globalmoto_duben_nolan




Intermot 2004

Kapitoly článku





Blata


Vcelku velkou expozicí se představila jedna z naších předních motocyklových značek firma Blata, která na výstavě zdůraznila jasný zájem o vstupu do seriálu MotoGP po boku WCM. Blata je ve světě a doma známa všem především jako přední výrobce kategorie minibike a scooterů. Za značkou stojí v tomto ohledu více jak 14 let zkušeností a vývoje. Zakladatel firmy Pavel Blata postavil první stroj v roce 1991, kdy vzhledem k omezeným podmínkám začal ze stavbou malého motocyklu. Výroba byla tehdy zahájena v garáži rodinného domu, kde vznikla první série 50 motorek. Důraz na kvalitní zpracování a konstrukční řešení se odrazilo v požadavcích zákazníků na další výrobky. Kromě účasti v mnoha závodech této kategorie byla např. vyrobena i speciální série mini motocyklů pro účastníky Velké ceny České republiky v barvách jednotlivých týmů. Neustále rostoucí zájem o produkty Blata si vynutil zásadní investice, a to jak do podpory vývoje, tak i posílení výrobní základny. Díky úspěšnému tažení značky, byl zpracován projekt dalšího rozvoje firmy, který je rozvržen do čtyřech na sebe navazujících etap a představuje vybudování silného výrobně vývojového komplexu na produkci jednostopých motorových vozidel. V první fázi byly postaveny patrové komplexy pro logistické a montážní účely. O dva roky později byla dokončena další budova, ve které je soustředěn vývoj, technologie, obchodní činnost, administrativa a řízení firmy. Došlo k posílení vývojové a technologické kapacity, podstatně se zvýšila výrobní základna. Byla instalována nejmodernější technologická zařízení. Výsledkem těchto změn byl i nový produkt minibike ORIGAMI, který je špičkovým strojem ve své kategorii a hned po svém uvedení si získal velmi dobrou pozici na závodech v USA. Získal i ocenění za vynikající výrobek roku a cenu za design 2003 a cenu za manažerský počin v oblasti designu. Tento stroj samozřejmě nemohl chybět v expozici značky na mnichovském Intermotu. V průběhu roku 2003 byl představen investiční záměr na realizaci třetí etapy rozvoje firmy a to vytvořením komplexu firmy BLATA, s.r.o., který se stal pilotním projektem první etapy nově budované průmyslové zóny Blansko. V této oblasti byly v polovině roku 2004 předány k užívání nové pozemky, které jsou připraveny pro průmyslovou výstavbu. Z celkové plochy 13 ha má Blata formou smlouvy o budoucí smlouvě zajištěno 6,5 ha určených pro rozvoj společnosti. Zde má vzniknout nový průmyslový komplex na výrobu motorových vozidel. Výstavba je rozdělena do dvou etap. První představuje výstavbu dvou objektů, slévárny lehkých slitin a strojírenský monoblok, kde bude soustředěna ostatní výrobní činnost. Ve druhé pak bude dokončen celý výrobní areál včetně logistického zázemí, administrativní části a zkušební dráhy. Investiční náklady na první etapu představují částku 350-470 mil. Kč. Realizace je rozvržena postupně v letech 2005-2007.


Změnu do těchto záměrů zřejmě přinese avizovaný společný projekt WCM (World Championship Motosport)-Blata, kde by měla značka figurovat jako hlavní partner v konstrukci a výrobě nového stroje. To by přineslo změny urychlené výstavby dalších objektů určených pro realizaci tohoto projektu, na kterou by chtěla Blata získat podporu z fondů EÚ. Rozhodnutí společnosti BLATA postavit vidlicový šestiválec představuje v rámci seriálu závodů MotoGP průkopnický počin. S větším počtem válců a ventilů, než má dominantní motor seriálu Honda RC211V, by se mohlo zdát, že se česká společnost snaží trumfnout sjezd majitelů motorek Harley-Davidson. Ale není to tak - tento motor byl samozřejmě zvolen s úmyslem získat vysoký výkon při vědomí řady dalších ukazatelů. Šest válců ještě neznamená přehnanou složitost. Jedná se o přímočaré řešení, kdy klikový hřídel prochází napříč rámem. Rozvodovkou poháněné vačky ovládají čtyři ventily každého válce a převod výkonu zajišťuje obvyklá suchá spojka a šestistupňová převodovka. Šestiválcové uspořádání s sebou nese penalizaci za hmotnost a také vyšší spotřebu, kterou předpisy seriálu MotoGP regulují, avšak tyto záležitosti již byly vzaty v potaz. Penalizace za hmotnost je uplatněna z toho důvodu, že získat potřebný výkon ze šesti válců je snazší než u motoru o menším počtu válců. Spotřebu paliva samozřejmě nelze brát na lehkou váhu, ovšem konstruktéři jsou si jisti, že toto nebude vážný problém. Dosud nebyly podepsány konečné smlouvy s technickými partnery, ale dá se očekávat, že mezi současnými i bývalými partnery týmu WCM nedojde ke změnám. Mezi tyto partnery patří firmy Brembo - brzdy, Carrillo - táhla, 2D - datové záznamy, Giannelli - výfuky, MRA - štítek, Ohlins - zavěšení kol, STM - spojka, Titan - spojovací materiál, Toby - tlumič řízení, Vaz - řetěz a ozubená kola, Wiseco - písty a BST a PVM - kola. Podrobnosti jako úhel, vrtání a zdvih válců, velikost ventilů apod. jsou v této fázi tajné. Motor Typ motoru: Kapalinou chlazený napříč uložený čtyřdobý šestiválec do V s 24 ventily a dvojitým, převody poháněným horním vačkovým hřídelem
Objem válců: 990 cm3
Přívod paliva: vstřikování
Mazání: s polosuchou olejovou vanou
Datové záznamy: 2D
Maximální výkon: více než 220 k na brzdě
Maximální rychlost: více než 320 km/h
Převodovka
Typ: šestistupňová, s alternativními převodovými poměry
Primární pohon: ozubená kola s čelním ozubením
Spojka: suchá lamelová třecí spojka
Pohon hnané nápravy: řetězem
Podvozek
Typ rámu: z ocelových trubek, s ocelovým kyvným ramenem; umožňuje všesměrové nastavení geometrie řízení, rozvoru, světlé výšky
Odpružení předního kola: plně stavitelné inverzní teleskopické vidlice Ohlins
Odpružení zadního kola: ocelové kyvné rameno s jedním tlumičem Ohlins a odpružením s proměnlivou tuhostí
Přední/zadní kolo: průměr 16,5" vpředu i vzadu, různá šířka ráfku
Přední brzda: kotoučová, 2 uhlíkové kotouče o průměru 320 mm s radiálními třmeny o čtyřech pístech
Zadní brzda: kotoučová, 1 odvětraný kotouč z nerezové oceli o průměru 220 mm se třmenem o dvou pístech
Hmotnost: 155 kg.
Objem palivové nádrže: 22 l
Celková délka: 2070 mm
Celková šířka: 580 mm
Celková výška: 1125 mm
Rozvor: 1460 mm
Společnost Blata ještě nepatří k největším světovým výrobcům a tým WCM také momentálně velké ceny nevyhrává. V minulosti však tým WCM na velkých cenách vítězil pod názvem Red Bull Yamaha a společnost Blata zažívá mimořádně rychlý vzestup a má solidní plány stát se významným výrobcem motocyklů. Společnost Blata byla založena v roce 1989 a již nyní vyrábí 24 000 ks vozidel ročně. Budoucnost firma vidí ve výrobě motocyklů standardní velikosti s plánovaným zvýšením výrobní kapacity až na 100 000 vozidel ročně do konce roku 2009.
Lukáš Růžička (zdroj BLATA)

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist