Italjet přidává další dva modely. Nikdo nečeká, že budou normální…
Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Foto: Italjet | Zveřejněno: 4.11.2025 | Zobrazeno: 4 923x
Stalo se už zvykem, že znovuzrozený Italjet na domácí půdě každý rok přijde s nějakým skútrem, který vám vyrazí dech. Když už se po loňském Dragsteru vybaveném dvouválcovou sedmistovkou zdálo, že tohle nikdy nic netrumfne, Massimo Tartarini otočil kormidlem a vytvořil dva nové modely: místo honby za výkonem se nově soustředil na totálně odlišný, až steampunkový vzhled u prvního a technologie u druhého.
Kapitoly článku
Roadster
Art in Motion, tedy Umění v pohybu, to má být definice nového Roadsteru, toho nejryzejšího vyjádření designu na dvou kolech. Majitel značky a hlavní tvůrce Massimo Tartarini je posedlý stylingem a na Roadsteru, jenž má čerpat ze zlaté éry italského designu, je to prostě vidět. Je tam hodně historie a je tam i spousta moderny, zejména v technice, a celé to vypadá až skoro steampunkově. Nebo jako kdyby existoval Transformerák z Vespy. Kamkoli se podíváte, vidíte kulaťoučkou klasiku – a pak se zaměříte na detail a zjistíte, že zíráte do ústí dvojice Akrapovičů. Nebo že ty kulaté boky vůbec nejsou boky zakrývající podsedlový prostor, nýbrž náfuky k chladičům inspirované sáním proudových turbín a vyrobené z kvalitní oceli a hliníku, žádný plast. A to krásné sedlo a nádherná paprsková kola…
U Italjetu je ale technika vždycky součástí stylingu a Roadster není výjimkou. Stejně jako u Dragsterů je tady základem příhradový rám a na rozdíl od sedmistovky zůstalo zachováno to typické letmé uložení předního kola, zde nazývané DLAS (Dynamic Linkage Articulated Steering) a chráněné patentem. Je to trochu jiné řešení než u Dragsterů, zejména v tom, že vpředu jsou dokonce dva brzdové kotouče, a to doplněné dokonce o dvojici čtyřpístků Nissin. Na to, že celý skútr váží pouhých 151 kg bez paliva v nádrži a jezdí na relativně malých 13“ kolečkách, to zní celkem vražedně. Ani zadní odpružení nemůže být normální a nad jeho pákovím si asi budete chvíli lámat hlavu. Ostatně u skútrů není běžné ani to, že by jejich odpružení zajišťovaly nastavitelné Öhlinsy.
Vlastně to nejnormálnější na Roadsteru je použitý motor. Kapalinou chlazený jednoválec má objem 394 cm3 a parametry 31 kW/41,5 koně při 7500 otáčkách a 41,2 Nm při 6000 otáčkách, a jelikož Italjet úzce spolupracuje s čínským QJMotorem, asi nikoho nepřekvapí, že tohle je agregát, který najdeme i v novém modelu Fort 400 N od kvéjéčka. Jenomže tam se musí tahat s dalšími 30 kily. Jo, tohle asi bude slušná raketa. A neměla by být ani nijak výjimečně drahá, Italjet říká, že se Roadster začne prodávat v září 2026 za 7500 eur včetně 22% italského dépéháčka, čili za něco málo přes 180 tisíc korun.
Dragster 459 Twin
Že už tady čtyřistapadesátka Dragster byla v roce 2022 ve formě konceptu? Ano i ne. Ano, před třemi lety v Miláně Italjet odstartoval to šílenství s velkým Dragsterem vybaveným motocyklovým motorem s řazením, z něhož se napřesrok stala pětsetpadesátka a za další sedmistovka, která se právě začala vyrábět, ale ne, nebyl to ten samý stroj. Zaprvé tehdy to byl jednoválec, zatímco 459 Twin je, jak název prozrazuje, dvouválec. A zadruhé tenkrát jste ještě museli spojkovat a řadit nohou, a to už teď nemusíte.
Znamená to snad, že zde je klasický skútrový motor s variátorem? Právě že vůbec. Však se na Dragstera podívejte, sem by se nic takového nehodilo. Čtyři-pět-devítka vypadá snad ještě agresivněji než velká sedmistovka. Jako pohonná jednotka tady byl zvolen řadový dvouválec o objemu 449 cm3, který opět dodal QJMotor i se stejným naladěním, jaký má v novém, dnes představeném supersportu SRK 450 RS, tedy 35 kW/48 koní při 9500 otáčkách a 41 Nm při 8000 otáčkách. A se stejnou šestistupňovou převodovkou, ovšem pozor, přesně jak Massimo Tartarini prozradil našemu spolupracovníkovi Alanu Cathcartovi při testu sedmistovky, tady už má elektronické ovládání! Italjet jej nazývá SmartShift a má jít o inteligentní automatizované řazení s pádly pod řídítkem, které má automatický a manuální režim a mělo by se umět adaptovat na váš jízdní styl. Zajímavé…
Co se dalších komponentů týče, je to typický Italjet Dragster, tedy sportovní motorka převlečená za skútr a plující světem na 15“ kolech. Plně nastavitelné tlumiče dodalo Marzocchi, vzadu je navíc stejný nastavovací mechanismu ISAS, upravující tuhost pružiny, jako u sedmistovky, brzdy jsou monobloková Bremba, výfuky samozřejmě opět dodává Akrapovič… Nový Dragster 459 Twin by se do prodeje měl dostat výrazně dříve než Roadster, a to již v březnu příštího roku, ovšem bude také výrazně dražší, Italjet mluví zhruba o 9900 eurech včetně daně (necelých 250 tisíc korun). Na druhou stranu, sedmistovka stojí o kilo víc, takže to, i vzhledem k bonusu v podobě automatického řazení, vypadá vlastně jako hodně zajímavá nabídka…
Informace o redaktorovi
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)


























