Honda slaví 50 let Gold Wingu mimo jiné parádními barvami
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Honda | Zveřejněno: 13.3.2025 | Zobrazeno: 8 371x
Není až tak zásadní, že Gold Wing pro nadcházející sezónu plní Euro 5+, má lepší audiosystém nebo konektivitu. Zásadní je, že ikonické cestovní „Zlaté křídlo“ slaví 50 let od počátku výroby první generace. A považte, že půlstoletí ve výrobě je něco, co by se v motocyklovém světě skutečně mělo oslavit.
Kapitoly článku
S konceptem Goldwingu se začalo u Hondy koketovat již v roce 1972, kdy byl sestaven vývojový tým pod vedením Soichira Irimajiriho. Vznikl tak první prototyp M1, který byl již tehdy poháněn šestiválcem – byť sériová verze, která přišla o tři roky později v roce 1975, si na šestiválec musela ještě dlouho počkat. První GL1000 Gold Wing totiž do světa vyjel s litrovým čtyřválcem – byť samozřejmě horizontálně uloženým.
Právě Gold Wing byl jeden z důvodů, proč se v roce 1979 otevřel první výrobní závod Hondy v Severní Americe. Do spojených států totiž proudilo a dodnes proudí kolem 80 % produkce Gold Wingu. To jsme ale ještě stále v době, kdy byl Gold Wing „naháč“ bez kapotáže. Ta se poprvé objevila až na druhé generaci, konkrétně na modelu GL1100 Interstate z roku 1980. Vize plně vybaveného grand toureru s tovární kapotáží měla takový úspěch, že se jen o pár let později přestala nekapotovaná verze vyrábět.
Tou dobou – v roce 1983 – už přišla celkem třetí generace GL1200, která se na trhu, tak jako ty předešlé, objevila postupně v několika verzích. Do tehdejší výbavy patřilo třeba rádio doplněné o CB vysílačku, ale i palubní vzduchový kompresor, tempomat, zadní odpružení se samočinným vyrovnáváním světlé výšky nebo elektronicky řízené vstřikování.
Skutečná revoluce ale přišla až v roce 1988, kdy se na trhu objevuje nový Gold Wing GL1500 čtvrté generace, poprvé se šestiválcem. Cílem dlouhého vývoje byl tišší, kultivovanější, pohodlnější ale zároveň ovladatelnější stroj. S různými obměnami vydržela „patnáctistovka“ čtvrté generace ve výrobě déle než dekádu.
Až v roce 2001 se na trhu objevila pátá generace GL1800. Ta už je poměrně moderním motocyklem, v roce 2010 navíc doplněná rozsáhlým faceliftem, takže se GL1800, vyráběné mezi lety 2001 a 2017, dělí na modely s označením SC47 a SC68.
Pátá generace s hliníkovým rámem se stala prvním motocyklem, který byl kdy vybaven airbagem, a objevily se také deriváty F6C Valkyrie, což byly cruisery bez kapotáže, postavené na technice Gold Wingu.
Se šestou generací GL1800 Gold Wing z roku 2018, doplněnou kódem SC79, už se dostáváme do současnosti. Aktuálně vyráběná podoba Gold Wingu přinesla oproti předchůdci masivní snížení hmotnosti o 48 kilogramů, přepracovanou techniku, a mimo jiné i sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DCT.
Je to právě aktuální generace, která teď jako oslavu 50. výročí Gold Wingu dostane speciální edici. Ta bude k mání v průběhu letošního roku, ale jen prvních 1 833 strojů (odkaz na zdvihový objem šestiválce) doplní i speciální „půlený model“ o délce 28 centimetrů. Jedna jeho půlka je první generace z roku 1975, druhá pak tak aktuální.
Výroční model dostanete jako základní „dvoukufrovou“ verzi, ale to jenom v matném černém laku s velkými nízkokontrastními logy na bočních kufrech.
O mnoho zajímavější je „tříkufrová“ varianta Tour, která je coby „speciálka“ k mání v červené metalíze se speciální grafikou, a pak jako naprosto boží zlatá Eternal Gold s hnědou Mahagony Brown Metallic. Zbarvení, které připomíná americká „woody“ auta s dřevěnými dekory, je přímo inspirováno GL1500 v provedení z roku 1988.
Stroje v rámci edice 50th Anniversary navíc zdobí ještě emblém Gold Wing „Since 1975“, umístěný na centrální konzoli, speciální animace digitálních budíků a emblém na bezkontaktním klíči. Na webu české Hondy už jsou i ceny. Černý God WIng se dvěma kufry vyjde na 702 900 korun, lépe vybavený Tour, mimo jiné právě v barvě Eternal Gold, potom na 902 900.