Honda konečně nabídne dakarský speciál
Text: Jan Rameš | Foto: RedMoto Honda | Zveřejněno: 11.3.2025 | Zobrazeno: 11 408x
Od KTM a jejích dceřiných značek si může koupit jejich rally-repliku už dávno prakticky kdokoli. Ovšem pokud jste zatoužili po Hondě, která už dokázala slavný Dakar v jeho nejnovější saúdskoarabské podobě vyhrát dvakrát, museli jste si ji postavit sami. To se teď mění a HRC pošle do světa 50 strojů, i když ne úplně v oficiální síti Hondy a pořád trochu vzdálenou továrním strojům.
Kapitoly článku
Závodní speciál nese označení CRF450RX Rally a stavět a prodávat ho ve spolupráci s HRC bude italská společnost RedMotor Srl, která je provozovatelem továrního Honda Racing RedMoto World Enduro Teamu. HRC dodá speciální díly, RedMoto bude zodpovědné za montáž a distribuci kompletního stroje s evropskou homologací, přičemž HRC říká, že zváží i partnerství s rallyovými týmy, které si tento stroj zakoupí a budou s ním závodit. Nepůjde však o přesnou repliku továrního motocyklu, s nímž letos jeli třeba Tosha Shareina, Adrien van Beveren nebo Ricky Brabec, nýbrž o stroj, s nímž coby jediný jezdec s podporou HRC debutoval Romain Dumontier při loňské Rally du Maroc. Celkem vzniklo šest těchto motocyklů a třeba Dumontier byl v lednu na Rally Dakar 3. v kategorii Rally2 a 12. celkově, Arbubright celkově 22. apod. Není to tedy replika těch top Hond, které vidíte na čele Dakaru, nicméně pořád je to první taková prodejní motorka postavená s přímou podporou HRC. Vyrobeno bude letos akorát 50 kusů na objednávku za cenu cca 33 000 EUR bez DPH.
Jako základ je použitý rám z motokrosového CRF450R, jenž má zajistit maximální dynamickou stabilitu na extrémně rozbitém a kamenitém terénu. Na rámu jsou pověšeny dvě palivové nádrže s celkovou kapacitou 36 litrů, přičemž ta zadní 14litrová je namontována na pryžových podpěrách, což má snižovat setrvačnost v zatáčkách a zajišťovat lehčí, agilnější a lépe kontrolovanou jízdu. Velkých nádrží si samozřejmě všimnete, stejně jako charakteristické navigační věže vytvořené celé z karbonu, kde je roadbook s ručně nastavitelným sklonem. Ze stejného materiálu je i kryt spodku motorky včetně dolních částí přední nádrže.
Klíčové je odpružení, to nese značku Showa, má upravenou charakteristiku a specifické pružiny pro nasazení na rally a přední vidlice dostala titanové trubky s Kashima povrchem, zatímco pístnice zadního tlumiče je potažena titanem jako na továrních motokrosech. Z těch pocházejí i na CNC vyřezávané brýle doplněné o rotační tlumič řízení. Motorka bez paliva váží 138 kg, která zastavuje velký přední 300mm kotouč, zadní je tlustší a má lépe odvádět teplo. Dalším prvkem, jemuž dalo obrobením z jednoho kusu hliníku vzniknout CNC, jsou náboje kol HAAN s ráfky Takasago Excel, v tom zadním najdete gumové záchyty reakce, které pomáhají absorbovat tvrdé nárazy a zpříjemňují tak pilotovi život. Jednoválec o objemu 449,7 cm3 je i díky svodům od HRC a titanovému tlumiči Akrapovič naladěn na stejný výkon, jakým disponují tovární motorky, konkrétně na 58 koní při zachování výjimečné spolehlivosti. Šestistupňová převodovka má dlouhé kvalty a aby se motor při jízdě na plný plyn rychlostí cca 160 km/h nepřehříval na vodě ani oleji, s tím pomáhá přidaný velký chladič.