globalmoto_duben_nolan




Honda CRF250R & 450R 2015

V představování nových motokrosů pro sezónu 2015 převzala štafetu další japonská značka. Honda vyzbrojila oba svoje dospělé čtyřtakty novou technikou: dvěpade dostala vzduchovou přední vidlici, přepínač palivových map a nové výfuky; u čtyřistapadesátky pak vsadila nové vidlice Kayaba druhé generace a stejný systém palivových map jako u čtvrtlitru.

CRF250R

V kategorii off-road postupuje vývoj o něco rychleji vpřed než u zbytku modelové řady, to platí o všech výrobcích bez výjimky.Motokrosové speciály se ladí a vylepšují prakticky nepřetržitě, a nové modely přichází na scénu rok co rok. Honda letos více pozornosti věnovala modernizaci motokrosu třídy MX2, který po vzoru svého většího soukmenovce dostal vzduchem odpruženou přední vidlici. Tentokrát se na jejím vývoji podílela japonská firma Showa, a ušila přímo na míru lehké dvěstěpadesátky. V tajuplném názvu SFF-AIR-TAC jsou zakódovány všechny podstatné informace - například to, že funkci útlumu odskoku a komprese má na starosti pravá vidlice, zatímco stlačovaný vzduch v levé vidlici nahrazuje klasickou pružinu (Separate Front Function).
Zkratka TAC (Triple Air Chamber) pak znamená, že vzduch suplující v levé vidlici pružinu je rozdělen do tří komor, z nichž první dvě pracují při nízkém, respektive středním zdvihu, a třetí přichází ke slovu až když jdou vidlice skoro na dorazy.
Podstatnou výhodou vzduchových vidlic je úspora hmotnosti, která v  případě CRF250R dělá 1,3 kilogramu, ale jezdci by na modelovém roku 2015 měli pocítit i lepší stabilitu předního kola při ostrém brzdění, a pružnější reakce odpružení na nerovnostech. Menší úpravy proběhly i na zadním tlumiči, kde je nyní tužší a lehčí pružina. Rám, převzatý letos z větší CRF450R, zůstává pro příští rok beze změn.
Důležitou novinkou v oblasti motoru je systém EMSB (Engine Mode Selection Button), umožňující volbu ze tří palivových map. Jezdec má díky němu na výběr ze tří jízdních režimů, a podle aktuální situace na trati si může jedním stiskem tlačítka na pravé straně řídítek změnit výkonovou charakteristiku. V nabídce je standardní, jemnější a agresivní průběh výkonu, o právě zvoleném režimu informuje LED kontrolka. Parametry zůstávají na hodnotách 28 kW v 11 000 otáčkách a 26,5 Nm při 8 500 ot. za min. Honda ale slibuje ostřejší reakci na plyn v nízkých a středních otáčkách, kterého CRF250R dosáhne díky zvýšení kompresního poměru, předělaným koncovkám výfuku a novému nastavení řídící jednotky vstřikování.
Na úpravy došlo také u přední brzdy, kde od příštího roku bude větší kotouč (260 mm), a lehce pozměněná je také grafika.

CRF450R

Vlajková loď motokrosové řady vstupuje do další sezóny s řadou menších úprav, mezi kterými dominuje systém přepínání palivových map, nasazený současně i u modelu CRF250R.  Také tady stačí k optimálnímu nastavení průběhu výkonu zastavit, a při motoru ve volnoběžných otáčkách stisknout tlačítko vedle pravé rukojeti. Kromě standardního nastavení je okamžitě k dispozici režim s jemnějším nástupem výkonu (například pro jízdu po extrémně kluzkém povrchu) nebo naopak s ostřejší reakcí motoru. Výkon čtyřtaktního jednoválce šel díky nové hlavě válce z dílny HRC celkově trochu nahoru - ve špičce přibylo 0,9 kW a nová maximálníí hodnota teď činí 39,5 kW při 9 000 otáčkách. Největšího točivého momentu 48 Nm motor dosahuje v 7 000 otáčkách za minutu.
Podvozek čtyřistapadesátky už vzduchovou přední vidlici značky KYB používá od roku 2013, takže přichází čas na modernizaci. Druhá generace s označením Kayaba PSF2 (Pneumatic spring Fork 2) už má všechny nastavovací prvky nahoře, je opět o něco lehčí, a snížil se také poměr třecích ploch. Stejně jako dvěpade, i tady najdeme větší brzdový kotouč (260 mm) a novou grafiku.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist