 kusů, exkluzivní je i cena

Užuž jsme chtěli začít jásat, jak se nám ty dvouválcové sporťáky rozrůstají, nejdříve Aprilia RS 660, potom Yamaha R7… Jenomže nová RC 8C je z úplně jiné kategorie. Vlastně z úplně jiného světa, toho výhradně závodního. Žádná homologace, žádné kompromisy a bohužel ani žádná závodní třída, kde byste tuhle raketu s trojnásobnou cenovkou Duka R mohli nasadit.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Označení RC8 už jsme u KTM měli, ale to byla úplně jiná motorka. Velký superbike s véčkovým dvouválcem 1190, s nímž se rakouská značka od roku 2008 do půlky minulé dekády snažila konkurovat zavedeným dvou- nebo čtyřválcovým konkurentům. Jenomže to se nikdy moc nevedlo, sice se občas „urodil“ nějaký ten národní titul včetně prestižního německého IDM (vedle mistra Martina Bauera tam v továrním týmu KTM jel i náš Matěj Smrž, pamatujete?), ale KTM se nikdy nedostala do fáze, že by se postavila na start mistrovství světa WSBK. Mohlo za to i nešťastné načasování do velké ekonomické krize, takže KTM musela dobře počítat zlaťáky a nakonec jako efektivnější zvolila seriál Moto GP, kde postupně obsadila všechny třídy včetně té nejprestižnější, kde už dávno nehraje jenom druhé housle. A někde tady musíme hledat i zrod nové RC 8C – v MotoGP, nikoli mezi superbiky. Však také KTM říká, že tahle motorka má přinést amatérským okruhovým závodníkům ochutnávku toho, co znamená svezení v Grand Prix, aniž by k tomu potřebovali tým specialistů na údržbu a nastavení. A je velice fér, že KTM hned v první větě tiskové zprávy hlásí, že tento motocykl vznikl ve spolupráci se značkou Krämer Motorcycles. Vlastně je to její speciál GP-2R s jinými kapotami a několika málo technickými změnami.

Těmi kapotami můžeme klidně začít. Jsou z laminátu místy vyztuženého karbon-kevlarem, z čistého karbonu potom je přední rychle odnímatelný blatník a především nepřehlédnutelná aerodynamická křidélka ve stylu RC16. Sice s nimi ta motorka vypadá, jako by jí tekly nudle z nosu do všech stran, ale na krásu se nehraje už ani v MotoGP. Kapoty jsou uchycené samozřejmě rychloupínáky a pod nimi najdete i padáky. Ochranných prvků proti pádu je na motorce víc, na vidlici, na kyvce, na nádrži… Ta mimochodem vůbec není tam, kde byste ji čekali, nýbrž pod sedlem a integrovaná do podsedlového rámu. Připojena je rychlospojkou, která umožňuje rychlé vyprázdnění pro snadnější transport nebo pro měření spotřeby na okruhu.

Jak mohli v KTM přesunout nádrž na rámu Duka? Ehm, on tady z toho Duka je totiž vlastně akorát motor. Rám je totiž úplně jiný, příhradový a z ultra tuhé chrommolybdenové oceli 25CrMo4, stejně tak naprosto odlišná je hliníková kyvná vidlice se spodní výztuhou. Překvapí vás, že je jiná, mnohem sportovnější geometrie? Nemělo by. Ani nemá smysl porovnávat s Vévodou, prostě RC 8C má rozvor 1400 mm, závlek 98,6 mm a úhel řízení nastavený v základu na 23,3°. Z toho se můžete oběma směry posunout vždy ve dvou krocích o další stupeň a stejně tak si můžete na brýlích zvolit offset přední vidlice 26 nebo 28 mm. A když už jsme u toho nastavování, výšku zádě si můžete ladit buď štelovatelnou délkou zadního tlumiče, nebo přesunutím celé podsedlovky do jedné ze dvou pozic. Jo a stupačky, tak ty mají výškové rozmezí 66 mm ve třech krocích, a naprosté peklo jsou řídítka – úhel nastavitelný v rozmezí 30°, výška 25 mm, šířka 30 mm! Taky mají na sobě značky, abyste si byli jisti, že jsou symetricky.

Co se ovšem bude určitě nastavovat nejčastěji, jsou podvozkové komponenty. A i tady je výbava opravdu špičková. Přední plně nastavitelná USD vidlice s uzavřenou cartridgí nese označení WP Apex Pro 7543, tlumič řízení je WP Apex Pro 7117 a jde o cajky používané závodními týmy podporované přímo značkou WP. Vidlice má interní rezervoár, kam se olej tlačí pod tlakem, a chybí zde hydraulický doraz. Vzadu potom najdete centrální tlumič WP Apex Pro 7746 s hydraulickým štelovákem předpětí a pomalou i rychlou kompresí.

Lahůdková jsou kola, lehké kované 17palcové Dymagy s šířkami ráfků vpředu klasicky 3,50“ a vzadu široký šestipalec. Z továrny vycházejí ercé-osmičky obuté do slicků Pirelli Diablo Superbike SC1 o rozměrech 120/70R17 a 180/60R17, dozadu ale jde dát až 200/55. Ke kolům neodmyslitelně patří brzdy a i tady je použito skoro to nejlepší od Bremba, když vpředu čtyřpístkové monobloky Stylema ohryzávají 290mm plovoucí kotouče na hliníkových držácích, zadní plovoucí 230mm disk je uchycen přímo na ráfku a kámoší s dvoupístkovým třmenem. Vychytávkou s technologiemi MotoGP je radiální pumpa 19RCS Corsa Corta s nastavitelným bodem zákusu – Normal začíná kousat pozvolna a hodí se hlavně na mokro, Sport má rychlejší náběh a Race je prostě okamžitý účinek.

Všechno, co jste si zatím o RC 8C přečetli, byla čistě závodní technika. Tak kde je to „svezení v Grand Prix, aniž by k tomu potřebovali tým specialistů na údržbu a nastavení“? To se týká hlavně motoru. Se vším ostatním si člověk poradí, ale o motor z MotoGP se fakt starat nechcete. Proto má RC 8C agregát z modelu 890 Duke R, tedy známý řadový dvouválec o objemu 889 cm3, a to po mechanické stránce naprosto sériový. Žádné vačky, písty a kdesi cosi, prostě cokoli budete do motoru RC 8C potřebovat, jednoduše koupíte jako díl na Vévodu. Že je agregát v RC o něco silnější, konkrétně se můžete těšit na 128 koní a 101 newtonmetrů, za to může jiná elektronika a volnější dýchání. Do airboxu pod sedlem jde vzduch náporovým sáním z čumáku, potom přes závodní filtr Twin Air do válců a odsud spaliny putují pryč závodním nerezovým potrubím od Krämeru zakončeným titanovou koncovkou Akrapovič, objednat si můžete i koncovku snižující hluk na 98 dB pro okruhy, kde jsou na randál moc cimprlich. Základem elektroniky je přístrojová deska AIM MXS 1.2 RACE a data dogger s GPS funkcí, přičemž na 5“ TFT displeji si jezdec zvolí, co chce mít zobrazené, a kromě časů na kolo to samozřejmě zahrnuje i motorové údaje nebo nastavení řídicí jednotky. Součástí motorky je i software AIM RaceStudio, kde se nahraná data dají analyzovat. Až se začnete vymlouvat, že to rychleji nejde, jasně uvidíte, že toho plynu tam pořád bylo málo!

KTM RC 8C je zkrátka čistě okruhové náčiní s rozumně zvoleným motorem po stránce dynamiky, poměr 128 koní na 140 kg suché váhy vypadá hodně pěkně. Jenomže ten agregát není moc rozumně zvolený z toho pohledu, kdyby s RC 8C někdo chtěl závodit. Není moc kde. Na Supertwiny je to moc velký objem a v hobby agenturních závodech vás litry po startu utlučou. Tohle bude prostě náčiní čistě pro radost a pro rychlost. Však si ho bude moci pořídit pouze 100 lidí na světě, a to jen v případě, že si jej zítra v 16:00 stačí předobjednat na webu KTM. A taky na to budou muset mít opravdu dost peněz, cenovka je totiž omračujících 906 500 Kč! Jenomže když se podíváte, co to je za techniku, dojde vám, že to prostě odpovídá. Kdo objíždí okruhy a má ve své R1 nebo S 1000 RR už trochu „nasypáno“, bude kátéemku možná považovat za ještě docela levnou…

Zároveň s motorkou si budete moci předobjednat také na míru šitou kombinézu od italské značky Gimoto, těch bude také jenom 100, a pro 25 majitelů RC 8C bude navíc za další, blíže nespecifikovaný příplatek připraven také životní zážitek, kdy se jim při soukromém podniku v Jerezu ve dnech 7.-9. října bude věnovat testovací tým Red Bull KTM Factory Racing včetně Daniho Pedrosy a Miky Kallia. Tihle zákazníci v rámci tohoto zážitku navíc dostanou ještě další sadu ráfků Dymag, rezervní brzdové destičky, stojany, nahříváky a kobereček pod motorku. Tak co, jdete do toho, nebo bude stačit jenom samotná RC 8C?

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist