hsq_cervenec_enduro




Jawa 1000 typ 838 a Jawa 1200: Jak to bylo a jak to bude?

Oslavy 90 let Jawy v Týnci nad Sázavou v půlce srpna kromě premiéry indické třístovky přinesly ještě jednu věc. Byla zde pokřtěna kniha o historii Jawy nazvaná „90 let výroby motocyklů značky Jawa ve fotografii“ a v ní se objevily vůbec poprvé oficiální obrázky prototypových modelů Jawa 1000 a Jawa 1200! Jak se to s těmito projekty má?

Bájný litr. Co už se o něm naspekulovalo! Celé se to strašně vleče, nikdo neví skutečný termín spuštění výroby, Jawa kvůli tomu ztrácí spousty motorkářů, kteří jí po revoluci drželi palce, to jsou časté hlasy. Když v lednu 2015 unikly z továrny fotky jednoho prototypu, bylo kolem toho obrovské haló. Zejména kvůli velmi kontroverznímu designu. O dvanáctistovce se „ven“ nedostalo dokonce vůbec nic. Každý český motorkář věděl jen to, že na oba stroje Jawa dostala za několik let přes 30 milionů korun dotace od ministerstva průmyslu a obchodu a sériovka nikde. A Jawa říkala jen: „Bude.“ Za rok, za dva… Jenže ono udělat prototyp motorky v několika ručně udělaných kusech a spustit sériovou výrobu plnící všechny homologační povinnosti, to jsou dva úkony, které od sebe dělí spousta práce a času. Pojďme si říct, jak to s Jawou 1000, resp. 1200 bylo, je a snad i bude.

Fotky prototypu, které se dostaly ven z továrny v lednu 2015

Projekt velkoobjemového motocyklu Jawa, resp. projekt u MPO uvedeného jako „Výzkum a vývoj nové generace motocyklu JAWA s víceválcovým motorem o obsahu 900-1200ccm“, byl zahájen na počátku roku 2008. Začalo se litrovým dvouválcem. Jawa od první chvíle vyvracela tvrzení, že jde o koupený motor ze zkrachovalé německé MZ. Že základ je v motoru MZ, o tom jsme přesvědčení, nicméně v Jawě byl dále upravován a vyvíjen, má zřejmě i jiný úhel sklonu válců. Takže úplně od píky vlastní konstrukce to není, ale nějaká práce se na dvouválci udělala.

Vlevo MZ 1000 SF a její motor, vpravo Jawa 1000

V roce 2010 byl daný projekt oficiálně ukončen. Ovšem to znamenalo pouze to, že byly vyrobeny motocykly (podle našich informací osm funkčních strojů), které byly schopné jízdy. Rozhodně to neznamenalo, že je Jawa 1000 odladěná a připravena pro sériovou výrobu. Na ni v daný okamžik Jawa neměla ani potřebné vybavení.

Trojice prototypů Jawa 1000, každý s trochu jiným designem

Dál probíhalo tovární testování, ať již samotných motorů, nebo celých strojů. Motory se nechávaly vrčet na brzdě přes noc, pro odladění pohonné jednotky je efektivnější právě statické testování, u motocyklů se zkoušela funkčnost všech prvků a najížděly se prý desetitisíce kilometrů. Když v říjnu roku 2014 přišel neplánovaný crash test, kdy testovacímu jezdci nedalo přednost auto při odbočování, totálně zdemolovaný prototyp měl již více než 80 000 km.

Jeden prototyp prošel neplánovaným nárazovým testem

Kdy přišla dvanáctistovka? Podle Jawy se s ní počítalo už od začátku. V zadání bylo vyvinout takový motor, jenž bude možné nabízet ve více objemových variantách a zefektivnit tak vynaložené náklady na vývoj. Však se tak jmenoval již ten první projekt, kde se mluvilo o objemu 900 až 1200 cm3. Jawa tvrdí, že by pro ni nedávalo smysl jít do konkurenčně velmi nabité střední třídy mezi 750 až 900 cm3, kde se hledí na cenu, jež vzhledem k objemu produkce není schopna dosáhnout. V roce 2012 tak byl spuštěn další projekt, u MPO opět podpořený dotací a oficiálně nazvaný „Nový univerzální terénní a cestovní motocykl JAWA 1200“. První prototypy byly postaveny v druhé půlce následujícího roku, rok 2014 byl ve znamení výroby dalších kusů a jízdních zkoušek. Celkem vzniklo pět strojů.

 Protypy Jawa 1200

Jawa 1200 měla být od litru odlišná. Neměly se dělat dva identické motocykly, jen s rozdílným objemem motoru. Zatímco litr byl postaven jako "powercruiser", nízká těžká dlouhá motorka, dvanáctistovka směřovala k pohodlnému cestování. Ovšem nepředstavujte si typické cenduro ve stylu Hondy Africa Twin, design byl opět velmi osobitý a spíš to byl takový vysoký naháč na vyplétaných kolech. Základ motoru samozřejmě v litru, stejný byl i rám, ovšem jinak nakloněný a úplně jiné bylo zadní odpružení, kde se objevila jiná kývačka a centrální odpružení s tlumičem na levé straně.

„A to je vše, za naše peníze?! Opravili jste si fabriku, začali dovážet čínské motorky, prodali práva na Jawu do Indie a litr nikde!“ Stát prostřednictvím ministerstva průmyslu a obchodu motivuje české firmy k činnosti mimo jiné tím, že když se pustí do něčeho nového, on jim na to přispěje. Pomůže jim zaplatit vývoj, ovšem jestli z toho nakonec bude nějaký komerční výstup, je již čistě na té firmě, tedy alespoň při druhu dotace, který čerpala Jawa (a třeba i ústeckoorlická FGR). Jawa tvrdí, že jestliže od MPO přiteklo nějakých 30 milionů, ji celá ta sranda s litrem a dvanáctistovkou vyšla na více než 100 milionů, kde většinu nese na svých bedrech její majitel Jihostroj Velešín. Názor na dotace ať si každý udělá sám...
Oficiální vyjádření Jawy zní, že „1000/1200 je vývojový projekt, jehož termín realizace není pevně stanoven,“ ovšem my víme, že už loni na začátku roku v Jihostroji padlo rozhodnutí, že se litr vyrábět bude. Cílem je sezóna 2021, ale berme to zase s rezervou. Jako větší priorita byl totiž aktuálně vyhodnocen dovoz indických třístovek, takže větší úsilí se teď bude věnovat jejich homologaci a na litr nebude tolik času. A ten byl původně připravován na normu Euro 3, ovšem do sériové výroby by už měl jít jako Euro 5.

Jawa 1000 typ 838 má vypadat jinak, než vidíte na obrázcích. Ten původní design dělal zaměstnanec Jawy, který má na svém kontě mimo jiné třeba design Pragy ED 250 nebo prototypů Jawa 280 z počátku 90. let. Tvůrcem nového vzhledu prý bude „mladší krev“, bývalý student Václava Krále. Podle Jawy byl jedním z důvodů, proč se litr ještě nevyrábí i fakt, že v Týnci neměli potřebné technologické vybavení. To se teď prý má změnit, do Jawy se nakupují nové stroje a technologie. I tak byl ovšem loni koncem roku celý projekt Jawa 1000 převeden do Jihostroje Velešín, kde, vzhledem k zaměření na letecký průmysl, mají větší zkušenosti s moderními technologiemi. Tam se bude připravovat sériová výroba, řešit procesy, vychytávat mouchy, a až vše poběží, zase by se výroba měla přestěhovat zpět do Týnce nad Sázavou.

Nejprve se má vychytávat litr, potom příjde dvanáctistovka

A co Jawa 1200, ta už je mrtvá, zelenou dostal jen litr? Tak to prý není. U dvanáctistovky se od začátku počítá s tím, že její výroba bude možná v okamžiku, kdy už poběží a bude vychytaný litr. Takže řekněme, že projekt Jawa 1200 nyní spí. Jak dlouho ten spánek potrvá a jestli nebude nakonec věčný, ukáže až budoucnost.

Autor článku obdržel prémii 219 Kč od 73 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist