husqvarna_svartpilen_801_2




Jak si koupit motorku, když jsou obchody zavřené?

Od půlky března jsou z nařízení vlády všechny motoshopy zavřené a vy jste si zrovna teď na jaro naplánovali koupi nové motorky. Znamená to, že musíte počkat do doby, než se krámy zase otevřou? U spousty prodejců nikoli, ovšem musíte přijmout fakt, že prodej teď probíhá jinak, než jste zvyklí. Zeptali jsme se importérů, jak to jejich dealeři řeší.

Situace je, jaká je, a nic s tím neuděláme. Na to, že se obchody otevřou po 1. dubnu, bychom si teď nevsadili ani korunu. Ale neznamená to, že by se prodej nových motocyklů zastavil. Jen prostě nemůžete jít na showroom, obhlížet, přeskakovat z jednoho vystaveného kusu na druhý, diskutovat s prodejcem, bez tohoto pro mnohé lidi tak důležitého rituálu se teď zkrátka musíte obejít. Personál v motoshopech je, servisy běží normálně, a o to víc začíná teď fungovat prodej přes telefon a hlavně přes internet. Jestli doposud bylo poněkud zvláštní, vidět na webu mezi bundami a helmami motorky, tak teď to začíná být naprosto běžná záležitost u všech prodejců, kteří mají svůj e-shop. Nové stroje najdete i u nás v bazaru, aktuálně jich máme od firem v inzerci přes 2000.

Jaká je tedy situace u importérů velkých značek?

Access, Arctic Cat, Linhai, TGB, Yadea

Dušan Hřích, Marketing ASP Group Distributing
U nás zatím prodáváme a čtyřkolku si zákazník může koupit online, po telefonu, emailem a přes sociální sítě. Na produktových webech našich jednotlivých značek si zákazník vybere čtyřkolku a buď si ji rovnou online objedná, nebo kontaktuje našeho pracovníka, který mu s výběrem čtyřkolky pomůže. Následně je vybrán lokální prodejce, který čtyřkolku zdarma doveze k zákazníkovi. Je to teď takové víc individuálnější a se zákazníkem se hodně věcí probírá po telefonu. Máme hodně dotazů i na sociálních sítích, kde také pracujeme se zákazníky individuálně. Online prodej jsme vlastně spustili ihned po vyhlášení zákazu maloobchodního prodeje a zatím vše funguje bez problémů, servis a prodej náhradních dílů samozřejmě probíhá dál. Pro servisy si také většina dealerů jezdí k zákazníkům, ale tuhle službu praktikovala většina prodejců již v minulosti. V našem distribučním skladu a v celém areálu jsme ihned zavedli přísná hygienická opatření a všem našim prodejcům jsme doporučili totéž. Většina dealerů jede dál a zatím vše funguje normálně.

Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio, Vespa

Adam Žert, Country Manager
V souladu s nařízením vlády jsou prodejny uzavřeny. Všichni prodejci jsou však k dispozici na telefonu, mnozí mají e-shop, náš centrální e-shop je v přípravě, takže lze pořídit jakoukoli motorku z nabídky Piaggio Group. Zákazník si motorku může převzít bez osobního kontaktu v rámci odběrového místa e-shopu, nebo dealeři nabízejí dopravu až domů k zákazníkovi a s přihlášením i s pojištěním zákazníkovi rádi pomohou. S přihlašováním byl problém v některých regionech, teď se situace trochu uklidňuje. Servisy motorových vozidel mají výjimku a normálně fungují, ale i tak k tomu naši dealeři přistupují zodpovědně ‑ minimalizace mezilidského kontaktu a roušky jsou samozřejmostí. Díky sdílenému skladu s Rakouskem (tamní trh je 3x větší) se můžeme pochlubit poměrně dobrou skladovou zásobou, takže ani aktuální těžkosti v mezinárodní logistice nás příliš nelimitují.

BMW

Filip Doležel, Marketing Communication Manager
V souladu s nařízením vlády jsou showroomy BMW Motorrad zavřené. Neznamená to však, že nelze našich služeb využít. Velice dobře si uvědomujeme, že mobilita je pro všechny v současné složité době mnohem důležitější, než kdykoliv předtím. Proto jsou naše autorizované servisy nejen otevřené, ale i připravené nabídnout maximálně bezpečné převzetí i servis motocyklu. Není tedy problém si sjednat se servisem termín a motocykl dopravit před showroom vlastními silami, nebo využít služby svozu motocyklů, který probíhá do konce dubna do 30 km zdarma. Služba svozu si od vás motocykl vyzvedne, následně je proveden servis a poté vám ho zase přiveze domů. Co se týká prodeje, tak situace, kdy návštěva showroomu není možná, nemusí nutně znamenat, že si nemohu motocykl koupit. Naši autorizovaní prodejci komunikují se zákazníky elektronicky a mají své skladové zásoby se širokým výběrem motocyklů, navíc normálně funguje centrální sklad, není tak problem si na jejich stránkách vybrat motocykl a kontaktovat je. Konkretní motocykl nachystají na smluvený termín, vystaví před showroomem a případně i zajistí testovací jízdu. Příhlášení dělá autorizovaný prodeje BMW Motorrad za zákazníka standardně. V těchto dnech však můžeme očekávat delší čekací lhůty kvůli omezenému provozu úřadu.

CFMOTO

Eduard Šlampa, obchodní a marketingový ředitel
Showroomy našich dealerů jsou podle nařízení vlády zavřené, nicméně běží naplno prodej přes e-shopy, sociální sítě a telefony a dealeři zavážejí objednané stroje zákazníkům zdarma, samozřejmě při dodržování předepsaných hygienických předpisů. K nám do centrály si denně prodejci jezdí pro nové a nové stroje, a jelikož jsme se na sezónu 2020 připravili opravdu velmi dobře, prodáváme motocykly i ostatním evropským importérům. Momentálně máme v Česku skladem kolem tisícovky motocyklů a čtyřkolek včetně všech důležitých novinek, tedy naháče 300NK i sportovně cestovního 650GT. A jako zásadní novinku jsme se aktuálně rozhodli na všechny motocykly i čtyřkolky CFMOTO poskytovat záruku 5 let.

Ducati

Roman Padevět, manažer prodeje
Prodej motocyklů probíhá po telefonu nebo emailu, kdy se vždy snažíme najít nějaké řešení nelehké situace. Servis je otevřen, tudíž předání motocyklů probíhá tam, nebo je po dohodě dovezeme i klientovi domů. Vyřízení RZ jsme schopni také zajistit, jen musí zákazník počítat s delší dobou dodání. Dopravní registr funguje omezeně pouze v pondělí a středu. Na servise se mechanici rozhodně nenudí, zprovozňují prodané motocykly, montují příslušenství, navíc s příchodem jara lidé jezdí i na pravidelné servisní prohlídky.

F.B Mondial, Kymco

Petr Veruněk, Area Sales Manager
Stroje Kymco a F.B Mondial lze samozřejmě normálně zakoupit, a to po telefonu nebo on-line, platby probíhají bezhotovostně. Odvoz domů většina prodejců bez problémů zvládá, motocykly a skútry lze vyzvednout i na prodejně, akorát je nutno předem telefonicky dohodnout termín a po zazvonění proběhne procedura. Přihlášení je největší problém, momentálně jej většina prodejců nedělá z logických důvodů. Skladové zásoby jsou u některých modelů kritické, hlavně u 125 cm3, nové stroje by však měly dorazit cca za 2-3 týdny.

Harley-Davidson

Michal Fric, Lead Marketing
Servisy jedou tak, jak je to jen možné v této době - zákazník svůj motocykl přiveze do servisu a servisní technik jej od něj převezme, vše probíhá samozřejmě v rouškách a při výdeji se postupuje obdobně. Co se dostupnosti motocyklů, náhradních dílů, doplňků a oblečení z HDMC týče, veškeré dodávky běží a naši prodejci jsou průběžně zásobováni. Pracují výhradně přes telefon či internet, úhrady se řeší bezhotovostně, motocykl lze pak dovézt zákazníkovi, opět při použití roušek. Zajímavé je, že prodeje se nyní zastavují spíše u starších zákazníků, u těch mladších ale nikoliv. Přihlašování do provozu aktuálně řeší naši prodejci zhruba u poloviny případů.

Honda

Petr Hubáček, Public Relations Honda Motor Europe
Většina našich servisů má otevřeno. Pokud potřebujete opravu nebo údržbu, informujte se u svého servisu Honda na provozní dobu. I přes uzavřené prodejny jsou týmy našich prodejců schopné se o zákazníky postarat po telefonu nebo e-mailu. Situace, v které se nacházíme, je velmi vážná, ale přesto je důležité udržet si dávku zdravého optimismu a věřit, že vše zlé jednou pomine. Rozhodně nepodléhat panice, udržet si disciplínu a využít maximálně svůj potenciál na rozvoj osobnosti v době, kdy řada z nás udržuje chod businessu z domova. Nebude to jednoduché, ale zvládneme to!

Husqvarna

Miroslav Lacko, Marketing
I u nás v Husqvarna Motorcyclces se snažíme především o řešení aktuální situace. Na jedné straně tak, aby byla v co největší míře zachována bezpečnost zákazníků, ale zároveň aby ​​prodej a služby zákazníkům mohly pokračovat dál. Prodej náhradních dílů, doplňků a oblečení je bez problémů možný prostřednictvím online obchodů našich oficiálních prodejců. Stejně se naši prodejci postarají i o opravy motocyklů - formou bezkontaktního servisu. Důležité je předem komunikovat s našimi prodejci formu předání motocyklu na přesně určený termín. V oblasti prodeje motocyklů se také snažíme v Husqarně o maximální vstřícnost. Naši prodejci jsou schopni a plně ochotni pomoci například i s doručením motocyklu přímo k zákazníkovi, aniž by musel navštěvovat naše prodejny. Nejdůležitější je v této situaci rychlý telefonický kontakt s některým z našich prodejců, který s každou konkrétní situací určitě v rámci svých možností vyjde vstříc.

Indian

Jaromír Kouřil, Country Manager
Oproti našim sousedům na Slovensku nebo v Polsku jsme měli velké štěstí, protože u nás proběhl motocyklový veletrh, který je každý rok pro značku Indian Motorcycle zásadní. A my, stejně jako naši dealeři, se teď snažíme využít nových kontaktů a zájmu. I přes to všechno, co se děje kolem a co všichni vidíme každý den v médiích, se motocykly prodávají. Především nové modely 2020 kategorie „mid-size“; sportovní FTR 1200 a bestseller posledních let, Scout Bobber. Dodávky nových motocyklů od výrobce zatím nijak neváznou a máme v dostatečném počtu i novinky jako Scout Bobber Twenty nebo Challenger. Obchody a showroomy jsou samozřejmě zavřené, ale servisy fungují standardně, stejně jako možnost testovacích jízd u jednotlivých prodejců. Prodejům v aktuální situaci hodně pomáhá úspěšná kampaň na výprodej skladových strojů z roku 2019. Zákazníci si nové stroje vyzvedávají přímo u dealera, nebo jim je prodejce přiveze domů. Dealeři přirozeně pomáhají svým zákazníkům i s registrací motocyklů. Rostoucí pandemie a nařízení vlády se ale nejvíce dotknou našich jarních a letních aktivit. Postupně rušíme všechny veřejné testovací víkendy a připravované akce na duben a květen. A všichni stále věříme, že nejdůležitější akce roku, Indian Riders Fest 2020 v Českých Budějovicích v polovině června, se nakonec uskuteční. Jde o největší světové setkání majitelů a příznivců motocyklů Indian v letošním roce, na které bychom rádi pozvali všechny milovníky nejen amerických motocyklů, ale chopperů a cruiserů všech značek.

Jawa

Jiří Kraft, obchodní manažer
V továrně Jawa běží provoz bez omezení, dvoudobé třistapadesátky pro mimoevropské trhy se normálně vyrábějí. Pokud si někdo tento motocykl dnes koupí coby sadu náhradních dílů, musí počítat s delší dobou pro přihlášení – jestli to dříve byla záležitost třeba týdne, nyní je to zhruba měsíc. Pociťujeme rapidní snížení zájmu zákazníků o komunikaci i o motocykly vůbec, aktuálně však řešíme především objednávky obdržené ještě před pandemií. Máme v ČR na čtyři desítky prodejců, a kdo má funkční e-shop, ten normálně prodává. Jsme silně předzásobeni modelem 350 OHC, s tím není a nebude problém. Modelu Special je takové množství v dealerské síti, které by mohlo jeden až dva měsíce vydržet, a nedostatkový je momentálně pouze Scrambler. Podvozky jsou už ale z Číny na cestě, čili předpokládáme, že hotové motocykly by se z Týnce měly do dealerské sítě expedovat koncem dubna. S obavami však sledujeme situaci v Indii, která se začíná vyhrocovat, Mahindra je na tři týdny uzavřena, takže se posouvá i zahájení výroby Péráka a taktéž to může mít negativní vliv na termín realizace připravovaného dovozu indických třístovek.

Kawasaki

Jiří Smola, sales manager
Za této složité situace se snažíme vyjít zákazníkům maximálně vstříc. Servis mají všichni naši dealeři samozřejmě otevřen a v případě, že má někdo zájem, svážíme motocykly do 20 km zdarma. Nové motocykly prodáváme pouze po telefonu nebo přes e-shop, který jsme spustili na našem webu. Tam si zákazník udělá nezávaznou objednávku a ozve se mu nejvhodnější dealer, který s ním zařídí vše potřebné. Dovoz nového motocyklu je zdarma, a to až do vzdálenosti 100 km. Prodejce, který motocykl veze, samozřejmě používá roušky a rukavice, snažíme se vše dělat co nejbezpečnější jak pro zákazníky, tak pro zaměstnance.

KTM

Peter Dužek, Head of Sales Service & PG&A
Jelikož nařízení vlády nám umožňují omezenou formu prodeje, přizpůsobili jsme se i my aktuálnímu stavu. Prodejny máme připravené na "distanční prodej" a naši prodejci mají motocykly skladem k okamžitému odběru. Velkou výhodou značky KTM je výroba a sklad v Rakousku, což nám zajišťuje dostatek motocyklů do příštího období. Všichni naši prodejci jsou k dispozici na telefonech, mailech a většina má také e-shop. Servisy a prodej náhradních dílů fungují také. Po individuálních jednáních s prodejci se zákazník může dohodnout na převzetí motocyklu v rámci aktuálních nařízení, a to buď dovozem motocyklu nebo v rámci odběrného místa u prodejce, bez osobního kontaktu.

Royal Enfield

Martin Šrámek, CEO
Obě naše prodejny, pražská Vintage Garage a brněnská Royal Enfield Brno, fungují v omezeném režimu. Dbáme zvýšených hygienických pravidel, naši zaměstnanci servisu komunikují se zákazníky samozřejmě s nasazenou ochranou obličeje. Zároveň několikrát denně desinfikujeme veškerá kontaktní místa, jako jsou kliky dveří a podobně. Servis je otevřen, pokud to bude nutné, rádi pro motocykly našich zákazníků za minimální palivový příplatek dojedeme, svoz motocyklů na servis je do 50 km zdarma. Čeká-li zákazník na dodání objednaného motocyklu, přičemž je/bude dodávka ovlivněna restrikcemi kvůli koronaviru, tak jakmile jeho motocykl dorazí, kontaktujeme jej a domlouváme s ním doručení motocyklu až k němu domů. Zákazníci mohou i prostřednictvím telefonu nebo emailu i nadále objednávat nové motocykly. Zatím se nám daří dovážet motocykly z našeho evropského skladu, ale sami nevíme, jak dlouho, nebo s jakými restrikcemi to ještě půjde. I my čelíme stávající situaci a to zejména poklesu poptávky obecně. Kurz koruny vůči euru je pro nás extrémní problém - euro podražilo o více než 2 Kč, což by mělo znamenat zdražení každého našeho motocyklu (dle modelu) o 10 000-15 000 Kč! Zatím držíme původní ceny, což nám způsobuje další nemalé ztráty, takže se brzy nevyhneme nutné úpravě cen, máme-li pandemii ekonomicky přežít.

Suzuki

Tomáš Loukota, ředitel motocyklového oddělení
V současné nelehké situaci, kdy nařízením vlády jsou prodejny autorizovaných prodejců uzavřené, se aktivita prodejců ve větší míře přesouvá na servisní činnost a vydávání objednaných náhradních dílů a příslušenství. Tím, že servisy jsou otevřeny, může majitel Suzuki předat motocykl u kteréhokoliv z autorizovaných prodejců Suzuki, individuálně lze s prodejcem dohodnout i dovoz motocyklu do servisu či ze servisu. Objednání náhradních dílů probíhá přes telefon či e-mailem. Forma dodání náhradních dílů a příslušenství je na přímé dohodě konkrétního prodejce se zákazníkem. Tak, jako lze objednat náhradní díly a příslušenství, lze u prodejce telefonicky nebo e-mailem objednat i motocykl Suzuki. V případě, že požadovaný model motocyklu je na skladě prodejce, lze nákup motocyklu zrealizovat relativně rychle. Když prodejce nedisponuje modelem, který zákazník požaduje, prodejce motocykl objedná v centrálním skladu v Maďarsku, kde je v současné době dostatek motocyklů Suzuki z celé modelové nabídky. V takovémto případě je však nutné počítat s delší dodací lhůtou (cca 2 týdny), která je ovlivněna současnou nestandardní situací na hraničních přechodech, což komplikuje situaci dopravcům a prodlužuje časy přepravy. Další stovky kusů nových motocyklů jsou na cestě z výrobního závodu v Japonsku do maďarského skladu. Prodejci Suzuki samozřejmě dodržují stanovené a v této době nezbytné hygienické postupy při kontaktu se zákazníkem.

Triumph

Kryštof Klimeš, administrativa & marketing
Samozřejmě se teď vše točí kolem servisu, kde každým dnem zaznamenáváme pokles a zájem zákazníků něco v dnešní době řešit. Prodej motocyklů, jakož i veškeré další záležitosti jako výběr příslušenství, platbu stroje, nabídku pojištění apod. řešíme přes mail nebo po telefonu. Většina zákazníků převzetí motocyklů odkládá na pozdější dobu a nemá zájem si stroj nyní převzít, v urgentních případech motocykl předáváme před prodejnou s tím, že běžné seznámení s motocyklem bude provedeno při prvním garančním servisu po 800 km. Zákazník nám tedy pouze podepíše nutné dokumenty a do pár minut odjíždí. Zpravidla zákazníkům nabízíme přihlášení zdarma, které je z procesované do druhého dne, ale nyní vše řešíme přes převozní značky a přihlášení dořešíme zpětně po uklidnění situace ‑ doufáme, že po velikonočních svátcích se začne najíždět na klasický režim. Dobrou zprávou pro nás je, že fabrika v UK stále normálně funguje a stroje nám dováží dle běžného režimu.

Yamaha

Martin Tománek, PR & Communication CZ/SK
To nejdůležitější je neztratit se zákazníkem kontakt. Ten fyzický je sice omezen, ale on-line je proti virům imunní, takže většinu služeb jsme přesunuli právě sem. Yamahu si koupíte nejjednoduššeji tak, že si svoji motorku vymazlíte v naší aplikaci MyGarage, která je zdarma ke stažení a celé to pošlete dealerovi. Ten vám naspecifikovaný bike objedná i s doplňky, anebo - pokud jej má skladem – vám jej osadí a doveze přímo před dům. Podobnou akci máme teď i na servis: dealer si motorku u zákazníka vyzvedne, oservisuje ji a zase mu ji zaveze zpět – do 30 km od dealerství Yamaha je tato služba zdarma. To samé platí, pokud si u Yamahy objednáte originální díly, doplňky nebo oblečení přesahující hodnotu 350 Kč - zásilku vám doručíme zdarma až domů. Výdejní místa servisů jsou samozřejmě stále otevřená, takže pokud někdo upřednostňuje osobní kontakt, je přes daná omezení samozřejmě vítán. Po zakoupení motocyklu je vám obratem aktivován značkový záruční systém, s přihlášením samotným je to vzhledem k omezeným podmínkám většiny pracovišť na delší lokte. Ale i s tím si umíme poradit. Důležité je, že máme co prodávat. Sklady i transportní firmy nám fungují ve standardním režimu a objednané motocykly chodí. Teď už si jen přejeme, abychom to rychle zvládli a mohli sezonu s ostatními Yamaháky odstartovat jaksepatří.

Yuki

Jakub Špaček, General Manager
Na základě nařízení vlády ČR jsme bohužel nuceni omezit maloobchodní prodej, showroomy našich dealerů jsou zavřené. Prodej motocyklů probíhá po telefonu nebo online, stále jsme k dispozici na našem e-shopu Yuki a objednávky nadále průběžně přijímáme a expedujeme. Nové motocykly a skútry zavážíme do 5 pracovních dnů po úhradě, a to zdarma. Také servis a online prodej náhradních dílů probíhá bez problémů dál. Věřím, že toto mimořádné období všichni dobře zvládneme a přeji všem pevné zdraví.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 24 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jarda přispěl 3 Kč
Rokyt přispěl 6 Kč
Zdenek54 přispěl 6 Kč
kuchta50 přispěl 6 Kč
Freddy_X přispěl 6 Kč
Shagrad přispěl -3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist