hsq_cervenec_spart401




KTM a Husqvarna představily nová endura 2021, změny jsou minimální

Kvůli koronaviru se nám tradiční představování nových offroadů u všech značek o pár týdnů opozdilo, ale už jsou tady první vlaštovky. Rakouská KTM teď ukázala, jaké změny proběhnou u endurové řady EXC pro nadcházející modelový rok, a to samé provedla i dceřinná Husqvarna.

Kapitoly článku

I nadále budou v endurových řadách obou značek jak dvoudobé, tak čtyřdobé stroje. Dvoutakty, všechny vybavené vstřikováním TPI, budou tři, čtyřtakty čtyři, k tomu připočtěte u KTM tradiční vylepšené verze Six Days a i nadále se bude nabízet jedinečná 300 EXC TPI ve verzi Erzbergrodeo. Dá se říci, že největší změnou je nová grafika, kde v případě KTM u standardních verzí dostala výrazný prostor šedá barva, zřejmě na silnější propojení se silničními modely, a Husqvarny, jež byly letos hodně bílé, přidaly tmavě modrou barvu na „prsíčka“.

Dvoudobá řada (u KTM nazývaná EXC, u Husqvarny TE) bude obsahovat i nadále větší modely 250 a 300 plus loni zbrusu novou 150. Jak již bylo řečeno, jako příprava směsi slouží vstřikování TPI, a to již čtvrtým rokem, takže škarohlídi, kteří předpovídali, že stříkačka nemá u dvoutaktu budoucnost, museli již dávno zavřít ústa. A jestli tam někdy byly nějaké problémy, už jsou vyřešené a jasně se prokázalo, že zákazníci tenhle systém dokáží ocenit pro jeho nesporné výhody – neřešíte žádné tryskování podle nadmořské výšky, teploty nebo vlhkosti vzduchu, je tady lepší dávkování výkonu, snazší startování a zapomenout nesmíme na automatické, elektronicky řízené mazání, čili už žádné míchání oleje do benzínu při každém tankování. Jedinou změnou u dvoudobé řady je použití jiného pístu u 150, litého namísto kovaného, jenž prý má být lepší z hlediska výdrže.

Samozřejmostí u KTM i Husky je spousta možností na tunění pomocí továrních doplňků, jako třeba u téhle vymazlené 300

Čtyřdobé motory (KTM EXC-F, resp. Husqvarna FE) jdou do dalšího roku také ve stejném počtu jako dosud, tedy od nejmenší 250 přes 350 a 450 po královskou 500. Tady už je vstřikování samozřejmě používáno mnohem déle. Jedinou změnou je upravená aretace řazení na obou největších modelech v případě KTM, u níž si musíme říct ještě jednu maličkou změnu na podvozcích, shodnou pro úplně všechny EXC, a sice přidání možnosti nastavit si předpětí přední vidlice.

Zatímco u Husqvarny jsou jen základní modely (i když vlastně díky samonosnému podsedláku a zadnímu odpružení s přepákováním mohou být brány už v základu jako vylepšené proti mateřské oranžádě), KTM přidává ještě tradičně verze ISDE, tedy International Six Days Enduro, v modelovém ročníku 2021 v italských barvách. Tady jsou vlastně všechny věci, na které jsme zvyklí, jako je vytahovák přední osy, kryt motoru, plný zadní disk, CNC brýle, jiné sedlo, větráky na chladičích všech čtyřtaktů a další věci.

Speciálka Erzbergrodeo dostala pro rok 2021 především nový design, velmi výrazné je tady zastoupení oranžové barvy, jinak je výbava stejná jako letos. Tohle je to nejvybavenější enduro z Mattighofenu a nás jen těší, že tahle verze jde i do dalšího roku.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist