Honda v Americe představila skútrocykl Navi a přidala rovnou i přestavby

Na vymýšlení modelů, které vypadají jako něco jiného, než ve skutečnosti jsou, je Honda expert. Nový model Navi, který nyní obohatil trh v USA, vypadá jako malý motocykl, ale ve skutečnosti to je skútr. A vypadá sympaticky, zejména když si ho do parády vezmou customizéři.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Na první pohled vypadá jako nový Grom, tedy vlastně MSX125, ale opravdu jenom na ten první. Inspirace tam každopádně vidět je, design je obdobně hranatý. Jenomže vám nemůže ujít, že Navi se tak nějak víc „drží při zemi“. A co to má za podivnost místo motoru? Není snad nakonec ještě elektrický?

Není, buďte bez obav. Jenomže to technicky není motocykl, nýbrž skútr, takže motor má v jednom bloku s variátorem sloužícím jako kyvná vidlice zadního kola. A to, co vypadá jako krabice na baterky, je krabice na vaše věci – bundu, knížky, sváču, cokoli. Anebo celou tu krabici můžete vymontovat a převážet ve vzniklé díře třeba nákup nebo psa, jestli se vám tam vejde a zůstane sedět. Že klasický skútr s podsedlovým prostorem a snadným nasedáním bude praktičtější, o tom žádná, jenomže v životě se pořád jenom rozumem řídit nemusíme, ne? A tenhle malý potrh dokáže vykouzlit svým vzhledem úsměv na tváři, což se o spoustě skútrů opravdu říci nedá.

Další úsměv by mohl být zásluhou snadné ovladatelnosti. Navi totiž váží akorát 107 kg s plnou 3,4litrovou nádrží, jež by vám měla vydržet na nějakých 150 km. Spotřeba činí 2,14 l/100 km, což v záplavě malých modelů Hondy s udávanou konzumací 1,5 litru nevypadá úplně nejekonomičtěji, jenomže tohle je Amerika a tam se na tohle kouká jako na zjevení. A možná, že podle evropských standardů by ta spotřeba vyšla nižší, protože tady tomuhle motoru Honda udávala spotřebu o dvě deci nižší. Jestli se totiž nemýlím, pohání Navi stejný vzduchem chlazený jednoválec o objemu 109 cm3, jaký tady léta sloužil v modelu Vision 110, než ho loni nahradil ten nový dlouhozdvih. Akorát že v Evropě měl odjakživa stříkačku, Navi má jednoduchý karburátor. Výkon v USA tradičně tají, z výše uvedeného však vyplývá, že by se mohl pohybovat kolem 6-7 kW, což je na tu metrákovou srandu akorát.

A bude to tak akorát i na podvozek. Navi má kratičký rozvor 1285 mm, přičemž kdoví, jaký má typ rámu, klidně by to mohl být jen ten skútrový z Visionu. Hravost skútru dávají maličká kola, vpředu 12“, vzadu dokonce jenom 10“, přičemž to přední vede taková srandovní USD vidlička s průměrem trubek 26,8 mm. Že ze sebe dokáže vymáčknout zdvih 89 mm, je malý zázrak, zadní jediný tlumič dává kolu dráhu 70 mm. Našinec se může pozastavit nad pouze bubnovými brzdami (dvojice lanek k té přední naznačuje propojený systém CBS, parkovací brzda z levého řídítka vypadá být vedena ke kolu zadnímu), na druhou stranu při předpokládané maximálce kolem 80 km/h to bude asi naprosto dostatečné řešení.

A úplně největší úsměv na tváři majiteli vykouzlí cena, která byla stanovena na 1807 USD. Za příplatek můžete mít pár drobností, jako třeba nosič nebo dva druhy samolepkových kitů, jimiž si Navi personalizujete – tímhle směrem Honda nový model hodně tlačí, ale o tom až dál. Teď ta cena. Nemám rád mezikontinentální porovnávání prostým přepočtem dolarů na koruny, relevantnější je vztáhnutí k cenové hladině obou trhů, a když se podívám, že Grom, Monkey a Super Cub tady stojí od 3400 do 4200 USD a v Česku jsou kolem stovky, vychází mi, že by tady Navi mohl stát nějakých 45 000 Kč. Ale to berte jenom orientačně, protože dost pochybuji, že by ho evropská Honda chtěla do svého portfolia. Nehledě k tomu karburátoru.

V Americe ovšem na Navi docela sázejí a hned to podpořili tím, že angažovali dva customizéry, aby prakticky zároveň s premiérou ukázali své představy, co by s novým modelem šlo dělat. A dílka jsou to opravdu hodně zdařilá. První kreaci vytvořili Kevin Estep a Greg Hatcher z MNNTHBX ze Seymouru v Tennessee, kteří mají k malým motorkám vyloženě pozitivní vztah, když pořádají každoroční festival Barber Small Bore zaměřený na kategorii minimoto ve známém Barber Motorsport Parku. Takže nepřekvapilo, že se pustili do sportovního provedení. „Udělali jsme toho hodně na motorkách s karburátory a variátory, takže jsme byli na známé půdě. Navi je takový druh stroje, jako třeba Grom nebo Ruckus, s nimiž také máme dosti zkušeností,“ říká Estep a my jen dodáme, že Ruckus je takový ten legrační trubkový skútr, který se v Evropě prodával pod označením Zoomer.

Navi od MNNTHBX dostal klasickou hondovskou závodní trikolóru a samolepky HRC, přičemž celý skútr vypadá, jako by v něm opravdu nějaký ten HRC kit byl. Není, ale díky otevřenému sání a výfuku Yoshimura bude určitě upalovat podstatně veseleji než sériovka. Když přidáte plyn, určitě vás to zatlačí proti hrbolku na novém sedle. Aby to ne podvozek přeci jen nebylo až moc velké sousto, proto je tady nastavitelný zadní tlumič Öhlins, na zadní kolo potom tvůrci nazuli tu nejširší gumu, co našli – stodvacítku Shinko. Sportovní náboj ještě podtrhují nízká motokrosová řídítka Renthal.

Každá přestavba potřebuje nějaké to koření, něco neobvyklého, a v případě výtvoru od MNNTHBX to je audio systém. „Navi má úložný prostor a my jsme přemýšleli, co s ním provedeme,“ říká Estep. „A pak nám došlo, že když je člověk v paddocku závodních strojů, dost často si pouští nějakou hudbu, a tak jsme do břicha motorky nainstalovali sound systém Kicker. A hraje to fakt pěkně!“ Jo, věříme. A vlastně je to docela dobrý nápad. Ovládání a zesilovač jsou v karbonovém panelu na nádrži, mezi nohama namísto původní krabice má řidič box s dvojicí 6,5“ reproduktorů.

Kalifornští Steady Garage (Kevin Dunn, Jimmy Chen, Bhwe Suh and Duy Nguyen) šli cestou radikálnější úpravy. Hoši dělali pro americkou Hondu již čtyři jiné přestavby, ale tohle bylo něco úplně jiného. „Pro nás byla práce na Navi zcela nová, museli jsme hodně přemýšlet, co s tím, a práce byla často formou pokusů a omylů,“ říká Kevin Dunn. „Hodně inspirace jsme brali z modelů Ruckus a Grom, pár dílů je modifikovaných právě z dílů, co používáme na ně, a nakonec jsme se rozhodli pro styl, který označujeme jako Street Grom – nízká stavba a široké přední kolo.

Na rozdíl od kolegů z Tennessee se hoši ze Steady Garage nerozpakovali sáhnout do kol, plné ráfky jsou nepřehlédnutelné a hlavně mají oba průměr 12“ – vpředu najdeme gumu o rozměru 100/65, vzadu 110/70, přičemž ta je na širokánském ráfku hodně rozevřená. Také tady najdeme otevřené sání a laděný výfuk, v tomto případě od značky Vance & Hines s dvojicí koncovek a pružným mezikusem před koncovkou – přeci jen motor je na kyvce. Zadní tlumič dodala tchajwanská značka Gears Racing, a když už jsme tady vzadu, tak si nemůžeme nevšimnout krásně čisté podsedlové části, kterou ve Steady Garage používají u Ruckusů. Unikátní je karbonové sedlo.

Celá motorka je výrazně snížena zkrácením přední vidlice a protažena prodloužením podlahy rámu, řidič se navíc musí hodně sklonit ke dvojdílným řídítkům za zajímavě řešeným předním LED světlem se žlutým krytem. Vzhledem k pozici stupaček, která zůstala vlastně nezměněná, to asi nebude dvakrát pohodlné, ale na to se u customů nehraje. Úložný prostor zde zůstává ve své původní podobě, což asi ničemu nevadí, protože vychytávek má tahle stavbička od Steady Garage dost. Třeba v podobě ukrytých proužků LED diod, které celý stroj osvětlují a navíc dokáží měnit barvu. Takový malý stroj, tahle Honda Navi, a co se na ní dá udělat práce, že?

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 20 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist