ktm_kveten




Revoluce po 64 letech. Harley-Davidson představil Sportster S

Když v roce 1957 americký výrobce z Milwaukee prezentoval svůj nový model nazvaný Sportster, těžko mohl tušit, že vydrží ve výrobě tak dlouho. Letos jsme se bez něj v Evropě museli obejít, oficiálně byl z místního trhu stažen kvůli neplnění nových emisních norem, teď se však vrací v plné síle. A s úplně novým motorem.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

A podvozkem. A designem. Prostě ze starého Sporsteru, léta poháněného obstarožním (no tak, podívejme se pravdě do očí, vždyť pochází z půlky 80. let) vzducháčem Evolution s úhlem rozevření válců 45°, zbylo akorát to jméno a zaměření plus trochu silueta. Jak se právě ukázalo, tvary už dávno známe, protože sériový nový Sportster S až na drobné detaily vypadá úplně stejně jako prototyp Custom ukázaný už v srpnu 2018! Hustý, kdo by čekal, že se Harley vydá tak nekompromisní cestou?

To, co vidíme před sebou, je totiž docela extrémní powerbobber, u něhož se na praktičnost nemůžeme ptát. Žádná není, tohle je čistě zážitkový motocykl, o němž výrobce říká, že vypadá jako přikrčená šelma a vyzařuje sílu. Výjimečně s nějakým PR vyjádřením musíme souhlasit. A pokud v té dvojici zvednutých výfukových koncovek a tvaru podsedlového plastu s relativně komfortně se tvářícím sólo sedátkem vidíte legendární flattrackový speciál XR 750, máte dobré oči, přesně tak to bylo zamýšleno. Je jasné, že Sportster S je prvním modelem nové řady, který má vyvolat humbuk a zaujmout publikum, než přijdou na řadu racionálněji střižené varianty, a vůbec se nedivíme, že to takhle Harley udělal. Ten wow- efekt je skvělý! A aspoň tady vyzní všechny ty technické novinky. Což je vlastně všechno. Tak kde začít?

Třeba tím motorem. Ten už známe, jedná se o agregát Revolution Max, který pohání adventuru Pan America, ovšem pozor, tady je ve verzi 1250T. To znamená trochu jinou specifikaci, naladěnou více na spodek a střed na úkor vršku, za písmenkem T bychom viděli výraz Torque. A nestydím se říci „bohudík“, protože těch panamerických 152 koní by mi tu moc smysl nedávalo. I tak jsou parametry skvělé, 121 koní a 125 newtonmetrů! Kolik že měl Sportster 1200 doteď, kolem 65 koní a do stovky newtonmetrů? Tak tomu se říká progres, zejména když ruku v ruce s tím jde i nižší hmotnost. A tady se škrtaly desítky kilogramů, když včetně plné 11,8litrové nádrže u Sportsteru S navážíte pouhých 228 kg! A když už jsme u toho, tohle jsou lepší parametry, než míval poslední V-Rod, jenž byl těžší dobře o 80 kg!

Ale o tom až později, teď se věnujme motoru. Oproti verzi v Pan Americe je tu nižší kompresní poměr 12:1 namísto 13, maximum otáček ale zůstává na hodnotě 9500 a je tady i variabilní časování ventilů VVT na sací i výfukové straně či hydraulické štelováky na ventilech. V hlavách najdeme menší ventily i kanály a jiné tvary spalováků, což jsou úpravy vedoucí k větší síle odspodu, konkrétně je tady nárůst 10 % točivého momentu v oblasti mezi 3000 až 6000 otáček. A jen pro připomenutí, úhel rozevření válců je 60°, ovšem díky přesazení ojničních čepů o dalších 30° je tohle ve finále 90stupňové véčko. Převodovka je jak jinak než šestistupňová, spojka antihoppingová, akorát na rozdíl od Pan Americy je tady coby sekundární převod použit u H-D tradiční řemen.

Také elektronika je do značné míry společná s Pan Americou, což potvrzují i stejné ovladače na řídítkách. Před sebou máte sice kruhový 4“ přístroj namísto toho velkého tabletu, ale i tak jde o barevné TFT, které si dokážete propojit s mobilem a zobrazovat zde třeba navigaci z appky. Jezdec má na výběr ze tří přednastavených jízdních režimů (Sport, Road, Rain) plus dvou individuálních Custom, v nichž si může nastavit motorovou mapu, reakci na plyn, míru brzdění motorem a úroveň ABS a kontroly trakce. Jelikož je tady samozřejmě šestiosá elektronika, je všechno náklonové, a seznam elektroniky doplňuje ještě opačný protiprokluz zabraňující zablokování kola při prudkém podřazení a monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách.

Pojďme na podvozek. O té extra nízké hmotnosti na úrovni kdejakého sportovního naháče už jsme mluvili a je výsledkem specificky pojatého rámu, když hlavní rám vlastně chybí. Je to stejné jako u Pan Americy, prostě přední segment z ocelových trubek držící přední vidlici, potom nějaká hliníková středová část a nakonec podsedlovka, to vše je uchycené přímo na motoru, který tady plní funkci nosné části podvozku. Drží samozřejmě i ocelovou trubkovou kyvku, jejíž pohyby krotí centrální tlumič Showa s vyrovnávací nádržkou a možností kompletního nastavení tlumení i předpětí, jež se provádí hydraulicky nalevo pod sedlem. Plně nastavitelná je také přední upside-down vidlice Showa s 43mm trubkami. To vše jsou u Sportsterů samé novoty a platí to také pro pneumatiky. Ty nesou značku Dunlop GT503 a mají hodně netradiční rozměry, vpředu je mohutná bambule 160/70TR17, vzadu potom 180/70R16! Jak se tohle bude ovládat, netušíme, ale v tomhle případě jde především o show. Nicméně věříme, že otázku ovladatelnosti Harley nepodcenil (rozvor 1518 mm je na danou kategorii dokonce hodně krátký), stejně jako nepodcenil brzdovou soustavu, když jediný přední 320mm kotouč okusuje radiální monoblokový čtyřpístek Brembo, doplněný vzadu o dvoupístek stejné značky na 260mm disku.

Vzhledem k parametrům a výbavě se dá očekávat, že nový Sportster S  bude top modelem nové řady. Napovídá to i cena, v Česku se bude prodávat za ceny začínající na 15 367 EUR včetně DPH, což je těsně pod hranicí 400 000 Kč. Tahle částka platí pro černé provedení, za bílé a hnědé dáte zhruba o 7000 Kč víc, ovšem tohle samozřejmě nemusí být konečná, pokud se rozhodnete sáhnout i po nějakém to příslušenství, které už Harley samozřejmě ke Sportsteru S má připravené. Vedle odnímatelného plexi, pohodlnějšího sólo sedla či zadní brašny bude k dispozici také sada na přesunutí stupaček z předsunuté polohy do střední a sada na provoz se spolujezdcem, která je včetně stupaček, madel a opěrky. První kusy by se k dealerům měly dostat již na podzim a do té doby už byste od nás měli dostat i informace z první ruky o tom, jak nový Sportster S jezdí ‑ máme v redakci pozvánku na oficiální testování!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 35 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist