ktm_unor




Kawasaki ukazuje motorku na vodík poprvé v pohybu

Koncept Kawasaki spalující vodík místo benzínu je již starší záležitostí – nejlépe je znám právě modro-stříbrný koncept H2 HySE. Nyní ale došlo k důležitému milníku, protože Kawasaki vůbec poprvé ukázala motorku v pohybu. Stává se tak prvním velkým výrobcem, který kdy „veřejně“ rozjel motorku, poháněnou vodíkovým motorem s vnitřním spalováním.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

To vnitřní spalování je důležité, neboť zatímco prakticky všechna vodíková auta jsou chápána jako auta s palivovým článkem, který spaluje vodík pro výrobu elektřiny – a vlastně se tak jedná o elektromobily – koncept Kawasaki spaluje vodík smísený se vzduchem ve válcích pístového motoru, tak jako jsme zvyklí spalovat benzín.

Konkrétně jde o řadový čtyřválec o objemu 998 cm3, který v přeplňované verzi pohání bestie z modelové řady H2. A shodou okolností je H2 také značkou plynného vodíku. Pro tento účel byl ovšem motor upraven a dostal přímé vstřikování vodíku. Vodík je potom na motorce uložen v tlakových nádobách na podsedlovém rámu. Na videu je vidět i tankování, které probíhá zastrčením hadice plnící stanice do ventilu nad zadním světlem.

Pointou celého cvičení, kterého se Kawasaki účastní jako člen výzkumné asociace HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology), jsou samozřejmě emise. Při spalování vodíku se vzduchem totiž nevznikají vůbec žádné emise CO2, ale z výfuku jde téměř čistá vodní pára. Kawasaki v tiskové zprávě uvádí, že jediné klasické emise jsou zapříčiněny spalováním drobného množství motorového oleje.

Samotná jízda by se neměla nijak lišit od jízdy s benzínovou motorkou – velmi podobný je prý i dosahovaný výkon. Jediná výraznější potíž je ale na první pohled patrná – tlakové nádoby. Největší nevýhodou vodíku, která extrémně zesložiťuje jeho rozšíření v automotive odvětví, je jeho nestálost. Jedná se totiž o těkavý plyn s molekulou tak malou, že se dostane i z uzavřené nádoby. Při transportu a skladování tedy musí být vodík buď extrémně podchlazen, nebo pod obrovským tlakem, aby zůstal kapalný. U aut je tento problém ještě celkem řešitelný, ale na motorce jsou tlakové nádoby mnohem víc na ráně a uznejte sami, že plná nádrž s pár litry benzínu vypadá proti bombám natlakovaným vodíkem najednou úplně neškodně. Těžko říci, jestli někdy uvidíme vodíkovou motorku i v běžném provozu…

Podívejte se na video z výstavy Eicma z roku 2022:

 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

 

 

 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist