Honda lehce inovuje CB125F. Pořád umí jezdit za litr a půl na sto
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Honda | Zveřejněno: 7.5.2025 | Zobrazeno: 9 069x
S nejlevnějším modelem z rodiny CB sice soutěž v „cool faktoru“ nevyhrajete, zato najezdíte hromadu kilometrů s pozoruhodně nízkými náklady. Honda inovuje pro modelový ročník 2026 svůj nejzákladnější model. Je to vlastně jen pár změn, reflektujících rok výroby, přičemž všechny ty dobré vlastnosti, v čele se spotřebou, zůstávají neměnné.
Kapitoly článku
Motocykl s názvem CB125F se v nabídce evropských zastoupení Hondy objevil poprvé v roce 2015 coby nástupce CBF125. Nás však mnohem více zajímá jeho druhá generace, vyráběná od roku 2021. Tehdy malá Honda, určená původně pro Indii, dostala nový motor řady eSP (Enhanced Smart Power) s nižším třením a startér-generátorem, zhubla nezanedbatelných 11 kilogramů a navíc se v kolonce průměrné spotřeby objevila ona magická hodnota 1,5 litru na sto kilometrů. Maličká úprava, čítající pouze nové madlo spolujezdce a tlumič výfuku, dorazila ještě pro rok 2024, a nyní přichází středně velký facelift s přechodem na Euro 5+.
Když jsme u toho „faceliftu“, musíme si opět postěžovat na tiskovou zprávu Hondy, která mluví o „kompletně nové kapotáži“, jako by se motorka měnila k nepoznání. Jenže kdeže – když si dáte vedle sebe fotografie dosavadního a nového provedení, v oblasti nádrže nebo podsedlových plastů není vidět jediná změna. Co se však měnilo, to je přední maska se světlometem. Maska sama o sobě je o něco menší, ale podstatný je LED světlomet, který se v ní zabydlel a nahradil stávající halogen. Stejně tak se dozadu dostala přepracovaná LED koncová lampa.
Tou patrně největší změnou, kterou mají jezdci neustále před očima, je nicméně nový „budík“. Obstaróžní jednobarevné LCD nahradil barevný TFT displej o úhlopříčce 4,2“, disponující stejným rozhraním jako větší modely CB. Jsou tu všechny základní údaje, ovládání směrovými tlačítky z levého řídítka, a navíc i rozhraní RoadSync. To se spojí s aplikací v telefonu a umožňuje zobrazovat navigační pokyny, případně ovládat telefon a hudbu do interkomu v přilbě. Kvůli telefonu je tu i nová USB-C zástrčka pod displejem.
Zajímavá změna se ukrývá také v motoru. Stále je tu vzduchem chlazený eSP jednoválec o objemu 124 cm3, a zůstaly i hodnoty 8 kW v 7 500 otáčkách a 10,9 Nm v 6 000 otáčkách. Zajímavostí je ovšem implementace Idling Stop – tedy toho, co je v autech známo jako „stop-start“. Honda využívala Idling Stop dosud jen u skútrů a CB125F je vůbec prvním motocyklem s manuální převodovkou, která se jej dočká. Elektronika prostě při zastavení vypne motor, a to i se zařazenou rychlostí, pokud jezdec drží spojku. Při pouštění spojky pak motor obratem nastartuje. Součástí motoru je totiž již zmíněný startér-generátor, který běhá zcela tiše a motor si připraví do polohy před fázi sání, aby jej pak nastartoval během mžiku.
Idling Stop lze pochopitelně vypnout, a lze předpokládat, že právě to udělá značná část majitelů, ale i tak je jeho implementace do motorky s klasickým řazením zajímavá. Navíc dopomáhá zmíněné tabulkové spotřebě 1,5 litru na sto, při které umí malé CB najet až 730 kilometrů na jedenáctilitrovou nádrž. Tohle tvrzení vyzkoušel Honzis v létě 2021 a došel k tomu, že je realistické. Rezerva se mu rozsvítila po 680 kilometrech a po dotankování mu vyšel průměr 1,6 litru, přičemž na svých cestách zahrnul i dálniční ježdění, kde CB drtil konstantně pod plným plynem. Budete-li jezdit ve větší míře po městě a necháte-li zapnutý Idling Stop, reálně se dostanete pod 1,5 litru. Nad rámec Idling Stop je tu už akorát druhá lambda sonda ve výfuku a celkem pochopitelně i baterie s kapacitou zvětšenou z původních 4 na 6 Ah.
Zbytek CB125F zůstal neměnný. Na trubkový rám se nesahalo, stejně jako na kola, velmi základní brzdový systém s jednopístovým třmenem vpředu a bubnem vzadu, a ve výsledku ani na hmotnost 117 kilogramů pohotovostních. Vybírat můžete ze tří barevných provedení – k mání je červená metalíza, dále matná modrá nebo šedivá. Bohužel zatím nepadlo nic o ceně, potažmo o tom, zda se bude pro nový modelový ročník zdražovat. Se současnou cenou 71 400 korun je CB125F nejlevnějším homologovaným motocyklem v nabídce české Hondy, levnější z homologovaných už je jen skútr Vision 110. I kdyby se cena zvedla, nejlevnějším motocyklem zůstane i nadále.