ktm_rijen




Honda připravuje Super Cub jako scramblera

U Hondy se evidentně rozhodli, že si připomenou celá 60. léta. Po znovuzrození Monkey a následné velké reinkarnaci Super Cubu pro Evropany (v Asii se nikdy prodávat nepřestal) s největší pravděpodobností přijde model CT125, jehož koncept japonská jednička představí koncem tohoto měsíce v Tokiu.

Ač se u evropských veletrhů Intermot nebo EICMA japonští výrobci vždycky snaží udržet všechny novinky pěkně pod pokličkou, na domácí Tokyo Motor Show je to jinak. Tam naopak dopředu dávají vědět, na co se návštěvníci mají přijít podívat. Letošní již 46. ročník populárního japonského autosalonu proběhne předposlední říjnový týden a my už teď víme, jaké zajímavosti tam budou. Jejich zaměření na domácí, příp. asijský trh je logické. Domácí premiéru bude mít skútr, který už Asie zná, a sice terénní ADV150. Ten Honda představila již počátkem srpna, v Japonsku ještě ale k vidění nebyl. Malá stopadesátka s designem ve stylu X-ADV, nastavitelným plexi a bezklíčkovým zapalováním by se nám taky líbila, i když je jasné, že v Evropě by to byla spíše 125.

Světovou premiéru zažijí dva elektrické skútry, které sice ještě nejsou sériově vyráběny, ale Honda je má zařazené do kategorie „plánované produkční modely“. Jde o Benly e, resp. jeho tříkolovou variantu Gyro e. Se spalovacími motory už se vyrábějí (Gyro je naklápěcí tříkolka, zadní dvojice kol však zůstává napevno a předek skútru je chycený přes kloub!), písmenka „e“ potom jasně ukazují, že půjde o elektrické varianty. Zásoba Voltů je řešena prostřednictvím vyjímatelných baterií Honda Mobile Power Pack, které známe už z elektrického PCX.

A teď ta podle Hondy největší novinka, ovšem prozatím označená opravdu jen jako „Concept model“, a tou je CT125. Evropanovi a potažmo tomu z centra starého kontinentu, jenž byl v druhé půlce minulého století pečlivě uzavřen v klícce a krmen převážně výrobky z Týnce nad Sázavou, Strakonic či Povážské Bystrice, to zase tolik neřekne, ale v bývalém západním bloku všichni vědí, že půjde o terénní verzi Super Cubu. Vlastně dnes bychom řekli: takový scrambler.

Řada CT se začala vyrábět na počátku 60. let a měla bezpočet modelů, které byly známy jako Trail Cub nebo Hunter Cub. Poslední cétéčka se potom vyráběla ještě minulou dekádu, ale to už byla dávno jejich sláva pryč. Největší rozmach zažila v těch 60. až 80. letech. V současnosti Honda takového trochu terénního Super Cuba nabízí, jmenuje se Cross Cub 110. Jenže nic naplat, je to jen takový slabý odvárek, který se od základního modelu liší vlastně jen absencí „revmaplechů“ a trubkami lemovaným světlem, umístěným na krku řízení. To do Tokia avizované CT125 bude jinčí káva. Mimo jiné také proto, že jej bude pohánět větší stopětadvacítka. Její design až neuvěřitelně dobře kopíruje tvary modelu CT110 z 80. let, ovšem nechybí mu současné prvky. Stejně jako to už Honda dokázala u Monkey a Super Cubu.

Porovnávač fotek

Ovládání - nemazat

Vlevo originál z 80. let, vpravo letošní koncept aneb Najdi 10 rozdílů ;-)

Základem je opět obnažený rám a pod ním podvěšený ležatý jednoválec – když se tak na to podíváte, nepřipomíná vám to Pionýra? Určitě ano. Jednobuch s tradiční čtyřstupňovou převodovkou s „nekonečným“ řazením je krmený shora pochopitelně vstřikováním, hodně zajímavě přitom vypadá sání – vzduch se do airboxu na levé straně pod sedlem stejně jako u původního CT110 dostává trubicí ústící pod masivním zadním nosičem! To slovíčko „masivní“ by chtělo třikrát podtrhnout.

Vůbec celé CT působí jako motocykl konstruovaný na drsnější způsoby zacházení. Vše je čistě praktické, motor zdola krytý hliníkovým šusplechem a nepřehlédnutelná je dvojice trubek sloužících jako padací rámy. Ne, sem si „předkopy“ čopráci určitě montovat nebudou.

Že se počítá s tím, že ne vždy bude silnice asfaltová, ukazuje i nahoru vyvedený výfuk. To je další typický prvek starých CT a Japonci určitě budou vrnět blahem, že ho Honda přenesla i do novinky. Již zmiňovaný Cross Cub nic takového nemá. Žádný ze Super Cubů, které doma Honda nabízí ve čtyřech různých verzích, potom nemá ani zadní kotoučovou brzdu, jíž se může pochlubit CT125. Ono totiž pozor, tři z těch čtyř nemají ani přední kotoučovku, která tady samozřejmě nechybí. Do terénu jednoznačně lepší volba než bubnovky.

Kola zůstávají sedmnáctipalcová, obutá jsou však do zubatých pneumatik šíře 2,75 a 3,00 palce. Přední blatníček je lehce zdvižený a výrazně zmenšený, stejně jako ten zadní. Vyšší řídítka s hrazdičkou a harmoniky na vidlici potom tvrdí offroadovou muziku. Co je na CT125 tedy moderního? Celková uhlazenost, takhle prostě motorky dříve nevypadaly. Super je, že světla jsou sice z LED diod, ale vůbec vám to nepřijde. Tohle Honda u svých retro modelů umí. Vždyť se podívejte na ty obrovské čtvercové blinkry! Super, ne?

Mně osobně se CT125 fakt líbí. Kdykoli jsem jel na nějaké verzi Super Cubu, byl jsem vysmátý jak parta puberťáků po půlnočním špeku, a tahle verze by se mi vzhledem k jejím terénním ambicím domů na vesnici hodila ještě více. Jenže pochybuji, že ji Honda do Evropy pošle. Super Cub je u nás drahá stylovka a modely CT tady nebyly tak známé, abychom za jejich novodobé varianty chtěli platit nevyhnutelně vyšší cenu. Ale třeba budu nakonec mile překvapený…

Autor článku obdržel prémii 24 Kč od 8 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist