Kawasaki představila nového retro naháče Z 900 RS
Text: Honza Zajíček | Foto: Kawasaki | Zveřejněno: 26.10.2017 | Zobrazeno: 50 603x
Model Z 1 byl při svém uvedení na trh v roce 1972 v mnoha směrech revoluční a zaznamenal pro Kawasaki velký prodejní úspěch, hlavně v Americe. Není tedy divu, že se při představení téměř každého nového přírůstku z rodiny "Zed" na zakladatele tohohle klanu vzpomíná. Nikdo z nich ale k prapředkovi neměl tak blízko, jako letošní novinka.
Kapitoly článku
Ta přijíždí s designem jasně odkazujícím na legendárního předka. Samozřejmostí je přední kulaté světlo, dva klasické budíky, nebo jednodílné sedlo. Najdeme tu i slzovitou nádrž na sedmnáct litrů paliva, nebo tzv. kachní zadek se zadním světlem. Všechna světla jsou ledková a designéři si s tím vyhráli tak, že například zadní světlo svítí jako klasické žárovkové.
Techniku novinka sdílí s loni představenou Z 900. Její filozofie je ale naprosto odlišná. Naháč s futuristickým designem je v první řadě sportovec, nově představené RS hraje na pohodovější notu. Řadový čtyřválec o objemu 948 ccm má posílené spodní a střední pásmo a přišel o část svého výkonu. Výsledných 111 koní z motoru dostanete při 8500 otáčkách, vrchol točivého momentu leží pak o dva tisíce níž. Na tom všem má největší zásluhu upravený tvar vaček. Ke klidnému a hladkému chodu motoru zase přispívá kliková hřídel s těžším setrvačníkem.
Upravená je převodovka, která má těžší celkový převod, delší šestku a naopak kratší jedničku. Výkon je přenášen přes spojku Assist & Slipper, která má snadný chod na páčce a v případě prudkého podřazení funguje jako antihop. Motor se upravoval také z vnějšku. Aby zapadal k celkovému retro vzhledu, mají víka klasické linie a na hlavách se objevuje imitace žeber vzduchem chlazeného motoru.
Samostatnou kapitolou při ladění motoru byl výfuk. V továrně vyzkoušeli přes dvacet variant, než našli ten pravý. Tím je nakonec systém 4-1 s dvouplášťovými trubkami. Vnitřní užší trubka pomáhá s vyladěním motoru v nízkých otáčkách, vnější pak dotváří mohutný vzhled čtyřválce. Bonusem je pak stálost vzhledu, kdy nehrozí "vypálení" svodů. Továrna se také chlubí, že jde o první model značky, u kterého ladili výsledný zvuk.
Změn se dočkal i podvozek v čele s rámem. Ten nemá zadní část zvednutou do výše, ale ctí klasickou vodorovnou linii a byl také lehce upraven kvůli nádrži. Díky většímu offsetu brýlí se zmenšila stopa na výsledných 98 mm. Přední kolo vede plně nastavitelná obrácená vidlice s průměrem 41 mm. Zadní tlumič také nabídne celou škálu nastavení. Monoblokové brzdové třmeny jsou přišroubované radiálně, zakusují se do 300 mm kotoučů a jejich ovládání zajišťuje radiální pumpa. Brzdovou soustavu doplňuje zadní jednopístek s 250 mm kotoučem. Za zmínku stojí ještě krásná sedmnáctipalcová kola, která evokují drátěný výplet.
Z elektronických pomocníků u novinky najdete ABS a kontrolu trakce se dvěma módy. Jeden je přísný, ideální do kluzkých podmínek, s druhým by jste si měli užit i nějakou tu srandu. Dovolí totiž mírný prokluz. Trakce jde i úplně vypnout. Co máte zrovna zvolené můžete sledovat na LCD displeji mezi analogovým tachometrem a otáčkoměrem. Mimo to nabídne informaci o zařazené rychlosti, množství paliva, dojezdu, aktuální spotřebě nebo té průměrné. Nechybí ani indikátor ekonomické jízdy. Z dalších věcí zmiňme ještě hodiny, teplotu motoru a okolí. Samozřejmě se dostalo i na klasické počítadlo a dva tripy.
Když "ereso" porovnáváme s devítistovkou, nesmíme zapomenout na ergonomii. Ta je podstatně uvolněnější a vzpřímenější díky širším řídítkům, které jsou výš a blíž k řidiči. Stupačky jsou zase víc vpředu a o něco níž. Novinka určená především na pohodovou jízdu se bude nabízet ve třech barevných provedeních a nebude chybět široký sortiment originálního příslušenství.
Video
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.