husqvarna_svartpilen_801_2




Jawa 650 Legend

David Schaumann je absolventem Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně v oboru Průmyslový design. O motocykly se zajímá již od dob kdy sedl poprvé na pionýra ve svých 15 letech, v současnosti však nevlastní žádný motocykl. Nadále by se rád věnoval designu ve všech jeho oblastech, ale přednost dává samozřejmě designu motocyklovému. Předmětem tohoto článku je ovšem téma Davidovy diplomové práce - návrh a přestavba motocyklu Jawa 650 Legend.

Zadání

Když jsem poprvé do Jawy přijel, chtěl jsem pracovat na motocyklu spíše sportovním, drsném, něco na způsob Streetfightu, ale výrobce společnosti byl jiný. Úkolem bylo vytvořit redesign motocyklu Jawa 650 Classic, jejímž autorem je Václav Král, což je motocykl cestovní blížíce se designem spíše k chopperům. Nezbylo než upravit mé úmysly a pustit se do práce, a to i přesto, že přestavovat stroj po V. Královi bylo trochu troufalé. Vlastní zadání pak znělo: vytvořit motocykl navazující na tradice společnosti, ale zároveň ho přiblížit současnému zákazníkovi.


Design Jawy Legend

Po vytvoření velkého množství skic a tvarových řešení byla vybrána konečná cesta. Jednalo se o koncept s kapkovitým tvarem nádrže (kapkovitá nádrž je u společnosti využívána odjakživa), kterou jsem dále rozvíjel. Základní myšlenku bylo třeba přizpůsobit konstrukci rámu a všem součástím stroje a také brát v potaz případnou sériovou výrobu.
Výsledkem je řešení tvořené plastovou skořepinou (sklolaminát), která překrývá původní konstrukci. Dá se říct, že bez jakéhokoliv velkého zásahu se dá během pár minut Classic přestavět na Legend. Tato moje koncepce vznikla se záměrem snížit cenu motocyklu, takže zákazník získá už jen za menší příplatek dva motocykly - Classic i Legend.




Proč právě Jawa?

Značku Jawa zná u nás snad každý. Neznám motorkáře, který by na Jawě nezačínal a dokonce v jejím sedle začínali i mnozí automobilový řidiči. V každém městě i vesnici bezpochyby naleznete alespoň jednoho pionýra, se kterým kluci poprvé poznávají opojnou vůni spáleného benzínu (tak jako kdysi já).
Společnost existuje již déle než 75 let a během své historie zaznamenala mnoho úspěchů, ale i těžkých chvil. To je důvod proč jsem si za téma diplomové práce na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně zvolil právě Jawu.

Časový průběh

Celý projekt trval asi 4 měsíce od prvního oslovení firmy, kde musím říct se ke mně chovali velice vstřícně, až po obhájení před komisí.
Plánování a komunikace s Jawou trvala asi měsíc, příprava skic, modelů a designu pak dalších 5 týdnů a vlastní výroba a finální úprava okolo měsíce. Konstrukce probíhala v prostorách vlastní dílny.
Náklady na materiál byly přibližně 20 000 Kč, časová náročnost byla přibližně 250 pracovních hodin.

Detaily

Motocykl jsem se snažil okořenit některými detaily. Například onen bílý pruh vedoucí po cele délce motocyklu není jen grafická linka odkazující na historické barevné řešení značky, ale funguje v přední části jako kryt spojovacích dílů a v části zadní se mění v diodové koncové světlo. Úplně dole pak můžete vidět plasticky ztvárněné logo Jawy, pod nímž se skrývá osvětlení registrační značky. Další perličkou je pak logo umístěné po stranách palivové nádrže, které se po otočení klíčku rozzáří. Krom toho, že tak přispívá k zviditelnění motocyklu ze stran a tudíž i k zvýšení bezpečnosti, je tu i symbolická rovina, prostě jsem chtěl aby logo společnosti opět zářilo. Tomu také odpovídá i název Legend a fakt, že všechny tři firemní symboly jsou jednou z nejstarších verzí loga, kterou společnost využívala. Místo kruhů nese iniciály zakladatele FJ (František Janeček).


Budoucnost

Bude se Legend sériově vyrábět?
Nyní se o Jawě Legend rozhoduje ve vedení společnosti.
Samozřejmě bych byl rád, ale na to neumím odpovědět. Snad pomůže odpovědět případný zájem lidí.

Video


Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist