yamaha_demo_tour




Adaptivní tempomat a detektor mrtvého úhlu pod taktovkou KTM

Rakouská továrna bezesporu patří v elektronických systémech a asistentech mezi špičku. Ty nejenže přispívají k větší bezpečnosti, ale v případě KTM ani nekazí zábavu (třeba ABS supermoto mód, který dovoluje parádní brzdné drifty). Nyní prezentovala značka další dva systémy, které se chystají do produkce a které mají přispět k větší bezpečnosti v jedné stopě.

Adaptivní tempomat a systém sledování mrtvého úhlu v zrcátkách známe dobře ze čtyř kol, KTM je ale první továrnou, která tyhle systémy představila na motorce. Upravený 1290 Super Adventure S ukázal 2. května na polygonu rakouského autoklubu vybraným novinářům, jak bude vypadat budoucnost v sedle oranžových strojoven. Obě technologie jsou zatím ve fázi vývoje a testování, Advík byl ověšen senzory a dráty, takže je jasné, že si na uvedení do praxe ještě chvíli počkáme.

První jmenovanou fičurou je adaptivní tempomat. Podle Geralda Matschla, vice prezidenta vývojového oddělení KTM, je důležité zákazníkům nabídnout tempomat, který bude použitelný i ve stále houstnoucí dopravní džungli. ACC proto není koncipovaný jako systém krizového brždění, nýbrž jako klasický adaptivní tempomat, který pracuje s nastavenou rychlostí a bezpečnou vzdáleností. Systém dokáže rozpoznat motorku a větší vozidla, poté se „uzamkne“ a udržuje dvousekundový odstup od vpředu jedoucího vozidla. To se děje pomocí ovládání škrticí klapky a v případě potřeby i jemným přibrzďováním. Jak už jsme psali výše, systém je stále ve fázi vývoje, nyní se pracuje hlavně na možnosti přizpůsobení rychlosti a bezpečné vzdálenosti. Cílem KTMky je vyvinout ACC do takové míry, že bude reagovat rychleji, než obyčejný smrtelník v sedle.

BSD je zkratka pro Blind Spot Detection systém neboli systém detekce mrtvého bodu. Tahle vychytávka by mohla ušetřit v budoucnu hodně vrásek na čele. Co si budeme povídat, plocha zpětných zrcátek je u motorek několikanásobně menší, než u aut, navíc si v nich dost často můžete prohlédnout tak akorát svoje ruce. Spousta z nás se při předjíždění proto ještě ujišťuje ohlédnutím za sebe, které trvá relativně dlouho, během té doby to může auto před námi „zašlápnout“ a neštěstí je na světě.

KTM pro tyhle případy jezdci přidává další pár očí v podobě radaru, který sleduje prostor za motorkou. V případě, že se v kritickém prostoru pohybuje auto nebo motorka, systém dokáže jezdce varovat prostřednictvím led diod v zrcátku, varovného symbolu na přístrojovce a dokonce i zvukovým signálem. Opět systém známý z automobilové branže, jenže na motorce by mohl najít daleko větší uplatnění.

Uvidíme, jak se inženýrům podaří systémy vyladit, aby například jezdce projíždějcího kolonou neustále neotravovalo pískání motorky varující před okolním nebezpečím. Vzhledem k funkčnosti současných systémů ale nemáme strach, že by to bylo špatné. Tyto funkce budou dostupné v elektronických balíčcích nabízených k vybraným modelům KTM počínaje modelovým rokem 2021, technologie bude zároveň prostorem pro další systémy založené na používaných senzorech.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 3 Kč
PEPE800 přispěl 3 Kč
czjohn přispěl 3 Kč
Indian82 přispěl 3 Kč
radim256 přispěl 3 Kč
speedtriple přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist