ktm_duben




Karbonové ojnice? Existují, ale stojí balík

Ještě před pár lety byl výkřikem uhlíkové módy karbonový blatníček nebo kryt spojkového víka. Ty největší libovky měly celé karbonové kapoty, úplné úlety za vagon zlata karbonová kola. Potom přišlo BMW a Ducati s karbonovými rámy. Ovšem použít karbon do útrob motoru?

Tak prý už to jde. Nám to tedy přijde jako děsná škoda, nacpat něco tak pěkného tam, kde to nikdo nevidí, ale ono se musíme vrátit k původnímu důvodu používání karbonu, a to není krása, nýbrž nízká hmotnost při vysoké pevnosti.

Právě obě tyto vlastnosti jsou podle americké společnosti AWA Composites klíčové pro útroby motoru, když z něj chcete dostat koně. A tak se pustili do výroby ojnic. Na tomtéž už před pár lety prý začalo dělat Lamborghini, takže zase taková novinka to není. V AWA ale mají bohaté zkušenosti z leteckého průmyslu a navíc je zajímají dragstery ‑ takové ty, které běžná auta ani motocykly nepřipomínají vůbec v ničem a už vůbec ne svými výkony a používaným palivem. Tady je to vyšší dívčí, co se konstrukce motorů týče, a karbonové ojnice by měly posunout výsledky ladění zase o pořádný kus dál. Protože proti běžným kovaným jsou o půlku lehčí! Už titanové dokáží s motory hotové divy (motor točí víc a jde rychleji do otáček), tohle bude ale zase jiná liga. A ve vývoji je už i karbonový píst.

Ojnicemi to samozřejmě nekončí, ale to jsou takové nejvýraznější prvky, z kterých nám padá brada. A upřímně, i z jejich ceny. Karbonové věci nikdy nebyly levné, ty funkční (kola apod.) už vůbec ne, ovšem dát 18 000 USD za jednu ojnici, to je docela úlet. To by se snad i NASA ošívala, i kdyby to mělo její raketu donést až na Pluto. (Nadsázka, kapíro?) Dobře situovaný tým v MotoGP, kdyby to pravidla povolila? Spíš ne. Ale v dragsterech se pohybuje bláznů dost a tyhle ojnice prý s přehledem vydrží namáhání nitrometanového závodního motoru, kde se koně počítají na tisícovky… V dragsterech se ojnice mění jak na běžícím pásu, AWA říká, že tyhle její vydrží 600 jízd, takže ve finále ten rozdíl není tak dramatický, jak to na první pohled vypadá. Prý to není náklad, ale investice – zajímavý pohled. Navíc kdyby náhodou nějaká praskla, údajně neproletí blokem motoru jako ta kovová.

Ale znáte to, co bylo předevčírem nedostupné, včera už měly ty lepší stroje, dnes je má každý druhý naháč a zítra to budou mít skútry. Zatím si od AWA Composites můžete koupit něco dostupnějšího, třeba karbonové spojkové víko (ne kryt, ale celé víko) nebo karbonové rozvodové tyčky pro rozvody OHV. Amíci jsou na tunění velkých óhávéček experti, ať už jde o autařské V8, nebo motocyklové V2. Čert ví, jestli za 10 let místo elektrik nebudeme jezdit na motorkách s karbonovými vnitřky, protože jim na dosažení stejného výkonu jako těm dnešním bude stačit díky podstatně lehčím vnitřnostem tak málo paliva, že se nějaká elektromobilita bude moci jít klouzat…

Autor článku obdržel prémii 90 Kč od 30 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



Continental
Objednat reklamu
TOPlist