Testujeme novou Hondu CRF450L

Co se dá říci o historii? Že se opakuje! Po mnoha letech, kdy to vypadalo, že univerzálním silničním endurkům definitivně odzvonilo, ohlásila Honda příchod hodně zajímavého modelu CRF450L. Již za pár dní jej letíme otestovat!

Testujeme novou Hondu CRF450L

Kapitoly článku

Bývaly to krásné časy a nás jen těší, že se zase vracejí. Pamatujete si 80. a 90. léta? Kromě soft endur typu XL600, XT600 nebo DR650 nabízeli výrobci také podstatně ostřejší záležitosti, jako byly třeba TT600, KLX650R anebo, když se podíváme na Hondu, tak XR600R. To byla opravdová endura, motorky schopné překonat těžký terén i přesun po silnici. Dnes je situace trochu jiná, protože v současnosti se enduro jezdí na čistě motokrosových klonech vybavených maličkými světlomety a všechna ta iks-era nakonec skončila jako motorky pro americké farmáře, protože to jsou bytelná zařízená použitelná i pro každodenní provoz.

Slavné XR600R. Na jeho odkaz teď CFR450L navazuje

Jenže, světe div se, i my v Evropě bychom rádi něco mezi obtloustlé a k terénnímu jezdění často zcela nevhodné adventure biky a ostrá uštěkaná endura typu KTM EXC. Něco, na čem dojedete pro rohlíky nebo na šichtu, ovšem s chutí to tam vezmete po polňačce. Nezáludnou, ale dostatečně silnou motorku s dobrým podvozkem, která potěší výdrží a tak trochu traktorovitým charakterem motoru. V Evropě, dokud nezačala řádit zubatá názvem Euro 4, to překvapivě zastávaly hlavně malé objemy. Terénně nejschopnější byla Kawa KLX250, nejsofistikovanější byla Yamaha WR250R, ovšem doslova díru do světa udělala Honda CRF250L. To písmenko L si můžeme vyložit jako "levná", to byla a je velká deviza tohoto pěkně poskládaného stroje, který Honda prodává jako housky na krámě. Loni dokonce přibyla verze Rally, která vypadá jak úplná dakarka.

Malé CRF má vlastně jedinou chybu - je to prostě malá motorka. A na skutečně terénní použití docela těžká, navíc podvozek tam brzy narazí na své limity. Je to skvělá motorka na polňačky, ale do lesa (pssst!) do výjezdů se s ní už pouštět nebudete. V Americe Honda stále nabízí buchara XR650L, jenž se již kvůli zmíněné smrtce do Evropy nepohrne, navíc na nás "zpovykané Evropany" už je to zase kór moc velké retro. To volání po větší čtyřipade prostě museli slyšet až v Japonsku.

A tak jsme se jí konečně dočkali. Ovšem pokud si myslíte, že to je jen CRF250L s větším motorem, jste na obrovském omylu. Sice se jmenuje CRF450L, ovšem má to být motorka postavená přesně ve stylu starých XR - s pořádným podvozkem! Vychází z motokrosové CRF450R, a to opravdu výrazně, ovšem přestavba na legální (to je pravý význam písmenka L) proběhla neméně důkladně, takže elko by mělo být na silnici příjemné, není to čistá kroska se světly.

Co je tady pro každodenní provoz? Elektrický startér, příjemné ovladače, silnější altík kvůli světlům a blinkrům, tichý výfuk s lambdou a úpravy na motoru, jako jsou šestistupňová převodovka, která se hodí na rovných dlouhých úsecích, jiný airbox nebo nižší kompresní poměr a těžší klikovka. Cílem bylo jednoválec umravnit a udělat jej spolehlivější, takže můžeme přidat třeba ještě tří- namísto dvoukroužkového pístu. Hodně zajímavě vypadají servisní údaje. Ty se měří na kilometry a ne na motohodiny, olej se mění po 1000 km (doufali jsme ve víc) a velký servis přichází až ve 32 000 km. Než to najedete, budou vaše vnoučata dospělá... Trochu rozčarování budí údaj o maximálním výkonu, 25 koní má i menší CRF250L, ovšem čtyřipade se může pochlubit podstatně větším krouťákem (32 proti 22 Nm) a hlavně, ona ani ta slavná XR neměla v homologované verzi výkon o moc vyšší. Nevěříme tomu, že by v Hondě věřili, že tahle CRF budou mít 25 koní i po první garančce...

Po podvozkové stránce už je ale všechno bez poznámek. Sakum prásk včetně světel, blinkrů a benzínu ve zvětšené titanové nádrži váží CRF450L přesně 130,8 kg, což je přesně ve stylu těch zmiňovaných starých XR či TT. Dost lehké na to, aby s tím šlo jezdit "krutopřísný terén", dost těžké na to, abyste po silnici jen neposkakovali. Přední 49mm Showa je nastavitelná v obou směrech tlumení, zadní centrála na hliníkové kývačce je plně štelovatelná. Silničním kompromisem je akorát endurácké 18" zadní kolo a těsněný řetěz 520 s gumovým osazením rozety kvůli hluku, jinak je to enduro, jak má být. Honda zdvihy kol neudává, ale známe výšku sedla, a ta činí 940 mm - kroska má pouze o 20 mm víc.

Upřímně, na tuhle motorku se fakt těšíme. Bude co k čemu i s těmi 25 koníky? Půjde o toužebně očekávané enduro pro každý den? Máme spoustu otázek, a pokud byste měli nějakou i vy, napište nám ji dole do formuláře a náš endurák Vláďa Novotný jí položí zástupcům Hondy!

Oficiální video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
On-line rozhovor: Vláďa Novotný

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

MartinXL650V
Dotaz od MartinXL650V položen 24.09.2018 v 23:18

Ahoj Vláďo, těším se na test a zajímalo by mě jak je to doopravdy s tím výkonem. Honda ho oficiálně nikde nekomunikuje. Možná neumím hledat, ale v žádné oficiální komunikaci u nás ani v zahraničí jsem nic nenašel. Jen samé "jedna paní povídala". Pokud to bude v základní podobě jen těch nějakých 25k, lze pouštět s požehnáním Hondy motor na víc ? Třeba alespoň 25kW ? Jaký je potom dopad na záruku a na servisní interval ? Nebo prostě těch 25 koníků stačí, zvlášť pro někoho s nezávodními ambicemi, kdo se chce jen tak občas pro zábavu vozit cestou necestou kolem komína ? Proč ale potom vlastě nejezdit to samé na CRF250L? Díky a těším se na test slibně vypadající motorky.

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.10.2018 v 07:59

MartinXL650V, díky za dotaz. V sérii je výkon evropské verze cca 25 koní. Výkon by pravděpodobně zvýšit šel, ale asi by to nebylo úplně jednoduché, protože by se muselo vyměnit například CDI a další díly. Pokud by se výkon zvyšoval, záruka je samozřejmě fuč, protože se vztahuje pouze na sériový stav bez dalších úprav a zásahů. Výkon 25 kobyl není pochopitelně nic závratného, ovšem pro pohodové ježdění bez závodních ambicí dostatečný. Průběh je hezky plynulý a motorka slušně funguje od spodu. Jsem si jist, že „hodnou“ a neagresivní motorku a velice povedeném sportovním podvozku spoustu lidí ocení. Mě výkon chyběl jen ve chvíli, kdy jsem si chtěl vrknout a kolo přizvednout před kaluží nebo výmolem. Pro lítání po trailech a lesních stezkách pohoda. CRF250L rozhodně nemá takový krouťák a spodku ani nemluvím. Také tuhý podvozek a upravené pérování vycházející z motokrosové CRF450R je u „elka“ o parník jinde, než u dvěpade. Díky a pokud budeš mít šanci, skoč k prodejci a vyzkoušej. Fakt na papíru a v reálu je 25 koní něco jiného.

Mr.Dreamer
Dotaz od Mr.Dreamer položen 25.09.2018 v 00:45

Ahoj, zajímalo by mě:
- Jaký to má reálný dojezd v kilometrech v lehkém terénu, těžkém terénu a na silnici (v offu klidně i údaj v mth).
- Jak je na tom s odolností při pádech v terénu? 250L je moc dobře nesnáší, víko je snad z papíru, jaké jsou v tomto ohledu oproti menšímu Lku rozdíly?
- Chystá se, jako u 250, verze Rally?
- Jaké má zdvihy?
- Jak snadné je urvat v terénu blinkry?
- Jak blízko jsou rychlosti, kolik točí šestka ve 120km/h?

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.10.2018 v 07:59

Mr.Dreamer, děkuji za příspěvek. Dojezdy vyzkoušíme až při redakčním několikadenním testíku u nás. V rámci mezinárodní prezentace na to bohužel není prostor. Opět musím uvést, že CRF250L je někde jinde než tato CRF450L, která vychází z motokrosové CRF450R a vyrábí se v Japonsku. Vše působí fortelně a poctivě. Je jasné, že pokud budeš drtit drsnější terén a párkrát to zahodíš, „trčící“ prvky jako blinkry a zrcátka vezmou za své, což je ale logické. Z mého pohledu je škoda, že „elko“ nedostalo závodní sklápěcí zrcátka. Dost často jsem si v Anglii škrtal o kmeny stromů. Plasty určitě leccos vydrží a víka pravděpodobně také, nicméně jejich odolnost jsem naštěstí nevyzkoušel. Verzi Rally mi vývojový tým nepotvrdil, ale ani nevyvrátil, jen řekli, že bohužel nemohou nic prozradit a při tom se lišácky posmívali. Otáčkoměr to nemá, ale valil jsem 130km/h a celkem to ještě šlo.

Tuji
Dotaz od Tuji položen 25.09.2018 v 04:55

Mě by zajímalo proč bych ji měl upřednostnit oproti KTM 450 EXC nebo Husqvarna FE 450. Jsou to legální motorky, které po drobné úpravě mohou jezdit Rally. Mají mega výkon, který zvládne i nováček. Proč se teda radovat z tak super novinky od Hondy, když jen dotahuje konkurenci a přitom je těžší a má malý výkon?

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.10.2018 v 07:59

Tuji, díky za dotaz. CRF450L se soustředí na úplně jinou cílovku, než ostré soutěžáky, které zmiňuješ. Pro ty je jasnou konkurencí ostrý model CRF450X. Model L cílí na klidnější jezdce a offroadové nováčky, kteří chtějí plynulé a neagresivní enduro se sportovní ergonomií a „plnotučným“ podvozkem. Z mého pohledu to má svou logiku.

stnd
Dotaz od stnd položen 25.09.2018 v 07:24

Ahoj, je to opravdu dual sport motorka nebo jen legalizované ostré enduro? O terénních schopnostech nepochybuji, o cestování po silnici naopak dost ;)

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.10.2018 v 07:59


stnd, dík za komentář. Ano, poměr terén a silnice hraje ve prospěch terénu, o tom žádná, ovšem přejezdy po silnici nejsou problémem, už kvůli přidanému šestému kvaltu a nazutým universálním pryžím. Ty bych osobně okamžitě sundal a obul nějaké offroadovější. Na motorce nejspíš nikdo nebude vyhledávat delší cestování po asfaltkách, ale přejezdy mezi terénem se zvládnou dobře.

driftak
Dotaz od driftak položen 25.09.2018 v 07:43

Hoši klídek, Husaberg 650 má v TP 9kw některej dokonce 6.5kw
Nebo třeba moje XR650R má 30kw v TP
V reálu mají všechny ty stroje nad 44kw. Jenom emisní euro nesmysly...

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.10.2018 v 08:00

Driftak, díky za příspěvek.

DejvGSR
Dotaz od DejvGSR položen 25.09.2018 v 08:02

Ahoj, tento test mě výrazně zajímá. V terénu nejsem žádný borec, spíše neustálý začátečník a už to nikdy lepší nebude. Ostrá endura jsou fajn, ale vyžadují vysokou péči. Navíc chci stroj, který mě bude výborně sloužit ve městě, na poli, v lese a i trochu na těžší trati, ale co vzhledem k vlastním dovednostem mě nebude stresovat. Momentálně právě proto jezdím na CRF 250 L, vůbec to není špatný stroj, výkon sice poskrovnu, ale celkem bytelná konstrukce. Velkým mínusem jsou však komponenty podvozku, které výrazně ovlivňují terénní schopnosti. Zajímá mě právě využitelnost novinky nejen v těžkém terénu, ale i v běžném životě, zda prozatím deklarovaný výkon lze snadnou úpravou zvětšit, a zda podvozek opravdu bude už srovnatelný např. s ostrými endury. A také cena. Tu váhu jsem si také představoval trochu nižší. A samo vaše první dojmy z motorky.

Staněk
Dotaz od Staněk položen 25.09.2018 v 09:41

Ahoj.Zajimá mě jak funguje motor,hlavně jak moc je znát těžší klika při amatérském ježďění.Dá se jezdit tzv. na dědka,aby neustále nechcípal motor?

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.10.2018 v 08:00

Staněk, ano, přesně tak, „na dědka“ se jezdí jedna radost. Motor funguje hezky lineárně a asi bych mu pocitově tipoval více než jen pětadvacet koníků.

Toman
Dotaz od Toman položen 25.09.2018 v 14:00

Ahoj,
mám možná podobný dotaz jak psal Tuji. Tedy v čem jsou plusy 450L oproti konkukerci a proč si pořídit hondu 450 L a né např:

- když chci "lehký dualsport resp. tupé enduro" mám možnost prakticky jen ve KTM690/HQ701.
- když chci lehčí verzi mohu volit např. KTM exc 500f, nahrát umravněnou palivovou mapu a olej také měnit po 1000km. (cestovatelé na těchto strojích měnili bez problémů i po 2500km).

Všechny tyto stroje mají extra podvozek a výkonu na rozdávání.
Díky a snad nás honda něčím překvapí.
Tom.

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.10.2018 v 08:01

Toman, je to tak, myslím, že pokud budeš jezdit cestovatelským stylem „na kochačku“, olej můžeš měnit i po více než předepsaném tisíci. To pochopitelně nemůžeme očekávat, že výrobce ofiko posvětí… CRF450L rozšířila trh a to je jedině dobře. Pak už záleží, komu co padne do ruky, co bude odpovídat jeho prioritám a co mu je sympatické. Prostě někdo má rád vdolky a někdo holky, že? Přednosti a charakteristiku „elka“ jsem už zmínil výše. Díky za příspěvek!

Mig_35
Dotaz od Mig_35 položen 25.09.2018 v 18:14

Pochopil bych, kdyby tento model Honda pojmenovala jako CRF 450 X, tak jako doposud. Ale to by muselo mít výkon ostré 450. Její výkon to mít nebude, zato bude sdílet servisní interval pro výměnu oleje:) Na cestu to s podvozkem z motocrossové CRF taky moc nebude. Ani hmotnost nebude nic moc, o 15 kg těžší než EXC 500. Moc nerozumím tomu, proč se Honda bije do prsou, že udělali dual sport. Sakra já jsem vlastně nepoložil žádnou otázku:)
Tak ještě jednou, v jakém ohledu je tato motorka dual sportem?

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.10.2018 v 08:01

Mig_35, to by úplně nešlo, protože Honda CRF450X je stále v portfoliu značky a patří do kategorie ostrých endur, u nás se ale bohužel neprodává. Model L doplňuje offroadovou řadu a jak zaznělo, cílí na úplně jiné jezdce. Díky za názor.

Rudes007
Dotaz od Rudes007 položen 25.09.2018 v 19:35

Mna by zaujimalo ci nekoluju reci okolo crf 450 rally 😍 cakam na nu odkedy predstavili 250ku rally

Priemerna spotreba?
Cena?

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.10.2018 v 08:01

Rudes007, odpovědi jsou výše a popravdě, Rally verze zajímá stejně hodně i mě. Cena až u testu a spotřeba u redakčního testu a nás doma. Děkuji.

Janek
Dotaz od Janek položen 25.09.2018 v 19:37

Prosím o jednoznačnou odpověď na dotaz - je možné otevření výkonu v rámci záruky - jak se to legalizuje v zápisu do TP = vliv na záruku. Díky

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.10.2018 v 08:01

Janek, ne.

hrochi
Dotaz od hrochi položen 25.09.2018 v 20:36

Taky dotaz k výkonu, ale jinak: Ať v Hondě řeknou na rovinu, jak se to odškrcuje. Zda jen mapa na stříkačce (... zlatý doraz a tryska v karbecu), či jiné vačky (třeba z ostré). Nebo zda nebude USA verze se 40HP z které by se to objednalo.

Druhý dotaz taky naváže na dotazy kolegů, ale zase jinak: Jaké to má převody? Sekundár mne nezajímá, ten si nastavím jak chci snadno. Ale jednotlivé převody v převodovce ... z nich si určím poměr 1čky : 6ce. Nejlepší dualy měly poměr i přes 3.

Jo a taky to kontrolně zvažte. Bez benzínu, ale s olejem a pneumatikama 8) . Jo a půjde tam Acerbiska z CRF450X na 15a1/2 litru?

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.10.2018 v 08:01

hrochi, pokud někdo zatouží po ostřejší verzi, může sáhnout po CRF450X. Jak už několikrát zaznělo, L je pro ty, co hledají „hodnější“ , chcete-li tupé enduro. Ano, americká verze má opravdu cca 40koní. Poměry se pokusím sehnat a uvést v testu. Více vyzkoušíme během testu na domácí půdě, protože během mezinárodní prezentace není na podobné taškařice prostor a to platí také o měření.

Alfonc
Dotaz od Alfonc položen 26.09.2018 v 21:31

Měl bych pouze dva dotazy. Víme, zda a kdy bude verze Rally? Známe cenu L a nebo dokonce snad cenu verze Rally? Děkuji

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.10.2018 v 08:02

Alfonc, díky za dotaz. Odpovědi výše, tak snad čas ukáže a Honda na nás s Rally verzí vyrukuje. Myslím, že by šla na dračku.

HusKa701
Dotaz od HusKa701 položen 26.09.2018 v 23:48

Můj dotaz je, s čím NOVÝM A LEPŠÍM vlastně Honda v "DUAL SPORTU" přichází ???
(Dle mého názoru, v dnešní době BOHUŽEL!!! není na trhu výrobce ani motocykl, se kterým by se dalo jezdit v těžším terénu a zároveň BEZ ZNAČNÝCH ÚPRAV i relativně pohodlně cestovat po silnici i na delší cesty - neuvažuji cestování po dálnicích , to přísluší "DÁLNIČNÍKŮM")
Výrobci motorek stále ještě neumí tento segment správně "uchopit". Přitom je v něm neuvěřitelný prodejní potencionál!
Jezdím 2 sezony Husku 701. Váha je cca 150 kg TO UŽ TAM JE SLUŠNÝ ŠTÍT NA CESTOVÁNÍ - vlastní výroba.
(o 20kg více než Honda bez štítu)
Po úpravách je výkon cca 85 koní, takže úplně někde jinde....pravda, v blátivém terénu až zbytečně moc výkonu... (na moje dovednosti)...ale vždycky jsme se nějak porovnali...
Předepsaný interval výměny oleje PO NEUVĚŘITELNÝCH A NESROVNATELNÝCH 10 000 km !!!!!!!
Po silnici to fakt jede a má to výdrž....
(motarďáci tvrděj že ze stejnýho motoru vymáčkou přes 200 km/h, já jel na drapákách 160 a šlo by to tak zřejmě hodně dlouho)
Tak co nám teda vlastně v té 450 chtějí nabídnout ???
Fakt nevím.....
Tohle přece NENÍ DUAL SPORT !!!!
Terén určitě dobrý , i když nejlepší konkurence bude s hmotností o mnoho kg níže a výkon je také "jinde".
Silnice....dopředu je mi jasný , že to není ani na cesty do 100 km natož třeba na několikadenní výlet s denním nájezdem alespoň 350 km.
V současný nabídce trhu v tomto Hondě fakt nerozumím.

Odpověď od Vláďa Novotný z 02.10.2018 v 08:02

HusKa701. Díky za názory, další zajímavý pohled na věc a vlastní postřehy. Víceméně co otázka, to odpověď, takže nemám na co odpovídat. Honda nabídla další alternativu „tupého“ endura s výborným podvozkem a rozumnou váhou. Teď už je každém, zda je to co hledá a případně po zkušební jízdě si ji ustájí v garáži. Technická data jsou jedna věc a realita pocit ve stupačkách druhá, takže doporučuji vyzkoušet. Za mě jedině dobře, že výrobci podobné kousky vyrábí a trh je díky tomu rozmanitější. Jedině tak je šance podle vlastních priorit najít to pravé, protože každý nepotřebuje nabušený motor a lítat dvě kila.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 21 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist