husqvarna_svartpilen_801_2




Kawasaki chce být opravdu zelená

A to nejen svou „rodovou“ barvou, ale i zaměřením. Nicméně zatímco ostatní značky se soustředí v případě alternativních řešení čistě na baterky a elektriku, Kawasaki je prezentuje také, ale přichází navíc i s hybridním pohonem a vodíkovými články.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Go with Green Power, tak zní slogan, pod kterým Kawasaki v Miláně představila svůj plán, jak se připojit k uhlíkové neutralitě. Nicméně pokud čekáte nějaké bombastické informace, zase si v klidu sedněte. Na tiskové konferenci sice vystoupil sám prezident Kawasaki Motors pan Hiroshi Ito, kterému dokonce v jednu chvíli sekundoval Kimi Räikkönen, bývalý mistr světa Formule 1, který dnes pracuje jako šéf továrního týmu Kawasaki v MXGP, nicméně nic vyloženě konkrétního o již dopředu avizovaných strojích jsme se nedozvěděli.

Tedy, pár věcí přeci jenom víme. Vedle naháče Z BEV, kterého japonská značka na 20 minut odkryla již před měsícem v Kolíně na Intermotu, byla představena i jeho kapotovaná sestřička Ninja BEV. Jde o motocykly pro evropské řidičské oprávnění A1, tedy ekvivalent stopětadvacítek, ačkoli s tímhle prohlášením bychom asi radši byli opatrní, neboť do A1 spadá vše, co jede více než 45 km/h a nemá to přes 11 kW. Nicméně budeme si držet palce, aby tyto motocykly jely alespoň jako běžné stopětadvacítky, když už jim Kawa dala takové pěkné tváře. Výrobce je avizuje jako stroje pro denní dojíždění a z technických údajů víme jenom a pouze to, že uvnitř jejich „nádrží“ nalezneme vyjímatelné baterie s kapacitou 3 kWh. Pokud Kawasaki nemá nějaké ultra efektivní elektromotory schopné oblafnout i fyziku, tak se bojím, že to v reálu bude tak na 60 km, čili opravdu stroje na jízdu do školy nebo do práce. Uvidíme, jaká bude realita a uvidíme to nečekaně brzy, oba motocykly by se totiž měly začít prodávat již v příštím roce.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Dalším z motocyklů, který se ukrýval pod černou plachtou a který je ještě více opředený tajemstvím, co se techniky týče, je Ninja HEV. Jedná se o prototyp hybridního stroje, který pod přeci jen docela oteklými kapotami se známým tvarem čumáku ukrývá benzínový dvouválec a elektromotor, přičemž jezdec si může zvolit, kterou z pohonných jednotek hodlá právě teď využívat. Pozornému oku neunikne, že tahle motorka nemá ani spojkovou páčku, ani řadičku, a na levém řídítku máte ovladač, kde si na jednu stranu přepínáte AT/MT a na druhou HEV/EV. Takže to vypadá, že Kawa do hybridu ke spalováku zamontovala automatickou převodovku a že kromě čistě benzínového nebo čistě elektrického provozu bude umět i obě pohonné jednotky skloubit. Ale to jsou čistě naše dohady, v nichž budeme mít jasno opět nečekaně brzy, neboť Ninja HEV by se měla začít prodávat jako model 2024.

 

Poslední ze směrů vede k uhlíkové neutralitě přes spalovací motor, v němž ovšem nehoří benzín, nýbrž vodík. I tohle řešení už Kawasaki dávno prozradila, v Miláně je ale vitrínce vystavený přeplňovaný motor upravený z H2, který je k tomuto účelu předělaný. Aspoň ve videu si potom můžete prohlédnout předělanou testovací H2 SX, v jejíchž kufrech se mají ukrývat vodíkové články. Tady to se sériovou výrobou bude na déle, nicméně pan Ito říkal, že vše závisí na infrastruktuře a že by byl rád, kdyby se takový motocykl podařilo dostat na trh do roku 2030. Všechny motorkáře potom ujistil, že Kawasaki bude i nadále vyvíjet a prodávat benzínové motocykly, přičemž na roky 2024-25 mají v plánu představení zhruba 30 novinek a do Evropy by mohla zamířit zhruba polovina z nich.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

A na závěr ještě jednu malou benzínovou novinku. Ta se týká cestovní H2 SX, jež je nabitá elektronikou snad jako žádná jiná, už v základu má radary a disponuje adaptivním tempomatem, hlídáním mrtvého úhlu a protikolizním varováním. Pro rok 2023 v Kawě posouvají možnosti elektronických pomocníků zase o kousek dále a esixo si bude umět samo posvítit dálkovými! Funkce se jmenuje Auto High Beam/AHB a známe ji už dlouhá léta z aut. Vy si na řídítkách cvaknete dálkové, ovšem kamerové senzory za vás hlídají světla protijedoucích vozidel nebo pouliční osvětlení, a v případě potřeby vám dálkové překlopí na potkávačky. Systém funguje v rychlostech nad 20 km/h a dostane ho základní H2 SX i o semiaktivní podvozek a brzdy Brembo vylepšená H2 SX SE.

 Další galerie ze stánku

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist