globalmoto_duben_nolan




Jawa nabídne upravenou 350 OHC, normou Euro 5 se pochlubí i třístovka

Splní, nebo nesplní? Tuhle otázku si kladou často zákazníci i výrobci a jde samozřejmě o normu Euro 5, která bývá pro starší agregáty likvidační. Jawa už má jasno, že roadster 350 OHC bude nabízet i v dalších letech - splnil. Motorka dostala i pár dalších změn a logicky se už pod magickou hranici 100 000 Kč nevejde.

Model 350 OHC, ten první roadster navozující stejnojmennou řadu, do níž později přibyly ještě modely 350 OHC Special (v celo- nebo polokapotovaném provedení), 350 OHC Scrambler a nejnověji také 350 OHC Special Tourer, se v portfoliu Jawy objevil již v roce 2017. Jde o stroj postavený na základě motocyklu čínské značky Shineray s designovými úpravami v Týnci, které motocykl esteticky přibližují k legendárnímu modelu 634. A také o model, který po technické stránce vždycky tahal za nejkratší konec provazu – obyčejná trubková kyvka, bubnová brzda vzadu…

Už v článku o dvojici nových variant Specialů jsme avizovali, že euro-pětková provedení doznají i jiných než motorových změn, a přesně to se u roadsteru 350 OHC stalo. Bezpečně model 2021 poznáte podle prvku, který není ani tak technický, jako spíše estetický – přední světlomet poslal k čertu žárovky, které navíc při delších jízdách ve vysokých otáčkách vlivem vibrací odcházely, a namísto nich se v něm usídlily LED diody. U takovéhle klasiky možná ne změna nutná, nicméně vlastně docela příjemná, to světlo nevypadá vůbec špatně. Motor pro plnění přísnější euro-normy dostal trochu jinak umístěné katalyzátory, které i nadále ale budou svou viditelností zůstávat trnem v oku mnohých přihlížejících. V sériovém provedení budou laufy samozřejmě chromované a nikoli černé, stroj na fotografii je homologační kousek, proto má i ty kufry. Přibyl také velký chladič oleje, jenž však nijak estetický dojem neruší. Zákazník beztak daleko více ocení silnější zadní vidlici, jež zůstává trubková, ovšem má větší průměr, a především zadní brzdový kotouč, který střídá buben. Také ABS se mění z jednokanálového na dvoukanálové, tedy fungující na obou kolech.

Mění se i cena a po čtyřech letech bez úprav se to dá pochopit, zejména když byla cenovka 350 OHC podle Jawy stlačená dost dolů. Úplně přesně ještě stanovena není, ale plánuje se zhruba 10tisícový příplatek, nově by tak óhácéčko mělo zřejmě vycházet těsně pod hranicí 110 tisíc korun. Kromě technických změn totiž musíme začít kalkulovat i s dalšími cenotvornými efekty, jako je rapidně zdražující námořní doprava nebo materiálové trable Číny. Fyzicky by se tyhle novější verze měly na českém trhu objevit zřejmě v druhé půlce podzimu.

To cena indické třístovky, tedy modelu 300 CL, zůstane beze změny i u modelu s euro-pětkou, nadále tak za retro Kejvačku zaplatíte bez pár drobných 150 000 Kč. Tady se změny týkaly vyloženě jenom motoru a poznáte je na výfukovém potrubí, které má lambda sondu v hlavě motoru a jiné katalyzátory, takže přibyl krycí plech na svodu těsně u motoru. Třístovky by měly být k dispozici dříve, Jawa aktuálně doprodává verze Euro 4 a počítá s tím, že na euro-pětkové přejde plynule na konci prázdnin, samozřejmě pokud do toho zase Covid-19 nějakým způsobem nehodí vidle… Pokud byste chtěli oba stroje z obrázků vidět naživo, máte možnost tuto neděli na Retro Garáži v Lysé nad Labem.

Vlevo původní provedení Euro 4, vpravo nové Euro 5

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 5 Kč
pp377 přispěl 5 Kč
michalmnichCZ přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist