globalmoto_duben_nolan




Kove: Čína s budoucností?

Každoročně se na velkých evropských veletrzích, ten milánský nevyjímaje, objevují další a další čínské značky motocyklů, které na svých stáncích už dávno nemají malé skútry unifikovaného vzhledu a mizerné kvality, nýbrž velice často hodně zajímavé motocykly. O některých výrobcích pak už nikdy neslyšíme, jiní vzápětí vezmou Evropu útokem. Do jaké kategorie se asi zařadí značka Kove, která plánuje účast na Dakaru a v Miláně ukázala osmistovkovou adventuru?

Kapitoly článku

Jenom pro pořádek, značku Kove dobře známe i u nás, akorát o tom tak úplně nevíme. Zkusíme to jinak: co takhle Tibet New Summit Motor Co. Ltd, neříká vám to něco? Jasně že jo, to jsou přeci ty argentinské pětistovky RVM, které tady prodává Jawa ve verzích Adventure a Scrambler! Tenhle New Tibet-cosi je výrobcem, jenž své produkty dodává buď jiným značkám, v tomto případě RVM, potažmo Jawě (taky jsou Česká republika i Argentina uvedeny jako země, kam New Tibet exportuje), anebo je prodává pod svou vlastní značkou, a tou je Kove. Žádné kopírování stokrát okopírovaných skútrů a nahatých stopětadvacítek se vzduchem chlazenou prehistorickou Hondou, Kove rovnou střílí ostrými a v Miláně se prezentovala ucelenou řadou modelů, na něž by Evropa mohla slyšet. Na kopírování se ale samozřejmě nezapomnělo a některé technické údaje jsou roztomile přestřelené…

800X Super Adventure

Tohle je samozřejmě motorka, kolem které byl největší humbuk. Jednoduchá adventura s jasnými křivkami a zajímavým dvouokým čumákem, která v rámu ne nepodobném Hondám CB500 ukrývá řadový dvouválec, který jako by z oka vypadl KTM LC8c, v tomto případě v onom menším provedení 790, neboť objem je 799 cm3. Na bočním víku se skvěl nápis ZF-KY, což je další ze značek New Tibet Summitu, takže se ještě necháme překvapit, jak tohle akceptuje Mattighofen. Technické údaje působí divočeji než u naší dlouhodobě testované Matyldy, tedy modelu 800MT od značky CFMOTO, Kove udává 71 kW/96 koní při 9000 otáčkách a 80 Nm při 7500 otáčkách, tedy „o pět víc“ v obou parametrech. Proč ne, ovšem nad udávanou maximálkou 218 km/h se fakt musíme hodně nahlas zasmát. Papír snese všechno…

Zejména když podvozek rozhodně nevypadá na to, že by byl stavěn na let německou dálnicí, ale spíše proskok rumunským venkovem. Tohle je totiž na rozdíl od Matyldy především offroadově zaměřený stroj, zdvihy plně nastavitelného odpružení jsou 210 mm vpředu i vzadu, světlá výška činí 245 mm a kola mají endurové průměry 21 a 18 palců. Do nádrže se prý má vejít 22 litrů paliva, ale to potom ta „total mass“ bude určitě znamenat suchou hmotnost, která opět vzbuzuje poněkud nedůvěru – pouhých 183 kg. Jako jo, na té motorce toho opticky moc není, ale to na žádném stroji této kategorie, a že by Číňan dokázal trumfnout i Tuarega nebo Ténérku? Inu, i podle toho, že Kove model 800X Super Adventure představilo teprve teď na začátku listopadu, téměř zároveň v Číně i v Miláně, tak bychom to viděli jako ještě docela horkou jehlou ušitý prototyp (i podle mnohých detailů, co jsme na místě zkoumali), u něhož se ještě bude spousta věcí ladit a parametry upřesňovat. Na každý pád ta motorka ale vůbec nevypadá marně, navíc v Kove rozhodně vědí, jak se dělají věci do terénu, což vám potvrdí hned další model.

450 Rally

To je název jak od KTM, že? Ehm, jenže on se na tuhle motorku fakt hodí. Tohle JE motorka na rallye a není to jenom záležitost dost hustého soutěžáckého vzhledu, opět s dvojokou přední maskou, která mimochodem vůbec nevypadá blbě. Na domácím trhu už tenhle model normálně běhá a účastní se soutěží, a aby značku Kove začal brát svět vážně, chtějí se s ním Číňané zúčastnit té nejtěžší (a samozřejmě komerčně nejprofláklejší) soutěže, Rally Dakar! Je to hlavně iniciativa zakladatele značky, protože toho Dakar odmala fascinoval.

Model 450 Rally se vyrábí ve dvou provedeních, které vypadají stejně, ale pod navenek stejným vzhledem se technicky dost liší. Regular Edition je motorka pro hobby polet krajinou, tady má jednoválec o objemu 449 cm3 parametry 38 kW/50 k při 9500 otáčkách a 40 Nm při 7000 otáčkách a je zasazen do šasi s trochu kratším rozvorem a nižšími zdvihy odpružení 260/250 mm. I tak to jsou pěkné hodnoty, světlost činí 270 mm a nohu musíte dostat do výšky 910 mm, abyste ji přehodili přes sedlo. Suchou hmotnost Číňané uvádějí 145 kg, plus k tomu připočtěte benzín v 15litrové nádrži. Verze Factory Edition nabídne soutěžní výbavu s roadbookem na řídítkách, o 2 kW a 2 Nm lepší hodnoty motoru, podstatně schopnější podvozek (305/300 mm zdvihy, 310 mm světlost, 960 mm sedlo) a především mnohem větší zásobu paliva, když druhou nádrž máte pod sedlem a dohromady si s sebou vezete 31 litrů benzínu. Na rovinkách pak prý můžete uhánět až 170 km/h, stejně jako na základní verzi.

400RR

Tahle motorka není další z mnoha dramaticky tvarovaných kreací s nějakým přátelským jedno- či dvouválcem, vyvinutým pro kategorii A2 a disponujícím výkonem maximálně 35 kW, nýbrž tady se pod kapotami v šasi ne nepodobném Triumphu Daytona ukrývá ječivý řadový čtyřválec o objemu 399 cm3 s parametry 50 kW/68 koní při 13 500 otáčkách a 36 newtonmetrů při 12 000 otáčkách! A prý to má svištět 220 km/h! Celá motorka přitom váží pouze 160 kg, asi zřejmě opět bez paliva v 15litrové nádrži. Gumy 120/160, velké 300mm kotouče (pravda, jenom s dvoupístky), USD vidlice, pěkná kyvka – okopírovaná Kawa ZXR400 to podle vrtání a zdvihu není, spíše taková její novodobá čínská reinkarnace. Evropany 400RR asi za srdce moc nechytne (kdo chce ostrý supersport a má plnohodnotné A, kouká po jiných strojích), ale jako demonstrace rozmanitosti nabídky Kove určitě za zmínku stojí.

Dvouválce 321

Kove ale pro evropské á-dvojkaře může nabídnout tři modely se stejným příhradovým trubkovým rámem a v něm uloženým dvouválcovým motorem o objemu 322 cm3, nikoli 321, jak hlásá označení. Těch 321 cm3dvouválec Yamaha v modelech MT-03 a YZF-R3, jenomže Číňané udělali o jednu desetinu milimetru větší zdvih, takže získali ten jeden kubík k dobru.

Naháč Cobra 321R, který svým designem tak trochu evokuje starší generaci KTM Duke, nabídne 29,5 kW/29 Nm, zatímco zajímavý retro kafáč 321F s hranatým světlem i ostře se tvářící kapotované 321RR mají výkon zvýšený na 30,5 kW. Hmotnosti činí 144 kg (resp. 146 kg u RR) a všechny modely mají frčet shodných 170 km/h. Nepřehlédnutelné jsou jednoramenné zadní kyvné vidlice, to u čínských strojů opravdu nevídáme často (resp. známe to akorát od produktů New Tibet Summit), a co se tak díváme na fotky, kterými Kove tyto své motocykly prezentuje, tak tyhle motorky nejsou postavené jenom „na oko“, ale měly by mít v základní výbavě i nějakou tu zábavu. A 321RR má prý napřesrok závodit mezi malými supersporty v rámci WSBK!

Mimochodem pro 16leté existuje i naháč Cobra 125R se stejným designem jako větší tři-dva-jednička, tedy včetně toho příhraďáku a letmáče, má mít DOHC čtyřventil s 11 kW/12 Nm, suchou hmotnost 126 kg a maximálku 116 km/h.

Motokrosová 250

Pro závodníky to asi nebude (prozatím) úplně ta pravá volba, nicméně méně náročný hobby jezdec by, v případě očekávatelné zajímavé cenovky, mohl modelu MX250 dát šanci. Čtyřventilová dvouvačková dvěpade na sebe prozrazuje dokonce i výkonové parametry, těch jejích 98 kg bez paliva má od startu vystřelit výkon 30 kW/41 k při 11 500 otáčkách a krouťák 26 Nm při 9000 otáčkách. Kátéemka má o šest koní více, ale také je těžší o tři kila. Zdvihy 305/310 mm, světlost 310 mm, sedlo 960 mm, kola samozřejmě 21“/19“, inu jsme hodně zvědaví, jak tohle bude fungovat.

Dvouválcové 510

V čínském provedení se tyhle dvě motorky jmenují 510X Hyper Adventure a 510F, u nás je známe jako RVM 500 by Jawa Adventure a RVM 500 by Jawa Scrambler, takže k nim bychom vlastně nemuseli ani nic říkat. Nebýt toho, že mají nový motor! Jasně, pořád je to řadový dvouválec, který jako by z oka vypadl Hondě CB500, ovšem teď docela výrazně uvnitř přepracovaný. Dříve tu bylo čistě hondích 471 kubíků, dosažených vnitřními rozměry 67 x 66,8 mm, ovšem agregát v pětsetdesítce je zvětšený na 498 cm3 a zcela zásadně se měnilo jak vrtání, tak zdvih, konkrétně na 72 x 61,2 mm! To přineslo více síly, výkon se usadil na legislativním stropu 35 kW a točivý moment vzrostl o dobrých 10 % na rovných 45 Nm. Jestli a kdy se však tyhle motory dostanou i k nám, to se ještě uvidí.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist