husqvarna_svartpilen_801_2




Koncepty z Milána: okénko do budoucnosti

Motorky, které se (zatím) nevyrábí ve velkém, ale většinou je kolem nich největší rozruch. Některé slouží jako nultá generace nového modelu, který ještě potřebujue pár měsíců vývoje, ale výrobce už nemůže zákazníky dál napínat. Jiné - většinou ty odvážnější - fungují jako průzkum trhu neboli zkouška reakce veřejnosti. A pak jsou tu ty, na kterých se značky jenom chlubí svými designérským a technologickým uměním, ale do série se nikdy nedostanou. Co nás podle nejnovějších konceptů čeká v příštích letech?

Bez velkého humbuku, mimo program hlavní tiskové konference, se na stánku Hondy objevily dva zajímavé koncepty. Prvním z nich japonská značka oťukává populární segment scramblerů, ale jde na to trochu jinak. Že mezi styly Scrambler a Retro nemusí být nutně rovnítko názorně ukazuje koncept Six50. Ten vychází z modelů CB650F a CBR650F, ze kterých si vypůjčil rám a motor vypadají stejně jako u dvojice zmíněných sériových modelů, ale tím veškerá podobnost končí. Se zbytkem si vyhráli designéři z R&D Europe. Kola s drátovými ráfky a terénními pneumatikami, vysoká motokrosová řídítka s hrazdou a přizdvižená koncovka výfuku - to je u scrambleru povinnost. Kde je ale napsáno, že přední světlo má být kulaté? A budíky? Obdélníkový tvar je zajímavější, a tady se navíc hraje podle moderních not.

Kromě hliníkového krytu, který chrání nádherné originální svody, se jinak z motorky hlavně odkrajovalo. Hodně minimalistická je zadní část, kde za úzkým sedlem už není nic než náznak blatníku a titěrné světlo. I přes svoje hranaté tvary tenhle koncept vypadá hodně k světu. V případě sériové výroby by si ale zasloužil obdařit méně sterilním motorem, než jaký Honda dává do modelů CB650F a CBR650F.

O dalším konceptu to platí dvojnásob. Také CB4 staví na stejných základech, ale vyjadřuje představu designéra, jak by mohl model CB650F vypadat v převlečení za streetfightera. A není to jenom o povedeném designu - evropská Honda koncept vylepšila o jednostrannou zadní kyvku, obrácenou přední vidlici nebo radiální přední brzdy.

CB4 i Six50 by si určitě našly celou řadu příznivců, ale vzhledem k okolnostem za jakých byly představeny i k předpokládanému poměru cena/výkon pravděpodobně zůstanou ve fázi konceptů.

Mnohem blíž k sériové výrobě má koncept City Adventure, který Honda oficiálně prezentovala na zahajovací tiskovce k letošní výstavě EICMA. Podle některých zdrojů by jeho finální verze mohla přijít na prodejny v roce 2017, což podle aktuálního stavu vývoje není úplně vyloučeno. Honda nás už přesvědčila, že dokáže kombinovat lecos, přičemž právě z křížence motorky s maxiskútrem - modelu Integra -  staví tento městský dobrodruh, který by mohl najít ještě univerzálnější uplatnění než samotná Integra.

Dvorní dodavatel doplňků a příslušenství na motorky BMW přišel se zajímavým řešením, jak zvednout terénní schopnosti nejslavnějšího cestovního endura R1200GS - respektive oprášil myšlenku švédského výrobce odpružení. Pohon předního kola už v minulosti vyvíjela firma Öhlins, ale do finální fáze se nakonec nedostal. Wunderlich teď představuje vlastní projekt na kterém spolupracoval s italskou firmou Evolt.

Koncept nazvaný BMW R1200GS LC je vybaven 10 kW elektromotorem, umístěným v náboji předního kola. Napájení je přivedeno z akumulátoru schovaného pod zobákem, který se dobíjí kromě standardního procesu také rekuperací. Motor je schopen roztočit kolo rychlostí až 18 km/h, a má i zpětný chod - což se může hodit třeba při manipulaci s plně naloženou motorkou v náročnějším terénu. Hlavní výhody pohonu 2WD ale vyniknou při off-road jízdě směrem vpřed.

Výrobce konceptu zatím nezveřejnil, zda jeho systém je tak sofistikovaný, aby dokázal sám vyhodnotit jakou silou má pomáhat rotaci přední kola, ale základní myšlenka není úplně zcestná. Otázkou je, jestli další vývoj bude probíhat v režii firmy Wunderlich, nebo do něj zainvestuje mnichovský (či jiný) výrobce motocyklů.

Přestože bychom o tomhle modelu raději už psali v rubrice Redakční testy, zatím ho můžeme zařadit jenom do přehledu konceptů. Nový superbike od Suzuki totiž uvidíme na prodejnách nejdřív za rok. Dobrou zprávou ale je, že jeho podoba se od prototypu představeného v Miláně už moc lišit nebude. A podle slov, se kterými byl uveden, se máme na co těšit. Při vývoji nového GSX-R 1000 se prý technologiemi ze světa Moto GP nešetřilo, výsledkem je nejenom výkon 200 koní, ale také armáda elektronických asistenčních prvků. Ve výbavě tak nebude chybět quickshifter pro řazení nahoru i dolů, desetistupňová kontrola trakce ATC, volič jízdních režimů S-DMS ani launch control. Že se na téhle motorce už brzy svezeme, s tím se dá na 99,9 % počítat.

U Victory se schyluje k rozšíření nabídky o sportovní cruiser, a ten by mohl vypadat zrovna jako koncept od švýcarského specialisty na dragstery Urse Erbachera. S větší jistotou můžeme tvrdit,   že jej bude pohánět vodou chlazený 60°V-Twin se zatím neznámými parametry, a pro sériovou výrobu by měl zůstat také hliníkový rám. Ostatně, podobnou kombinaci používá koncern Polaris u jiného modelu příbuzné značky. Základ je tedy hotový, a finální podobu bychom mohli znát už příští rok v létě.

Husqvarna svůj návrat na asfalt realizuje prostřednictvím konceptů krok za krokem. Před dvěma lety způsobil poprask model 701 Supermoto, které v těchto dnech už jezdí po silnicích, pak přišly čtyřstovky Vitpilen a Svartpilen, a teď je tu větší Vitpilen 701 jako další příslib pokračování v nastaveném kursu. S dříve představeným konceptem Vitpilen 401, jehož výroba už byla formálně potvrzena na rok 2017, má společný nejen název, ale také spoustu komponentů. To by mělo - stejně jako využití motoru z KTM Duke 690 - urychlit rozjezd výroby, zvlášť když Husqvarna plánuje v rychlém sledu přidat ještě modely Vitpilen 801 a Vitpilen 1301. Pohonnou jednotkou pro první z nich bude řadový dvouválec, který právě finišují konstruktéři ve vývojovém centru KTM, největší Vitpilen pak dostane motor ze SuperDuke 1290. Když se k tomu přidá avizovaná stopětadvacítka, bude mít Husqvarna za několik málo let kompletná silniční portfolio.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Který z konceptů byste poslali do výroby?

  1. Hlasováno: 126x
  2. Hlasováno: 80x
  3. Hlasováno: 50x
  4. Hlasováno: 63x
  5. Hlasováno: 36x
  6. Hlasováno: 83x
  7. Hlasováno: 62x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist