yamaha_mt09




Kawasaki cross modely 2012

Také Kawasaki už se pochlubila s nejnovějšími výsledky práce svých vývojářů a představila motokrosové speciály, které budou v prodeji pro sezónu 2012. Z prvních zpráv je vidět, že zelený arzenál prošel skutečně důkladnou modernizací. Poměrně zásadní novinky najdeme u KX450F, ale největší rozruch se odehrává kolem dvěstěpadesátky, která jako první motokros na světě dostala do výbavy duální vstřikování paliva. Nejmenší speciály KX85 a KX65 si pro příští rok musí vystačit s novými barvami a grafikou.

Kapitoly článku

Kawasaki KX450F 2012

Na hlášky o tom, jak výrobci přenáší zkušenosti ze závodního prostředí do sériové výroby, jsme z reklamních materiálů už celkem zvyklí. U Kawasaki šli od slov k činům, a do nové čtyřistapadesátky šoupli skoro tu samou technologii, jako používají jejich tovární jezdci.
O co jde? Představte si, že stojíte na startovním žebříku, kolem burácí čtyřicet roztočených motorů, nervy pracují a jediné na co se snažíte soustředit je, jak všem ujet už do první zatáčky. Klíčové jsou první metry po startu, ale pokaždé se nepovede odměřit tu správnou dávku výkonu a poslat ji na zadní kolo tak, aby co nejméně prokluzovalo a motorka vyletěla vpřed jako první. Tlačítko na levé straně řídítek vás zbaví předstartovního stresu, stejně jako každého jiného závodníka. A jak to funguje? Při zapnutém režimu Launch Control Mode aktivní řídící jednotka dává impulsy zapalování pomaleji, a pneumatika díky tomu dosahuje lepšího gripu. Systém je aktivní dokud jezdec nezařadí třetí rychlostní stupeň, pak se automaticky vypne a řídící jednotka se vrátí do normálního režimu.
Řídící jednotka nové KX450F nabízí kromě startovacího asistenta LCM na výběr ještě tři základní mapy: Standard, Hard a Soft. Ty se nastavují pomocí konektorů, dodávaných společně s motorkou. Před jízdou stačí jen vybrat vhodnou barvu konektoru podle a zacvaknout konektor do zásuvky na pravé straně krku řízení. Jako doplňkovou výbavu lze ještě přikoupit klasický kit na přeprogramování jednotlivých palivových map podle osobních preferencí.
Dalším příspěvkem k individualizaci nové KX450F je možnost snadného nastavení jízdní polohy. Hýbat se dá jak s polohou řídítek, tak i s výškou stupaček. Dvě sady excentrických objímek na řídítka vytváří celkem čtyři kombinace jejich umístění: standard, posunutí vpřed o 15 mm nebo 25 mm, či posun vzad o 10 mm. Dva páry děr na držáky umožňují snížit stupačky o půl centimetru, což zároveň posouvá níž těžiště a zlepšuje stabilitu.
Se stejným cílem byly u nové Kawasaki KX450F ořezány na minimum a odlehčeny všechny plasty. Dolů se posunulo všechno, co šlo - včetně palivové nádrže, která současně se stěhováním o dva centimetry níž ztratila skoro litr na objemu a deset deka na váze. Zhubla také přední pneumatika, konkrétně do šířky (z 90/100 na 80/100) i na váhu (o 150 gramů). Inovace u přední gumy už nesouvisí s pozitivním vlivem na těžiště, ale s úsporou neodpružené hmotnosti a lepší ovladatelností. Zapomenout na centralizaci hmoty už se v dnešní době rovná malému konstruktérskému harakiri, a tak i na tenhle moderní vývojový prvek došlo u koncovky výfuku, která je proti loňskému modelu o šest centimetrů kratší. Vyladěno bylo také odpružení, kde podstatná změna proběhla v oblasti přepákování zadního tlumiče.

Kawasaki KX250F 2012

Jestliže nová čtyřistapadesátka se systémem Launch Control Mode přinesla úplně novou vychytávku mezi sériově vyráběné motokrosy, pak duální vstřikování u Kawasaki KX250F představuje revoluci mezi všemi off-roady, včetně závodních. Jedná se totiž o úplně první  (a zatím jediný) terénní motocykl na světě , na kterém toto technické řešení najdete.
U silničních sportovních strojů už se dvojité vstřiky nějaký čas používají za účelem zlepšení výkonu ve vysokých otáčkách. Kawasaki KX250F slibuje nárůst výkonu v celém otáčkovém rozsahu, přičemž charakter točivého momentu má díky duálnímu vstřiku připomínat chování karburátorových motorů. Samotná konstrukce systému duálního vstřikování je podobná jako u supersportů. Technicky ale spočívá rozdíl v tom, že silniční motocykly využívají druhý vstřik nahoře u airboxu jenom ve vysokých otáčkách jako pomocný zásobovací kanál, kdežto u KX250F pracují oba vstřiky neustále. Ten spodní se stará o rychlou a plynulou reakci motoru na pobyb plynového lanka, zatímco vrchní má za úkol podporovat výkon. Čím vyšší jsou aktuálně otáčky motoru, tím víc práce odvádí vrchní vstřik, který zároveň díky větší vzdálenosti od spalovacího prostoru dává směsi víc času na kvalitnější promíchání.
Přestože řídící jednotka nové KX250F musí na rozdíl od předchozího modelu s konvenčním systémem obsluhovat dva vstřiky, pořád ještě ke své práci nepotřebuje akumulátor, a její rozměry narostly jen nepatrně.
Duální vstřikování už samo o sobě znamená významný posun ve vývoji, přesto se modernizace dvěstěpadesátky neomezila jen na něj. Podstatné změny se odehrály také v oblasti podvozku. Dalším unikátem, i když tentokrát jen mezi sériovými off-roady, je přední vidlice Showa SFF (Separate Function front Fork). Její princip spočívá v rozdělení tlumící a pružící funkce mezi obě vidlice – v levé vidlici se nachází jenom pružina a v pravé zas jenom tlumič. Toto řešení přináší pochopitelně celou řadu výhod, od snížení tření mezi pružinou a vnitřním povrchem trubky, přes plynulejší práci tlumiče až po snazší nastavování předpětí pružiny.
U zadního odpružení Uni-Trak se posunulo přepákování tlumiče pod úroveň kyvné vidlice, a vzniklý větší zdvih následně pomohl k přesnějšímu vyladění pérování. Všichni, kdo si pořídí novou KX250F se díky tomu mohou těšit na lepší trakci zadního kola, a výrazné omezení efektu přidřepnutí zadku po přidání plynu.

Kawasaki 2012: nové barvy modelů KX65, KX85 a série KLX

Dva nejmenší modely z motokrosové řady Kawasaki zůstávají tentokrát po technické stránce nezměněny, ale poznáte je bezpečně podle nové grafiky, inspirované odrostlejšími off-road speciály.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist