Kawasaki Z1000 - koncept ke 40. výročí
Text: Petr Poduška | Foto: Press | Zveřejněno: 29.1.2013 | Zobrazeno: 24 904x
Model Z1 patří v historii značky Kawasaki mezi ty nejvýznamnější, o tom není pochyb. V roce 1972 odstartoval éru čtyřválců a stal se základem modelové řady, která v různých obměnách přežila čtyři desetiletí. A právě v souvislosti s loňským 40. výročím představení první Kawasaki Z1 si italský importér nechal postavit velmi pohledný retro koncept na základu letošní Z1000.
"V roce 1972 vypadal model Z1 jako sbírka samostatných komponentů - rámu, nádrže, sedla - ale na současné Z1000 do sebe všechno zapadá. Nejdřív ze všeho jsem proto sundal všechny kapoty a plasty, abych zvovu odkryl rám a motor", vysvětluje autor konceptu. Aby odhalený rám co nejvíc zářil, odstranil z něj nátěr a vyleštil jej do zrcadlového lesku, stejně jako vidlice.
Motor naopak zůstal v černém laku, aby alespoň barevně připomínal originál, kterému se kdysi říkalo "Black Head". Tehdejší řadový čtyřválec s objemem 903 ccm a na svou dobu rekordním výkonem 82 koní byl však chlazený vzduchem, zatímco motor současné Z1000 s objemem o deci a výkonem o 56 koní vyšším, má chlazení kapalinové. Největší překážku na cestě k dokonalému retro vzhledu tedy u Z1000 představoval velký chladič. Aby se jí Angel zbavil, překopal zgruntu raději celý systém a chladič odvážně přestěhoval pod sedlo. Čerstvý luft k němu přivedl pomocí šesti trubek, které čerpají nápor vzduchu z centrálního náfuku umístěného nad motorem. Že by inspirace systémem náporového sání?
V zájmu dosažení co nejvěrnější kopie původních tvarů stála původní Kawasaki Z1 v dílně mistra Lussiany jako model, a podle ní vznikly nejprve designové skeče a později hliněné modely nádrže, předního světlometu a sedlové části motorky, které bylo třeba napasovat na moderní hliníkový rám. Jenom zadní světlo si Angel vypůjčil z Kawasaki W800.
Dalším charakteristickým prvkem designu první Z1 byl výfukový systém s chromovanými svody a čtyřmi koncovkami, a protože nová Z1000 nemá v tomto směru s originálem pranic společného, musely se výfuky kompletně nahradit zrestaurovanými z nerezové oceli. Snaze přiblížit se co nejvíc k originálu neuniklo ani kožené sedlo, které má však užší proporce než se nosily v sedmdesátých letech a připomíná spíš modernější stroje. Naopak typicky zelený lak s úzkým proužkem dotváří dobovou atmosféru naprosto dokonale.
Tak co myslíte, čeká tuhle nádhernou Kawasaki stejně nadějný osud jako Hondu CB1100, která to z konceptu dotáhla až do sériové výroby?
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)