husqvarna_svartpilen_801_2




Jawa přidá třetí model do rodiny 350 OHC. Bude to Scrambler

V půlce března bude mít na veletrhu Motocykel v Bratislavě svou výstavní premiéru nový model Jawy. My jsme si prototyp motocyklu, který by se měl začít prodávat v červnu, mohli prohlédnout v týnecké továrně už teď! Co o novém Scrambleru víme?

Kapitoly článku

Před dvěma lety přišel naháč 350 OHC s tvary připomínajícími legendární třiapůli 634, loni jej následoval retro kafáč nazvaný 350 OHC Special. Letos přibude třetí model, a to Scrambler, což bude s největší pravděpodobností finále, protože nás nenapadá, co dalšího už na tomto základu vymyslet.

Jawa 350 OHC a Jawa 350 OHC Special

Také Scrambler vznikl úplně stejně jako oba jeho starší sourozenci. Tuto motorku produkuje v Číně značka Shineray, která ji dodává několika evropským společnostem, přičemž v západní Evropě ji seženete nejčastěji pod označením Mash. Do loňska se tyhle stroje prodávaly i v Polsku pod jejich starou značkou Romet, ale tato spolupráce prý již byla ukončena.

Shineray XY400-2A a Mash Scrambler 400

U Jawy stroje procházejí přeci jen alespoň nějakými úpravami, takže 350 OHC vypadá opravdu jako Jawa (původní Shineray je taková kulatá klasika) a Special dostal boční kapoty ve stylu starých závodních Juniorů. Všechny stroje splňují normu Euro 4.

Jawa 350 OHC Scrambler

Na jaký historický model se Jawa rozhodla odkázat u novinky Scrambler? To je jasné na první pohled, nádrž je jednoznačná Kejvačka! Proti Shinerayi jsou jiné také boční kastlíky. A to je vlastně vše. Ale musíme říct, že stejně jako u nahatého óhácéčka se Jawě podařilo jen těmito drobnými změnami udělat model, který na první pohled patří k týnecké značce. A jen pro informaci - ta nádrž není "vymetený sklad", nýbrž nový výlisek, který má podobné tvary. Objem by měl být kolem 12 litrů jako na OHC.

Motocykl, na který se koukáte, je teprve prototyp, u něhož se do sériové výroby ještě pár věcí bude měnit. Tedy i lakování. Tohle je takový prvotní nástřel. Tmavý motor už zůstane, stejně jako černé plechové blatníky, spíš je to o tom, jak bude u sériovek lakovaná nádrž a kastlíky. Líbí se nám žlutá tabulka na červeném kastlíku, doplněná o černý nápis, stejně jako se nám líbí červeno-stříbrná nádrž se zlatými linkami, ale dohromady to samozřejmě příliš neladí. Buď to hodit do jednoho, nebo druhého stylu. O tom se bude rozhodovat také podle reakce veřejnosti.

Jakou bude Scrambler vybavený technikou? Základ je 350 OHC, tedy starý známý vzduchem chlazený čtyřventilový jednoválec o objemu 397,2 cm3, který ze sebe vydoluje 27 koní a 30 newtonmetrů. Oživit ho můžete buď elektricky, nebo mocným šlápnutím na startpáku. Prostě licenční stará Honda, která bude běhat, když jí dopřejete trochu oleje a občas třeba i seřídíte ventily. Přípravu směsi má pochopitelně na starosti vstřikování (moc se nám nelíbí bílý plastový kryt čerpadla na levé spodní hraně nádrže), čmoudy jdou z motoru ven přes dvojité výfukové potrubí vybavené katalyzátory a zakončené nahoru zvednutými "nortony" jako u Specialu.

Také přední vidlice s harmonikami na trubkách je silnější jako u Specialu, namontovaná do masivnějších brýlí, zadní zavěšení dodal opět Special - jak hranolovou kývačku, tak tlumiče s progresivně vinutými pružinami. Naopak ze standardního óhácéčka pocházejí brzdy, vpředu s menším pevným kotoučem a dvoupístkovým plovoucím třmenem a vzadu s poměrně masivním bubnem. ABS nechybí, ale je zapojeno jen na přední kolo. Kola jsou úplně jiná než u sourozenců, vpředu najdeme devatenáctku, vzadu sedmnáctku.

Sedlo vypadá podobně jako na OHC a za ním je trubka podsedlového rámu sloužící coby madlo. Sedátko není ale sundávací, tedy v tom smyslu, že byste ho rychle vycvakli a něco pod něj strčili. Přihrádka totiž chybí. Budíky jsou ručičková klasika s bílým podkladem, za nimi najdete široká vyšší řídítka s hrazdičkou, doplněnou o pěnový chránič. Ergonomický trojúhelník doplňují stupačky uchycené na stejných držácích jako u OHC, ovšem namísto gumových špalků tady jsou železné zubaté stupny, opět do terénu podstatně vhodnější.

Nová Jawa 350 OHC Scrambler samozřejmě není pravověrný offroad, je to spíš scrambler postavený podle starého receptu, kdy se naháče lehce upravovaly, aby zvládly provoz i po nezpevněných cestách a rozbitých silnicích. Jízdní pozice je příjemná a motorka působí jako fajnový univerzál. "Něco mezi" by měla být i cena - óhácéčko stojí těsně pod sto tisíci, za Special dáte 120 a Scrambler by se měl pohybovat kolem 110 tisíc korun (pro představu ve Francii koupíte model Mash Scrambler 400 za 4495 €). Prodej Jawy 350 Scrambler začne v červnu, ale pevně věříme, že první dojmy vám budeme moci nabídnout už dřív!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 216 Kč od 38 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
sakaljs přispěl -3 Kč
Myna přispěl 6 Kč
Excalibr přispěl 6 Kč
vopák přispěl 6 Kč
JardaZ. přispěl 6 Kč
Normik přispěl 6 Kč
Dan66 přispěl 6 Kč
klahoun přispěl 6 Kč
Sečus přispěl 6 Kč
Rewolt přispěl 6 Kč
Shark660 přispěl 6 Kč
erikman přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
krystof-k přispěl 6 Kč
Olísko přispěl 6 Kč
Milan1963 přispěl 6 Kč
DoktorMax přispěl 6 Kč
Bobscooter přispěl 6 Kč
Intr přispěl 6 Kč
KubaLou přispěl 6 Kč
Borodov přispěl 6 Kč
Quentin5 přispěl 6 Kč
Targus přispěl 6 Kč
Bullet500 přispěl 6 Kč
Bad1 přispěl 6 Kč
pernik92 přispěl 6 Kč
marafzs600 přispěl 6 Kč
jo přispěl 6 Kč
FGB přispěl 6 Kč
PAVY přispěl 6 Kč
sekáčmagor přispěl 6 Kč
mrm přispěl 6 Kč
dvoři_yamaha přispěl 3 Kč
puod přispěl 6 Kč
Hydropes přispěl 6 Kč
MiroSz63 přispěl 6 Kč
strecKopca přispěl 6 Kč
lawča přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist