ktm_cerven




Kontrola motocyklu před jízdou se vyplatí nejen v autoškole

Technický stav motorky má zásadní vliv na jízdní vlastnosti, proto je třeba mu věnovat zvýšenou pozornost, a to hlavně po zimě, dlouhé prodlevě po poslední vyjížďce nebo před dlouhou cestou. Kontrola motocyklu před jízdou neznamená jen zjištění hladiny benzínu a stavu moto pneu, ale daleko rozsáhlejší posouzení kondice jednotlivých částí. Intenzitu těchto namátkových kontrol také můžete přizpůsobit stáří motorky nebo doporučením výrobce.

Kontrola motorky před jízdou se provádí vždy v klidovém stavu, kdy motocykl stojí rovně. Některé závady můžeme zjistit pouhým pohledem.

Kontrola motocyklu před jízdou pohledem

  • První, co lze identifikovat pouhým okem, je únik provozních kapalin. Netěsnost se může vyskytnout u benzinové nádrže, tlumičů, nádobky na olej, brzdovou či chladicí kapalinu. Nejlepším řešením je svěřit motorku do rukou odborného autoservisu, ve kterém zjistí příčinu úniku kapaliny, která může představovat velké riziko.
  • Ne každý se o motocykl pravidelně stará a záleží mu na tom, aby byla po jízdě vykonána alespoň zběžná očista. Čistota zrcátek, registračních značek a osvětlení je však naprostou nutností nejen kvůli možnému střetu s rukou zákona, ale hlavně pro bezpečnost.
  • Podhuštěnou či prázdnou pneumatiku také poznáte na první pohled, moto pneu však dále věnujete i další pozornost.

Kontrola moto pneu

Předepsaná hloubka vzorku moto pneu je 1,6 mm, pro skútry a mopedy 1 mm. Jakmile při měření zjistíte nižší hodnotu, je třeba ihned pořídit nové moto pneu. Kontrola motocyklu před jízdou zahrnuje i změření tlaku v pneumatikách, případné dohuštění na hodnotu uvedenou výrobcem.

Stav provozních kapalin

Nejen možný únik, ale také aktuální stav všech provozních kapalin je součástí důkladné kontroly motorky před jízdou. Kromě paliva se tedy jedná o olej do motoru a převodovky, chladicí a brzdovou kapalinu.

Kontrola brzd

Brzdy patří mezi nejdůležitější bezpečnostní prvky motocyklu a jejich stav je třeba kontrolovat průběžně několikrát za sezónu. Kromě již zmíněného množství brzdové kapaliny se soustředíme na tloušťku brzdových destiček, obložení a stav lankovodů.

Ovládání a funkce motorky

Po zapnutí zapalování prověříme funkčnost kontrolek, klaksonu a zmáčknutím zkontrolujeme spojku a přední i zadní brzdu. Spojka musí jít stlačit bez problémů nadoraz, brzdová páčka musí klást citelný odpor při větším stlačení. Otočením řídítek na „plný rejd“ do obou stran vyzkoušíme řízení, a také upravíme zrcátka.

Kontrola světel motocyklu před jízdou

  • Z přední strany kontrolujeme světla obrysová, potkávací, dálková, směrová a přepnutí na dálková.
  • Ze zadní strany kontrolujeme světla obrysová a brzdová, a to jak pro přední, tak i zadní brzdu. Vyzkoušíme i funkčnost při zapnutí výstražných světel.

Baterku kontrolujeme hlavně po zimě

Akumulátor dostává zabrat hlavně v zimě, kdy motorka odpočívá, ale konec životnosti baterky nás může samozřejmě potkat i v sezóně.

Průvěs a mazání řetězu

Napnutí řetězu, resp. jeho průvěs závisí na typu motocyklu, a jeho hodnoty najdeme v manuálu od výrobce. Řetěz by se měl také mazat přibližně po 500 najetých kilometrech a také po každé jízdě v dešti.

Povinná výbava na motorku

V úložném prostoru nesmí chybět kompletní moto lékárnička.  Samozřejmostí je platné povinné ručení.

Důkladná kontrola motorky před jízdou sice zabere nějaký čas, ale může odhalit nebezpečná rizika, která vás mohou stát více, než jen peníze za opravu.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.73
Známkováno: 11x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist