yamaha_brezen




Jawa začíná prodávat tři dvouválcové 750 od Jedi Motor

Týnecká značka od příštího měsíce výrazným způsobem obohatí své portfolio, když ve své dealerské síti začne prodávat motocykly s největším objemem motoru ve své historii. Trojici strojů s oficiálním názvem JD 750 by Jawa jsme si prohlédli ještě před jejich premiérou!

Kapitoly článku

Prodejní portfolio týnecké Jawy se už několik let dělí do několika skupin. Zaprvé tady vždycky byla výroba dvoudobé 350, která se od doby, kdy přestala plnit platné homologace, prodávala jako sada náhradních dílů, jenom jaksi smontovaných dohromady. Ovšem na konci loňského roku přišla poslední 40kusová série v retro provedení a s ní montáž kompletních „třiapůlí“ definitivně skončila. Odteď už to budou jenom ty jednotlivé náhradní díly. Druhou částí prodejní nabídky jsou indické Jawy, tedy třístovky a třistapadesátky, vyvinuté a vyráběné u Mahindry, resp. Classic Legends. Do třetí kategorie patří stroje čínské provenience, na nichž se v Týnci provede větší či menší zásah a do prodeje jdou také s názvem Jawa – konkrétně jde o modely řady 350 OHC a loňskou novinku 400 Geeny. Patřila sem i šestsetpadesátka OHC, pro niž však loňská sezóna byla premiérou i derniérou zároveň. A potom je tady čtvrtá kategorie strojů, které Jawa prodává, ovšem nikoli jako svůj produkt, nýbrž s anglickým označením „by Jawa“. To začalo v roce 2020 s příchodem dobrodružné pětistovky RVM, kterou o rok později následoval scrambler, a ukázalo se to jako poměrně úspěšný obchodní nápad – stroje, které mají tržní potenciál a které dealerům umožňují nabídnout loajálním zákazníkům stroje i mimo tradiční záběr týnecké továrny. Po šesti sezónách s RVM teď přichází čas na změnu (už se pouze doprodávají) a jedním z důvodů je prý poslední dobou čím dál častější věta zákazníků: „A něco většího byste neměli?“ Odpovědí bude trojice strojů s názvem JD 750 by Jawa.

Co jsou zač

Zatímco RVM byla obchodní značka bývalého argentinského dovozce Jaw, ovšem motocykly jako takové byly od čínské společnosti Tibet New Summit Motor (ta dnes prosazuje hlavně vlastní značku Kove), tak pod novými písmeny JD se ukrývá značka Jedi Motor, opět čínská. Celým jménem je to Jinan Jedi Motorcycle Technology Co., Ltd., byla založena v roce 1975 a byla to ona, kdo dostal jako první zakázku na výrobu policejních motocyklů pro ministerstvo veřejné bezpečnosti Čínské lidové republiky. Od té doby jich vyrobila spoustu v objemech od 125 do 750 kubíků. Kromě toho vyrábí motorky i pro hasiče (v Číně je v téhle oblasti jedničkou posledních 15 let) nebo pro pošťáky. Je to tedy hlavně produkce pro státní správu, kde se Jedi desítky let angažuje, ale má i stroje pro civilní použití. A mezi ně patří dvouválcové sedmsetpadesátky, které značka Evropanům loni v Miláně ukázala a teď se k nám dostávají prostřednictvím naší Jawy. V tom Miláně byly k vidění dokonce už v roce 2023, kde jsme si jich všimli i my, ale tehdy nahatý a cestovní stroj stály nikoli na stánku čínského výrobce, nýbrž v expozici italského designového studia Marabese. Protože právě to je vytvořilo.

Se shodnou technikou

U nás se budou prodávat tři modely s příjmením JD 750 by Jawa a rodnými jmény Retro, Racing a Touring, přičemž dva ze tří jsou v nabídce Jawy naprostou novinkou v tom, do jaké kategorie se řadí. Všechny tři stroje ovšem pod diametrálně odlišnými zevnějšky ukrývají identickou techniku. Nebo skoro stejnou. Základem je řadový dvouválec o objemu 730 cm3, který svými tvary hodně připomíná agregát od CFMota (a ten zase od Kawasaki…), ovšem jeho vývoj dostala na starost švýcarská společnost Suter Industries. Má vrtání a zdvih 83 x 67,5 mm, proti céefkové sedmistovce má tak při stejném vrtání o dost větší zdvih, komprese činí rozumných 11,5:1 a zajímavé je, že všechny tři modely dosahují stejného a poměrně pěkného výkonu 55 kW alias 75 koní, tak každá tak činí v jiných otáčkách od 8200 do 8600. To samé platí pro točivý moment, který u sporťáku a cesťáku dosahuje 69 Nm při 6800 otáčkách, zatímco u naháče je to o newtonmetr méně, zato o tři sta otáček výše. Spíš než odlišným laděním v závislosti na modelu to bude zřejmě odlišnými výfukovými potrubími, kdy cesťák má dvě dlouhé koncovky, naháč jednu krátkou přizvednutou a sporťák vlastně žádnou.

Motory jsou zasazené do dvojitých páteřových rámů z hliníku, přičemž to vypadá, že naháč s cesťákem mají stejný, ale „kapotka“ má prokazatelně jiný. Vpředu najdeme 43mm upside down vidlice s možností nastavení předpětí a odskoku, vzadu je centrální tlumič, ovšem jestli ten bude nastavitelný, tak fakt blbě a budete kvůli tomu muset motorky výrazněji rozebrat. Výrobce tlumičů neznáme, ovšem co známe, jsou výrobci pneumatik a brzd. Sedmnáctipalcové ráfky obouvají gumy o tradičních rozměrech 120/70 a 180/55, a to buď Michelin Power 2CT, anebo Pirelli Angel GT, a všechny stroje shodně brzdí dvojice předních 298mm kotoučů doplněných o radiálně uchycené čtyřpístky Brembo ovládané radiální pumpou stejného výrobce! Co překvapí, že všechny tři stroje mají shodný rozvor 1464 mm, to je zejména pro sportovně laděnou dvojici poměrně dost. Taky to ale nejsou žádní záprtkové.

JD 750 by Jawa Touring: Cestovní koráb

Všechny tři sedmsetpadesátky jsou velké stroje, nicméně Touring je prostě obrovský. Tohle je stroj ve stylu BMW RT a jestli se nepleteme, nikdo jiný takhle opulentně velkou cestovní motorku ve střední třídě nenabízí. Také s plnou obrovskou 24litrovou nádrží váží nemalých 275 kg! To je fakt hodně, na druhou stranu tady máte opravdu plnou cestovní výbavu včetně masivních kovových padacích rámů. Design rozhodně není pro každého, mně ta trojice předních světlometů strašně připomíná vojáky z pohádky Šíleně smutná princezna, a navzdory evropskému původu stylingu z téhle motorky nejvíce čiší její čínský původ, ale to nic nemění na tom, že zájemce o pohodlné cestování tady dostane stroj, s kterým může vyrazit na dlouhou dovolenou.

Dvojice bočních kufrů bohužel postrádá nějaký rychloupínací systém, sundávají se pomocí šroubů, což je poměrně škoda, na druhou stranu oba kufry pojmou integrální helmu a mají elektrické otevírání. Nad kufry je obrovský nosič a před ním bohatě polstrované sedlo s vyhříváním. Na to sezení jsme zvědaví, zejména proto, že na první dobrou působí sedlo řidiče docela krátkým dojmem a je tvarované tak, že vás zasadí do jednoho místa. Navíc je poměrně nízko, jak jsme u čínských motocyklů zvyklí, což možná oceníte při manévrování na místě, ale uvidíme, co na to kolena vyšších jezdců po delší jízdě.

Ochrana proti větru bude pravděpodobně špičková, obrovská kapotáž má dokonce i výdechy teplého vzduchu od chladiče směrem na vaše kolena, ruce vám budou chránit integrovaná zrcátka, jak to známe z již zmíněného BMW RT, a vršek těla plexi s přídavnými deflektory. To plégo je samozřejmě elektricky nastavitelné, a když má vyhřívání sedlo, tak dá rozum, že si budete moci zatopit i na ruce. Tyhle komfortní vychytávky se neovládají ze řídítek z podsvícených ovladačů, nýbrž čudlíky na panelu před litými a příjemně dozadu nataženými řídítky, které ve svém středu ukrývají tlačítko bezklíčkového zapalování. To mají všechny tři modely, ovšem u Touringu dokonce nepoužíváte klíček dokonce ani pro otevření nádrže nebo odejmutí sedla, vše probíhá elektronicky. A když zapnete zapalování, rozsvítí se před vámi ta největší barevná přístrojová deska, jakou jsme kdy na motorce viděli! Dokonce je tak velká, že musí být prohnutá, a nabízí i konektivitu s navigací prostřednictvím aplikace Carbit Ride. Monstrózní!

JD 750 by Jawa Racing: Sportovec s letmáčem

Jestliže Touring přitahuje pozornost svou monstrózností, tak Racing je sportovní šipka, u které hledáte, jestli ji nevyrábí nějaká známá italská značka. Přitom žádnou nekopíruje a zejména design světel, a to jak předního, tak i těch zadních, je hodně líbivý. A pozor, jsou tady i podsvícené nápisy Jawa po bocích nádrže! Vůbec to její překrytí vypadá hodně pěkně i z pohledu jezdce. Ten se musí poměrně výrazně natáhnout vpřed ke sportovním clip-on řídítkům, pozice stupaček ale není moc extrémní a celkově je ergonomie dělaná na rychlou, avšak asi spíše plynulou jízdu. Docela cítíte ten dlouhý rozvor a ani hmotnost 217 kg není zrovna známkou okruhového supersportu.

Tohle každopádně bude motorka na svižné odpolední výlety, kdy dojedete někam do kavárny nebo na vyhlídku a za hezkého počasí se budete kochat pohledem na svůj stroj. Ještě pár let zpátky nám to u čínské produkce přišlo nemyslitelné, teď už čím dál běžnější. Vlastně jediné, co mi u Racingu připomíná zemi výroby, jsou ne zrovna pěkné páčky zadní brzdy a řadičky. Jinak je to fakt pěkná motorka, u níž vás samozřejmě na první dobrou praští do očí letmo uložené zadní kolo. Není divu, že se tvůrci snažili udělat výfuk co nejméně patrný.

JD 750 by Jawa Retro: Tohle je Jawa

Jestli má některý z nových modelů blízko k étosu Jawy, je to právě model Retro. Je to jasně moderní motorka, ale s příjemným nádechem starých časů. Takové elegantní neo-retro. Studio Marabese udělalo ještě i druhou verzi naháče s hranatým světlem, tahle s kulatým se ovšem do portfolia Jawy hodí rozhodně víc.

A stejně jako u ostatních dvou sourozenců u ní platí, že jde o velký stroj. Klidně byste mu hádali litrový motor, když si na něj sednete. Právě na onen bájný litrový prototyp jsem si vzpomněl prakticky okamžitě, jen co jsem se posadil do zajímavě tvarovaného sedla, natáhnul se k širokým řídítkům a koleny sevřel poměrně mohutný kryt 18litrové nádrže. Tohle není sportovní naháč, který by vás lákal k tahání kolen po asfaltu. Spíš je to pocitově výrazný motocykl podobného ražení, jako třeba BMW R 1300 R nebo Indian FTR 1200, i když samozřejmě ve zcela jiné objemové i sociální třídě. Motorka, na níž odpoledne vyrazíte v poklidu obhlédnout svůj rajón, a když bude potřeba, bude to i trochu odsýpat, protože v tomhle případě má těch 75 koní nejméně práce, když je Retro z celé trojice nejlehčí. I když ani těch 213 kg není zrovna málo.

Kdy a za kolik

Jak český trh nové stroje JD 750 by Jawa přijme, to ukáže samozřejmě až čas. Ale nebude to trvat moc dlouho, protože by se do prodeje měly dostat v druhé půlce července, tedy za pár týdnů. Potenciální zákazníci si je ale budou moci vyzkoušet už dříve, zítra 7.6.2025 se u dealera Jawy v Motocentru Žebrák koná prezentační akce, jejíž součástí je právě představení nové řady, a to samé proběhne později v třebíčském Rimotu. Známé už jsou také oficiální ceny: Retro bude stát 169 900 Kč, Racing je za 179 900 Kč a za Touring zaplatíte 239 900 Kč.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Který model od JD by Jawa vás nejvíce zaujal?

  1. Hlasováno: 79x
  2. Hlasováno: 101x
  3. Hlasováno: 88x
  4. Hlasováno: 166x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 60 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
mim1 přispěl 15 Kč
malýKostík přispěl 15 Kč
SuTonda přispěl 15 Kč
jandaxx přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist