Švýcarské oblečení iXS: Nový začátek

U nás nepatří mezi ty nejznámější výrobce, ovšem švýcarská značka iXS toho ovšem za 45 let své existence o motocyklovém oblečení ví opravdu hodně a více než na velkolepou propagaci vždycky dbala především na výjimečnou kvalitu, bezpečnost a dokonalý střih svých produktů. My jsme si byli prohlédnout novou kolekci pro rok 2025, která by pro iXS měla znamenat něco jako znovuzrození.

Kapitoly článku

V životě nejen člověka, ale i firmy najdete fáze, kdy se daří skvěle, střídané fázemi, kdy to už tak slavné není. Značka iXS je sice na trhu od roku 1979 a drží se pořád svých zásad, ovšem poslední roky určitě nebylo možné označit za nějak výjimečně úspěšné, když se tolik nesoustředila na rozvoj a zůstávala na svých silných pozicích na tradičních a konzervativních západoevropských trzích. Bývala pojmem i u nás, nicméně přišly roky stagnace dané určitou ztrátou konstruktérského i obchodního drajvu a sami Švýcaři dnes říkají, že někde ztratili celou jednu generaci motorkářů. Nyní se ale iXS opět nadechuje a svou situaci označuje jako Nový začátek. A zákazník by to měl poznat. Oblečení ze stávající kolekce začne být průběžně nahrazováno úplně novou generací produktů, které vytvořil nový šéfdesignér, jenž do iXS přišel z prostředí outdooru a přinesl nové nápady i materiály. My jsme se na novinky zajeli podívat do novopackého sídla společnosti Motopoint, kterou budete znát hlavně coby jednoho z hlavních distributorů náhradních dílů a příslušenství na motocykly nejen v Česku, ale vlastně v celé střední a východní Evropě – produkty distribuuje i na Slovensku, ve Slovinsku, Chorvatsku, Rumunsku, dokonce i v Pobaltí. Motopoint zastupuje iXS již třetím rokem, ovšem doposud šlo hlavně o opětovné vytvoření povědomí o této švýcarské značce, a právě s příchodem nové kolekce přichází ten správný čas na expanzi.

Základními prvky samotného jádra „produktového ekosystému iXS“, jak to značka sama nazývá, jsou nejvyšší možná bezpečnost a maximální funkčnost. Ochrana a pohodlí jsou věci, o kterých se podle Švýcarů vůbec nesmlouvá. Pojďme si to rozebrat blíže. Bezpečnost, to je jasné. Veškeré oblečení má samozřejmě homologaci coby motocyklový ochranný oděv, přičemž iXS se chlubí tím, že má na většině produktů buď AA, nebo AAA a že všechny produkty nové kolekce jsou „airbag ready“, tedy připravené pro použití airbagu. To je aktuálně u iXS velké téma, protože Švýcaři vyvinuli ve spolupráci s InMotion lehoučkou, pouhých 1,4 kg vážící vestu, která je vlastně jakýmsi epicentrem celého nového systému oblečení. Vesta se jmenuje Ipro 1.0, prodává se ve třech velikostech, má tři možnosti nastavení (závodní dráha, cestovní použití nebo terénní jízda) a zvládne až pět výbuchů, než je nutné ji poslat na odborný servis. To je velká výhoda, třeba když jste někde na cestě po Africe nebo s agenturou na více dní na okruhu, prostě s sebou stačí mít náhradní bombičky.

To, že jsou všechny novinky „airbag ready“, samozřejmě souvisí s jejich konstrukcí, protože nemůžete nacpat airbag do běžného pevného oblečení, neboť by neměl kam expandovat. Většina značek toto řeší různými strečovými panely, u iXS to ovšem rozlouskli tím, že je strečový celý oděv! Jako vnější materiál používá vysoce elastický X-Stretch, který umožní airbagu nafouknout se do požadovaných rozměrů. Jenomže aplikace X-Stretche má přesah i do běžné jízdy a známe to i z běžného života – vždyť kdo dneska nemá strečové džíny? Pružné věci se prostě nosí lépe, padnou vám, a přesně to je i vlastnost oblečení iXS.

S vnějším materiálem souvisí také ochrana nejen proti následkům karambolu, ale také proti nepřízni počasí. Každá značka tohle řeší po svém a ve Švýcarsku natvrdo řekli, že už mají dost všech těch nesmyslných trojobalů, u nichž stejně většina kupců ihned po příchodu domů hodí jak klimamembránu, tak zateplenou vložku do skříně a už je nikdy nevytáhne – sportovní mikina odvede kolikrát lepší práci a mít membránu vevnitř znamená, že sice tělo máte suché, ale celé oblečení je nasáklé jak houba a crčí z vás voda. Proto v iXS prosazují princip vrstvení, přičemž jak spodní vrstvu funkčního oblečení, tak tu zateplovací vám také dokáží nabídnout, nicméně do motocyklových bund a kalhot je v základní výbavě nedávají. Co se voděodolnosti týče, zastávají Švýcaři názor, že voda musí zůstat venku, a toho ve svých oděvech docilují dvěma způsoby: buď klimamembránou laminovanou přímo na X-Stretch, nebo externími nepromoky. Co se laminovaných membrán týče, používají buď světoznámý Gore-Tex, nebo sice ne tak věhlasný, ale ve svých oděvech dlouhá léta prověřený solto-Tex Plus, a druhou jmenovanou membránu najdeme také na jedno- nebo dvoudílných nepromocích. To je velká zajímavost, iXS nemá pro boj s deštěm takový ten šusťákový igelit, nýbrž nabízí nepromoky vyrobené z třívrstvého materiálu X-Stretch s membránou, čili vy si přes sebe hodíte elastickou vrchní vrstvu, která nepromokne, ale dýchá. Navíc bundu i kalhoty dokážete sbalit do maličké ruličky, kterou nacpete třeba do bederní kapsy na cestovní bundě.

Vůbec je nová kolekce iXS plná zajímavých technických řešení, ale ty si můžeme představit přímo u jednotlivých produktů. Ty jsou rozřazené do čtyř řad. Máme tady stávající řady Rapid, kam patří bundy, mikiny a motodžíny určené pro městské používání nebo na takové ty sportovní naháče, a Ace, což je program pro sportovní jezdce – v kombinézách iXS jezdí třeba celý tým YART včetně našeho Káji Haniky! Ovšem nás budou zajímat hlavně nové řady Tourster a především Venture, které jsou určené pro silniční a dobrodružné cestování. V Toursteru ještě zůstávají nějaké minulé produkty, ale Venture je úplně nová řada a Švýcaři zde přicházejí s velkým zjednodušením názvosloví – cokoli sem patří, se jmenuje Venture, ať už se jedná o bundu, boty, rukavice nebo helmu. Přitom nehrozí, že byste v tom měli zmatek. Pojďme si to probrat jednotlivě a uvidíte sami.

Venture-GTX 1.0, to je nejvyšší řada textilních kompletů, která, jak název napovídá, používá nalaminovanou membránu Gore-Tex. Kromě materiálu X-Stretch je použit ještě zesílený SuperFabric na nejexponovanějších místech, kde zvyšuje odolnost proti prodření, a najdeme tu i T.O.S., což je zkratka pro Technical Outer Shell. To je zesílený materiál, který vypadá trochu jako nalepený plast, ovšem je vyrobený z přírodních vláken a je velice robustní. Bunda i kalhoty mají samozřejmě spoustu větracích otvorů a kapes, z nichž bychom ale přeci jenom vyzdvihli tu bederní v bundě, která je termoizolační a je připravena na vložení hydrovaku. Zajímavostí je způsob spojení kalhot a bundy pomocí patentovaného iMC, což je zkratka pro iXS Magnetic Connection System – krátký zip vzadu je kombinován se silnými magnety v přední části. Důvod? Pas kalhot je možné díky speciálnímu pružnému pásu zmenšit až o 12 cm, to by vám potom dlouhý zip nevycházel. Není to ale jediné použití magnetu, ten najdete i na hlavním zipu u bundy. Tenhle systém se jmenuje Self-Connect a je asi zřejmé, jak funguje – stačí k sobě jenom přiblížit oba konce zipu a ty se okamžitě spolu spojí. Když máte na hlavě helmu a na rukách rukavice, je to pomocník k nezaplacení. Bunda i kalhoty mají certifikaci AA a používají honeycombové (tedy měkké plástvové) chrániče Level 2, a to včetně páteřového. V bundě je navíc i příprava na chránič hrudníku, nicméně pořád platí to, co bylo řečeno na začátku, a sice že ústředním bezpečnostním prvkem všech nových bund iXS by měl být airbag. Bunda i kalhoty Venture GTX 1.0 se budou prodávat buď v nepostradatelném černo-šedém, nebo zajímavém olivově-šedém provedení.

Venture-STX 1.0 je druhý komplet s laminovanou membránou, tentokráte solto-Tex Plus, což opět poznáte podle názvu. Kromě jiné membrány tady není tolik technologií, například ty magnetické vychytávky, nicméně pořád se bavíme o kompletu s certifikací AA, kompletní chráničovou sadou Level 2 a zesílením materiálem T.O.S. Trochu jiný je design a kromě šedo-černé a olivově-šedé si budete moci pořídit i zajímavou modro-šedou verzi. A pozor, Venture-STX 1.0 se nabízí i v dámském provedení! Holky ale mají na výběr „jenom“ z konfekčních velikostí od S po 5XL, zatímco pro kluky existují i verze pro tělnaté s kratšími nohavicemi a rukávy.

Jste radši za vzdušnější a více odvětrané oblečení, přes které si v případě potřeby přehodíte nepromok? Potom jsou pro vás určeny další dva komplety. Venture-Air 1.0, opět dostupný v pánské i dámské verzi a v černé a olivové barvě, má opravdu hodně velké odepínatelné panely a přejímá některé technologie z goretexového modelu, ať jde o magnetický zip nebo panely ze SuperFabric tkaniny na loktech, ramenou a kolenech. Počítat můžete opět s AA certifikací a kompletními Level 2 chrániči.

A pro ty, kdo hledají vyloženě výjimečně odvětraný oděv, protože toho hodně najezdí třeba i v jižních krajích (a nemusí jít jenom o ty evropské), je určena bunda Venture-Big Air 1.0, k níž se hodí buď kalhoty z předchozího kompletu Venture-Air, anebo ze silničního Toursteru-Big Air. Každopádně tahle bunda je tvořena vlastně z větší míry na těle síťovinou, resp. elastickým AeroMeshem, dostupná je v olivové, černé a ještě šedé variantě. Pořád platí certifikace AA, nicméně tohle je jediná bunda řady Venture, která nemá zádový protektor, pouze přípravu na něj. Ramenní a loketní chrániče jsou ale Level 2.

Kromě bund a kalhot patří do řady Venture několik druhů rukavic, bot (odvětrané Air a vysoké membránové STX s ráčnovým zapínáním) nebo třeba helem, a to endurových se štítkem, avšak zároveň s vyklápěcí čelistí, u nichž si můžete vybrat mezi normálním provedením, nebo se systémem Mips, který ještě dále snižuje riziko poranění mozku při pádu.

Tourster je řada určená pro silniční cestovatele a i tady se Švýcaři snaží o sjednocení názvosloví, byť sem ještě pořád patří i starší modely s vlastními jmény. My se podíváme na ty nové, které se jmenují shodně. Jedná se o dva komplety, opět jeden membránový a jeden odvětraný. Ten první nese označení Tourster-STX 1.0 a vy už jste dostatečně poučení, abyste věděli, že má na sobě nalaminovanou klimamembránu solto-Tex. Také tady počítejte s certifikací AA a chrániči Level 2, akorát na páteřák je tady pouze příprava – aspoň vám nebude doma překážet, když budete jezdit s airbagem. V nabídce bude černé, šedé a červeno-modro-šedé provedení (kalhoty jenom černé nebo modré), a to jak v pánském, tak dámském střihu. Chlapi mohou sáhnout ještě po zkrácených nebo prodloužených verzích a pozor, i holky mají velké velikosti také s kratšími rukávy a nohavicemi.

Druhý komplet se jmenuje Tourster-Big Air 1.0 a opět z označení snadno poznáte, že jde o maximálně odvětrané oblečení do horkých dní. Co překvapí, že tady jsou k dispozici i stejnojmenné (a silně odvětrané) kalhoty. Barvy jsou trochu jiné, vedle černé a trikolóry ještě šedo-oranžová. I tady platí, že jsou jak pánská, tak dámská provedení a že má celý komplet certifikaci AA s chrániči Level 2.

Jak vidíte, novinek je u iXS víc než dost a nám se jednoznačně líbí směr, který se tahle tradiční švýcarská značka vydala. Pořád platí její orientace na bezpečnost a komfort, a tyto základní stavební kameny jsou v nové kolekci podpořeny novými technologiemi v čele s airbagem a X-Stretchem. Budeme jí držet palce, ať ji ten Nový začátek vyjde.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Související firma
  • MOTOPOINT

    Náhradní díly on-line rychle, spolehlivě a levně. Dodáváme na sportovní i cestovní silniční motocykly, pro motokros a enduro moto, ATV a čtyřkolky. Sortiment obsahuje výrobky pro běžné použití i pro racing. Naleznete u nás produkty značek Bel-Ray, BS Battery, All Balls, Motion Stuff, Athena, K-tech,...




TOPlist