globalmoto_duben_nolan




Honda bude znovu vyrábět díly na RC30

RC30 Forever, tak zní oficiální název programu, který vznikl loni v Japonsku a nyní se dostává i do Evropy. O co jde? Že si majitelé legendárního superbiku z přelomu 80. a 90. let budou opět moci koupit nové náhradní díly.

S tímhle problémem se setkávají majitelé mnoha youngtimerů: chcete si koupit originální díl a prostě není. Já mám doma Yamahu XT600 z roku 1987, čili masovku, na kterou byste řekli, že seženete všechno. Opak je pravdou, když náhodou něco ještě ve skladech je, jásám. Co teprve majitelé superbiků Honda VFR750R alias RC30, který byl představen v roce 1987 coby základ pro přicházející novou sérii WSBK a nahrazen již po šesti letech novou RC45? Bylo jich vyrobeno akorát 5000 kusů, všechny se montovaly ručně v Hamamatsu a drtivá většina z nich se mockrát za svou existenci vyválela po nejrůznějších závodních drahách, takže v originálu jich moc už není. A když, připravte si miliónek…

RC30 je ale zároveň také svým způsobem kult, a tak se nelze Hondě divit, že se do projektu RC30 Forever pouští. Není ostatně sama, Kawasaki předloni oznámila obnovení výroby hlav na Z1 (a možná i dalších dílů) a BMW jede již delší dobu svůj program BMW Motorrad Classic. Honda má vyrobit přibližně 150 originálních náhradních dílů pro RC30, které zahrnují motor, podvozek, kapotáž i elektroniku. Má jít o díly vybrané na základě požadavků majitelů, při výběru prý byly zohledněny zkušenosti odborníků z výzkumu a vývoje značky Honda a z jejích výrobních závodů. Ono to totiž nebylo jen tak. Na začátku programu RC30 Forever stála prohlídka archivů týkajících se modelu RC30, během které bylo zjištěno, že se do současnosti nedochoval žádný z původních dřevěných modelů nebo forem pro RC30. Bylo tedy zapotřebí najít originální výkresy. Podobně jako u všech motocyklů vyráběných v té době byla i výroba modelu RC30 založena na 2D ručně kreslených výkresech a na drátových modelech, které sloužily jako základ pro tvorbu modelů a forem. Oproti moderním metodám 3D počítačového modelování a digitálních výkresů tyto ruční výkresy ovšem obsahují mnohem méně specifických detailů, což reprodukci nových dílů komplikovalo.

Zachované výkresy byly digitalizovány, zvětšeny do měřítka 1:1 a porovnány se stávajícími díly zapůjčenými ze zbývajících strojů RC30 zachovaných v rodině Honda a v jednotlivých klubech, aby byla zajištěna jejich přesnost. I přes tyto snahy se nepodařilo vyplnit všechny mezery v detailech potřebných pro výrobu kvalitních dílů pro tento program. Aby bylo zajištěno, že díly budou tyto přísné standardy splňovat, bylo klíčové zapojit do procesu členy původních týmů, přestože mnoha z nich již bylo přes 60 let. Díky jejich znalostem, zapálení a zkušenostem se projektovému týmu podařilo vytvořit nové dřevěné modely a šablony a projekt spustit a první díly by měly jít objednat u dealerů v Evropě již tento měsíc.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 25 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 5 Kč
IvanDvoutakťák přispěl 5 Kč
Tušák- přispěl 5 Kč
Ma_Kaňa přispěl 5 Kč
Dolin přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist