husqvarna_svartpilen_801_2




KTM EXC 2020: Nová dvoudobá 150 se vstřikováním

Rakouská značka už má za sebou představení motokrosových modelů SX, kde vlastně zůstalo všechno při starém. U endur, které přicházejí na řadu teď, se toho přeci jen dělo víc. Především přibyl nový malý objem s homologací Euro 4 a stříkačkou.

Kapitoly článku

Ještě než se pustíme do jednotlivých modelů, dáme si rychlý přehled toho, co je jinak v celé řadě EXC. Jde opět o řadu drobných vylepšení, žádné revoluce se nekonaly. Upravoval se chladicí systém (u 450 a 500 s větrákem), jinak tvarované chladiče jsou o 12 mm níže, což prý významně snižuje těžiště. No když to řeknou v KTM… Rámy mají stejnou geometrii i provedení, pořád jde o chrommolybdenové trubky s částmi tvarovanými hydroformingem, ale v některých oblastech se ladila jejich pevnost kvůli zpětné vazbě. Motory jsou za hlavy chycené nyní přes hliníkové držáky, u dvoutaktů 250/300 je motor natočený o stupeň dolů kolem čepu kyvky kvůli lepší trakci. Podsedlák je kvůli podpoře blatníku o 40 mm delší a zároveň lehčí.

Všechny modely dostaly nové výfuky, dvoutakty především odolnější a s lehčími koncovkami, čtyřtakty s dvoudílnými svody a tlustšími kratšími koncovkami kvůli centralizaci hmotnosti. Airboxy byly kompletně předělány z pohledu průtoku vzduchu, filtry Twin Air jsou vyjímatelné bez nutnosti použít vercajk během vteřin. Předělané polyethylenové nádrže mají u čtyřtaktů o chlup větší objem a u všech motorizací rychlé bajonetové zavírání na třetinu otáčky. Elektrika s 2Ah li-ion baterkami je předělaná, většina důležitých věcí je pod sedlem.

Nová je samozřejmě grafika, měnil se tvar sedla (více polstrování), v ráfcích Giant jsou jiné niple, které by se neměly tolik povolovat. „Povinné“ jsou samozřejmě i změny v nastavení podvozku, všechny modely mají vpředu 48mm vidlici WP XPLOR (vlevo komprese, vpravo odskok, pružiny v obou) s novými pístkem a nastavovacími prvky nahoře. Vnitřními úpravami prošla i zadní centrála WP XPLOR PDS, ta by teď neměla chodit tolik do dorazů.

150 EXC TPI

A teď už jednotlivé modely a začneme tou největší novinkou. S malými dvoudobými endury to byl v minulých letech trochu problém. Tedy trochu dost, protože KTM sice měla v nabídce 125 i 150, ovšem jen ve verzi XC-W, tedy na crosscountry, protože neměly silniční homologaci. Poslední malá EXC byla v modelovém ročníku 2016, a to 125 a 200. Holt z malého dvoutaktu s karburátorem euro-čtyřku v Mattighofenu nedostali. Anebo nechtěli dostat, čert ví. To se teď mění, přichází totiž nová 150 EXC TPI, která homologaci Euro 4 má. Jak? To prozrazuje už název, dostala totiž vstřikování TPI jako větší objemy. Ale taky za ni u dealera vysypete na stůl bez koruny 237 tisíc. Oba letošní modely XC-W už v nabídce 2020 nejsou.

Výhody vstřikování TPI jsou jasné, žádné tryskování podle teploty nebo nadmořské výšky, žádné míchání oleje s benzínem. Vstřikovací hrdlo od Dell´Orta má průměr 39 mm, nádržka na mazivo pojme sedm deci oleje a vydrží prý tak na pět plných benzínových nádrží. Systém si sám reguluje mazací poměr podle potřeb motoru, nejčastěji to prý je kolem 1:80.

Kvůli stříkačce byl teda potřeba silnější altík, a když už u toho posilování v Rakousku byli, dali i silnější elektrický startér. Porovnávat hmotnosti letošních XC-W a nových EXC je trochu vošajslich, protože vedle sebe dáváme motorku bez homologace a motorku s homologací. Každopádně 150 XC-W vážila 91,5 kg a 150 EXC TPI má 96,8 kg. Dvoustovka EXC 2016 mělo ještě skoro o tři kila víc, stopětadvacítka o necelá tři méně. Pořád je to o skoro sedm méně než větší dvěpade a tříkilo. A než porovnatelný čtyřtakt 250 EXC-F, proti němuž má dvoudobý motor ještě další výhodu v ovladatelnosti.

Dvoutakty 250/300 EXC TPI

Drobná vylepšení na motorech zahrnují upravený volnoběžný systém, frézované otvory ve válcích do výfukových kanálů pro přesnější časování a předělané ovládání výfukových přívěr. Proti prvním modelům TPI se nyní mohou používat běžné zapalovací svíčky, dvěpade navíc dostala novou hlavu s větší kompresí. Kolečka v šestistupňové převodovce Pankl jsou pevnější. Řídicí jednotka vstřikování dostala jiné mapy, nově přibylo čidlo tlaku vzduchu

Čtyřtakty 250/350/450/500 EXC-F

Dvěpade dostala nové 42mm vstřikovací hrdlo a jiné vačky pro ostřejší reakci a vyšší výkon, nový válec s jiným těsněním zvedly kompresi z 12,8 na 13,8. Jinou stříkačku má i 350, která k válci přidává ještě novou hlavu. Tady šla komprese nahoru ještě víc, z 12,3 na 13,5. Oba menší čtyřtakty mají též novou převodovku Pankl.

Obě velká jednovačková kladiva dostala o 15 mm nižší a půl kila lehčí válce, nové hlavy s jinou vačkou v nižší pozici (kvůli těžišti) nad kratšími titanovými ventily a komprese šla opět výrazně nahoru – z 11,7 na 12,75. Také zde najdeme to nové 42mm vstřikovací hrdlo.

 

Modely Six Days

Tohle je u KTM oblíbená klasika, vedle standardních modelů (s výjimkou 150 EXC TPI) si můžete pořídit ještě stroje v edici Six Days opatřené kromě jiné grafiky (letos Portugalsko) především spoustou doplňků. Tentokráte se můžete těšit třeba na kryt motoru, vytahovák přední osy, plovoucí přední a plný zadní brzdový kotouč, rozetu Supersprox, ventilátory na všech čtyřtaktech, jiná sedla, přivázanou zadní brzdovou páku, přepínač motorových map nebo přední vidli se štelováky předpětí.

300 EXC TPI ERZBERGRODEO

A ještě jeden speciální model najdeme v portfoliu endur KTM 2020. Který blátomil by neznal ErzbergRodeo Red Bull Hare Scramble? Tahle rakouská extrémní zábava letos slaví 25 let, a tak kátéemka přichystala tuhle limitovanou edici 500 kusů. Motorky se speciální grafikou s motivem XX5 se od standardu budou lišit třeba továrními koly s anodizovanými náboji, měkkou zadní gumou Metzeler Extreme, uzavřenými bástry, krytem, expanzkou a větrákem na chladiči, na CNC frézovanými brýlemi, krytem motoru, jiným sedlem, kryty kotoučů (vzadu plného) a řetězu, přepínačem map, chráničem spojkového pístku nebo tahacími popruhy. Jenom ty jízdní dovednosti musíte mít svoje…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 3 Kč
callowsick přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
Davcoun přispěl 3 Kč
Bert11 přispěl 3 Kč
Normik přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist