Kawasaki Z900RS se změnila jen tak, aby to nikdo nepoznal
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Kawasaki | Zveřejněno: 29.10.2025 | Zobrazeno: 14 461x
Máte u některých motorek občas pocit, že by je značky prostě měly „nechat na pokoji“ a vyrábět ve stávající podobě, dokud je bude někdo kupovat? Kawasaki se ukázala být zářným příkladem tohoto přístupu, když retro sporťák Z900RS sice změnila, ale jen v takové míře, aby to skutečně nikdo nepoznal. Potažmo pozná to akorát jezdec, který dostane jemnější odezvu na plyn, tempomat a rychlořazení.
Kapitoly článku
Tak jako Z900 platí za jednoho z naháčů s nejvíc futuristickým vzhledem, technicky příbuzný Z900RS, odkazující designem na model Z1, je naopak jeden z nejklasičtějších. Kawasaki šla dokonce tak daleko, že čtyřválec v RS, který je jinak stejný jako v „Zedovi“, doplnila o falešná chladicí žebra a jiná víka, takže příbuznost mezi oběma modely byste vlastně ani nehádali. RS potom v nabídce dlouho platilo za „zapomenutý“ model, který od svého vzniku nesl klasické budíky, lankový plyn a vlastně úplnou absenci všech elektronických serepetiček. Není to dlouho, co jsme na něj se Zajochem narazili v podcastu a projevili jsme drobnou obavu, že až si na RS někdo vzpomene, začne na něj cpát TFT displej. Teď na inovaci u Z900RS konečně došlo, a my jsme mile překvapeni – žádný TFT displej, žádné světelné kreace, prostě jen RS nadále tak, jak jej máme rádi.
Sada změn pro rok 2026 je skutečně minimální a prakticky celá se týká drobných změn na motoru a přidání elektroniky, která jezdce neotravuje, a naopak je mu ku prospěchu. Čtyřválec, kterému nadále zůstává 948 cm3 objemu, se paradoxně maličko přiostřil. Ze stávajících 111 koní je nově 116, které nastupují o 800 otáček výš, tedy v 9 300 za minutu. Točivý moment zůstal na maximální hodnotě 98 Nm (no dobře, předtím to bylo 98,5), a nastupuje o 1 200 otáček výš, tedy v 7 700 za minutu.
Mohlo by se tak zdát, že RS přichází o část svého hutného spodku a středu, ale Kawasaki se dušuje, že motor nebyl nikdy tak živý a přímočarý jako nyní. Hmotnost setrvačníku klikového hřídele byla snížena o 10 %, kompresní poměr se zvýšil na 11,8, jsou tu ostřejší vačky a přepracované sání, kdy 1. a 4. válec mají zkrácená hrdla, 2. a 3. naopak prodloužená. Do toho je zde lehce přepracované výfukové potrubí a to, co by mohl motor ztratit na nízkých a středních otáčkách, se dožene nově zvoleným kratším převodem s větší 43zubovou rozetou.
Důležitou novinkou je nicméně elektronický plyn, nahrazující dosavadní lanko. V tomto případě elektroniku vyloženě vítáme, neboť jedna z mála věcí, co se dala Z900RS vytknout, byla její ucukanost při prvotním otevření plynu. To by mělo zmizet a je drobnou zajímavostí, že ani nový modelový ročník podle všeho nebude mít volitelné jízdní režimy/motorové mapy. Benefitem je nicméně příchod tempomatu a oboustranného rychlořazení, což jsou ty vychytávky, které máme rádi. Stejně tak vítáme i příchod náklonového ABS a nastavitelné kontroly trakce, ovládané šestiosou jednotkou.
Pak už je tu jenom sedlo, které je sice ve stejné výšce, ale se silnějším polstrováním, a to už jsou vlastně všechny změny, které Kawasaki pro Z900RS nadcházejícího modelového roku připravila. Zbytek motorky zůstal neměnný, a to včetně klasických analogových budíků, doplněných malým segmentovým displejem.
V nabídce se i nadále objeví standardní verze a potom ta fajnovější s přídomkem SE. Liší se u nich zadní tlumič, kdy SE dostává plně nastavitelný Öhlins S46 s externím nastavením předpětí, a potom přední brzdy – SE má monobloky Brembo M4.32, i na základním provedení dostanete radiální čtyřpístky, ovšem obyčejnější, brandované Kawasaki. Přední nastavitelná USD vidlice o průměru 41mm zůstává v obou případech stejná, jen u SE je zlatá, a každý správný motorkář ví, že zlaté komponenty tlumí přinejmenším o 30 % lépe…
Celkem bude Z900RS k mání v trojici barevných provedení. Základem bude krásná fialová se zlatým pruhem, případně lze zvolit celočernou Black Ball Edition, doplněnou jen šedými detaily. Z900RS SE je pak vždycky černá s oranžovou grafikou, zlatými trubkami vidlice a zlatými koly.
Cenu zatím nevíme, dozvíme se ji jak se bude blížit příchod na trh před příští sezónou.




















