yamaha_demo_tour




Kawasaki Z1000 - koncept ke 40. výročí

Model Z1 patří v historii značky Kawasaki mezi ty nejvýznamnější, o tom není pochyb. V roce 1972 odstartoval éru čtyřválců a stal se základem modelové řady, která v různých obměnách přežila čtyři desetiletí. A právě v souvislosti s loňským 40. výročím představení první Kawasaki Z1 si italský importér nechal postavit velmi pohledný retro koncept na základu letošní Z1000.

Zakázku na koncept motorky ve stylu počátku sedmdesátých let získal italský stavitel Angel Lussiana, a podle všeho to byla dobrá volba. Přestavba fungl nové Kawasaki Z1000 modelového roku 2013 do retro vzhledu trvala deset týdnů, a po celou tu dobu se Angel snažil přemýšlet tak, jakoby se módní trendy za uplynulých čtyřicet let vůbec nezměnily, a dopředu šla jenom technika.
"V roce 1972 vypadal model Z1 jako sbírka samostatných komponentů - rámu, nádrže, sedla - ale na současné Z1000 do sebe všechno zapadá. Nejdřív ze všeho jsem proto sundal všechny kapoty a plasty, abych zvovu odkryl rám a motor", vysvětluje autor konceptu. Aby odhalený rám co nejvíc zářil, odstranil z něj nátěr a vyleštil jej do zrcadlového lesku, stejně jako vidlice.
Motor naopak zůstal v černém laku, aby alespoň barevně připomínal originál, kterému se kdysi říkalo  "Black Head". Tehdejší řadový čtyřválec s objemem 903 ccm a na svou dobu rekordním výkonem 82 koní byl však chlazený vzduchem, zatímco motor současné Z1000 s objemem o deci a výkonem o 56 koní vyšším, má chlazení kapalinové. Největší překážku na cestě k dokonalému retro vzhledu tedy u Z1000 představoval velký chladič. Aby se jí Angel zbavil, překopal zgruntu raději celý systém a chladič odvážně přestěhoval pod sedlo. Čerstvý luft k němu přivedl pomocí šesti trubek, které čerpají nápor vzduchu z centrálního náfuku umístěného nad motorem. Že by inspirace systémem náporového sání?
V zájmu dosažení co nejvěrnější kopie původních tvarů stála původní Kawasaki Z1 v dílně mistra Lussiany jako model, a podle ní vznikly nejprve designové skeče a později hliněné modely nádrže, předního světlometu a sedlové části motorky, které bylo třeba napasovat na moderní hliníkový rám. Jenom zadní světlo si Angel vypůjčil z Kawasaki W800.
Dalším charakteristickým prvkem designu první  Z1 byl výfukový systém s chromovanými svody a čtyřmi koncovkami, a protože nová Z1000 nemá v tomto směru s originálem pranic společného, musely se výfuky kompletně nahradit zrestaurovanými z nerezové oceli. Snaze přiblížit se co nejvíc k originálu  neuniklo ani kožené sedlo, které má však užší proporce než se nosily v sedmdesátých letech a připomíná spíš modernější stroje. Naopak typicky zelený lak s úzkým proužkem dotváří dobovou atmosféru naprosto dokonale.
Tak co myslíte, čeká tuhle nádhernou Kawasaki stejně nadějný osud jako Hondu CB1100, která to z konceptu dotáhla až do sériové výroby?

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (72x):



TOPlist