journeyman_brezen




Harley-Davidson Pan America 1250 je tu. Dvě verze, 152 koní, 242 kg, spousta elektroniky a levnější než GS!

Na tuhle motorku byl zvědavý celý motocyklový svět a konečně ji tady máme oficiálně. Jak bude vypadat, jsme věděli už dávno, ale pořád ji někteří brali jako takový marný pokus – bude určitě těžká, bez výbavy, s obstarožní technikou… Jenomže Pan America šokuje svými parametry a okamžitě se zařazuje po bok BMW GS, Multistrady V4 či KTM Super Adventure!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Lepší pozdě nežli vůbec. Harley-Davidson svoje cestovní enduro s velmi neobvyklým designem ukázal již v létě 2018 a mělo jít o stroj modelového ročníku 2020. Jenže do toho přišly poměrně velké ekonomické trable americké legendy, potom Covid-19 a můžeme být rádi, že Pan Americu Harley neuložil k ledu jako streetfighter Bronx. Ale ne, ono to lákadlo kategorie Adventure muselo být moc velké, cendura jsou v kurzu a Američanům musel dlouhá léta neskutečně ležet v žaludku úspěch bavorského GS. Navíc spousta majitelů H-D má ve své garáži právě géeso s boxerem. Tak proč je nechávat utrácet peníze u konkurence a nenabídnout vlastní řešení? A když teď BMW ještě zaútočilo se svým novým R 18 na segment cruiserů, tedy na území H-D, byl protitah nevyhnutelný. A nás může jenom těšit, že Pan America podle všech dostupných údajů a popisů vypadá jako opravdu hodně nebezpečný konkurent nejen pro Němce. Pokud jste si podle toho zvláštního designu, do něhož se musíte zakoukat (a který si opravdu s ničím jiným nespletete, což je taky plus), mohli myslet, že tohle je jen modernější verze Buellu Ulysses, s kterým americká značka prostřednictvím své dceřiné sportovní divize vyrukovala v roce 2005, jste úplně vedle. Tady není, kromě kategorie, jediné pojítko, Pan America totiž není klasický Harley přestavěný na cesty, tady je nové úplně všechno. Včetně motoru. Tak pojďme na to!

Pan America se bude nabízet ve dvou verzích: základní Pan America 1250 a vybavenější Pan America 1250 Special. V rychlosti se dá říct, že Special bude mít hlavně semiaktivní odpružení, ale ono je tam té výbavy mnohem víc, o tom se dočtete níže. Více výbavy znamená logicky také více kil, a tady nás Harley opravdu hodně mile překvapil: základní model totiž váží 245 kg a Special 258 kg, přičemž se jedná o hmotnost provozní, čili s plnou 21,2litrovou nádrží! Ta je mimochodem z hliníku, stejně jako třeba kyvná vidlice či ráfky, oni toho Amíci pro snížení hmotnosti udělali mnohem víc, než byste od nich čekali. Pan America je tak podobně těžká jako její konkurenti, Multistrada V4 váží 240 kg, BMW R 1250 GS o fous víc, 249 kg, a u 1290 Super Adventure S udává kátéemka akorát suchou hmotnost 220 kg, přičemž nádrže jsou plus mínus stejně velké. To jsme od Haryka nečekali, že? Za tou nízkou hmotností stojí i pro H-D netradičně řešený podvozek, kde zcela chybí hlavní rám – nosný je motor, na který je přišroubovaný přední, středový a podsedlový rám. Rozvor je trochu delší než u konkurentů, 1580 mm, a hodně velký je závlek 157 mm, na druhou stranu úhel hlavy řízení je ostrých 25°. Litá kola mají ve své třídě běžné rozměry, vpředu 19“, vzadu 17“, obutá jsou do pneumatik Michelin Scorcher Adventure 120/170 vyvinutých přímo pro Pan Americu. Speciala můžete mít volitelně i na bezdušových dráťácích a se „špuntovkami“ Michelin Anakee Wild. Odpružení zajišťují komponenty Showa, vpředu 47mm USD vidlice, vzadu centrální tlumič s progresivním přepákováním, u modelu Special se semiaktivním elektronickým ovládáním, přičemž zdvihy jsou na obou kolech slušných 190 mm, v kategorii celkem standardních. Naopak výš než obvykle je sedlo, to řidičovo nastavitelné bez potřeby použít vercajk do dvou poloh, nižší 868 mm a vyšší 894 mm – překvapivě u Specialu se udává o 20 mm níž. Zvláštní, když světlá výška je u obou modelů psaná pěkných 210 mm. Když už jsme u těch čísel, tak 46 mm je rozmezí, v němž se do čtyř poloh dá nastavit jednou rukou pomocí páčky u displeje plexi.

Nešetřilo se ani na brzdách, které dodalo Brembo, přičemž velké přední 320mm kotouče jsou okusovány čtyřpístkovými monoblokovými třmeny, vzadu je velký 280mm disk. Ono když musíte krotit ten motor… Ten bude totiž rozhodně hodně zajímavý. Harley jej nazývá Revolution Max a je to jak jinak než kapalinou chlazený V2 s úhlem válců 60°, u H-D tradičním – vzducháče měly vždycky 45° a vodníky ve V-Rodu nebo Streetu zase šedesát. S tím V-Rodem v poslední generaci má Pan America dokonce shodné vnitřní rozměry, vrtání 105 a zdvih 72 mm, ovšem jinak je to úplně jiná liga: výkon 152 koní, krouťák 127 Nm, maximální otáčky 9500 a komprese 13:1! Také má klikovka dva ojniční čepy namísto jednoho, ty jsou posunuté o 30° a dávají tak zapalovací interval 90° jako u válců do pravého úhlu, tohle řešení totiž znamená lepší trakci hlavně na nezpevněném povrchu. Další odlišností jsou hydraulické štelováky ventilů, na ty jsou zákazníci H-D zvyklí, a že tohle fakt není V-Rod, to už jen potvrzuje fakt, že tenhle agregát má variabilní časování ventilů VVT, a to na straně sání i výfuku! Jde o plynulé natáčení celých vačkových hřídelí řízené počítačem, nikoli o skokový přechod na jiné vačky jako u BMW. Pružnost asi bude druhé jméno tohoto motoru, výrobce udává také důraz na plynulý přenos točivého momentu v nízkých otáčkách a perfektní dávkování plynu při jízdě v terénu – škubání a kopání, tak typické pro velkoobjemové V2, se tedy zřejmě nekoná. Mazání je se suchou skříní, přičemž i olej je chlazen chladicí kapalinou, v hlavách najdeme po dvou svíčkách, vibrace krotí dvojice vyvažovacích hřídelí, lankem ovládaná spojka je antihoppingová a převodovka samozřejmě šestistupňová. Jenom škoda, že se Harley nezmiňuje o rychlořazení – v době, kdy konkurenti mají obousměrné, by bylo trapné, kdyby toto Američané opomněli.

Jinak je elektronika obrovskou kapitolou nového modelu. Harley v této oblasti není úplným nováčkem, poslední Touringy již měly i kontrolu trakce či náklonové ABS, ovšem vždycky to umě skrýval, protože moderní asistenty nabízel v modelech, které se tvářily jako klasické z dob, kdy motorky měly akorát kola, motor a řídítka. Pan America je ovšem opačný případ, tady je vysloveně žádoucí je vystavit na odiv a takhle elektronikou prošpikovaného Harleye jsme tady ještě neměli. Však se stačí podívat na to množství tlačítek na obou ovladačích na řídítkách. Musíme za ně hned designéry pochválit, vypadají pěkně, u konkurence jsme viděli i řešení půlmilionové cenovky vyloženě nehodná. Vlastně jediné, co snad Pan America nemá, je adaptivní tempomat, jímž se od letoška chlubí třeba BMW R 1250 RT, Ducati Multistrada V4 nebo KTM 1290 Super Adventure S, a to bychom opravdu jako zásadní negativum nebrali. To spíš ten quickshifter…

Základem je velký 6,8“ barevný TFT displej, u něhož si můžete nastavit úhel natočení k řidiči a jehož antireflexní sklo je dotykové, funguje i v motocyklových rukavicích. Základní zobrazení má uprostřed velký ručičkový otáčkoměr a v něm číslicový tachometr, kolem si můžete naskládat různé widgety s doplňkovými informacemi, které se týkají jak samotného motocyklu, tak vašeho telefonu či případně navigačních pokynů – samozřejmě že má Pan America propojení s mobilem. Samostatné obrazovky jsou i pro nastavení motocyklu a právě infotainment či navigaci, kterou si stáhnete spolu s appkou do mobilu. Sama motorka nemá žádný přijímač GPS, jen vám zrcadlí ty mapy, co máte v mobilu, které buďto sosáte přes data (systém je závislý na GSM signálu), nebo si dopředu nahrajete trasu.

Model Pan America znamená pro H-D premiéru i v otázce jízdních módů, jimž se zatím americká značka ve svých Touringách a Softailech zaplaťpánbůh vyhýbala. U adventury už se bez nich ale neobejde a vzhledem k parametrům motoru je to logické. Těch jízdních módů, nastavitelných tlačítkem z pravého řídítka, je pro základní model šest a pro Special dokonce o tři více a upravují nastavení různých jízdních asistentů. Ještě se k nim vrátíme, ale nejdřív si probereme, co tedy vlastně obsahují. Motorové mapy jsou čtyři (Sport, Road, Off-Road a Rain) s různými průběhy výkonu, u každé si můžete ještě do pěti poloh (standard a o dva do plusu a mínusu) nastavit úroveň brzdění motorem a reakci na plyn. Další prvky souvisejí s víceosou inerciální měřicí jednotkou, je tady náklonové ABS (C-ABS) s propojenou brzdnou funkcí (C-ELB) a hlídáním zvedání zadního kola RLM, pokročilá kontrola trakce (C-TCS) se třemi úrovněmi a integrovaným anti-wheelie FLM a „opačný protiprokluz“ C-DSCS, kdy elektronika sleduje, zda se při podřazení nezablokovalo zadní kolo. Víceosá elektronika řídí i semiaktivní odpružení, které je ve výbavě verze Special. Pochází od společnosti Showa, vepředu je vidlice BFF, vzadu tlumič BFRC. Semiaktiv má pět předprogramovaných profilů, které jsou zabudované do jednotlivých režimů, a to Comfort, Balanced, Sport, Off Road Soft a Off Road Firm, nastavení předpětí zadní pružiny probíhá automaticky, systém si vás sám zváží. Jako první značka nabídne H-D za příplatek pro Special ještě funkci adaptivního řízení výšky (ARH/Adaptive Ride Height), kdy se při zastavení motorka sníží, abyste dokázali snáze a bezpečněji nasednout, a po rozjezdu se zase zvedne, a to o 2,5-5 cm v závislosti na požadovaném předpětí zadní pružiny. ARH může fungovat buď zcela automaticky, nebo si můžete sami nastavit kratší či delší prodlevu pro snížení, anebo tuto funkci můžete zcela deaktivovat.

A teď ty jízdní režimy. Standardní Pan America má pět přednastavených a jeden silniční laditelný uživatelem, Special má customizovatelné ještě další tři, jeden na silnici a dva do terénu. Do výbavy obou patří režimy Sport (plný výkon, málo zasahující trakce, větší brzdění motorem, u Specialu tužší odpružení), každodenní Road (méně agresivity, více zásahů ABS a TCS, semiaktiv na plynulejší jízdu), dešťový Rain (zkouřenější motor, hodně zasahující ABS a TCS, komfortní podvozek u Specialu) a terénní Off Road (střední výkon, ABS pro nezpevněný povrch, TCS jako u Sportu, odpovídající tlumení), z něhož je odvozen ještě pátý Off Road Plus, jenž jako jediný lze aktivovat pouze při stání na místě. Není se co divit, taky si vypnete kdeco – ABS na zadku, propojení brzd, DSCS, hlídání zvedání předního i zadního kola a nefunguje nic náklonového, TCS i ABS na předku mají nastavení čistě podle prokluzu kol. Special ještě přidává podvozek nastavený na pohlcování velkých rázů po doskocích. Režim Custom znamená, že si můžete nastavit všechno podle sebe, přičemž jak už bylo uvedeno, standardní model má akorát jeden mód, Custom A, zatímco ve Specialu dostanete ještě Custom B, Custom Off Road a Custom Off Road Plus.

Do další elektronické výbavy patří také asistent rozjezdu do kopce (HHC/Hill Hold Control), který vám motorku podrží 10 vteřin zabrzděnou, či tempomat, verze Special nabídne ještě monitorování tlaku v pneumatikách TPMS nebo přisvěcování do zákrut. A vůbec, pojďme si teď projít tu přidanou výbavu Specialu. U něj standardně, kromě výše zmíněných prvků, dostanete také centrální stojan, hliníkový kryt motoru, masivní trubkový rám chránící chladič, vyhřívané hefty, kryty rukojetí, tlumič řízení a pedál zadní brzdy, který si můžete překlopit pro jízdu ve stupačkách. A Special bude mít i více barev, čtyři proti dvěma u standardního provedení.

Design je samozřejmě věcí vkusu a Pan America není udělaná tak, aby byla krásná, nýbrž výrazná. A to jednoznačně je. Co se parametrů a popisu týče, vypadá nový Harley-Davidson Pan America 1250 jako hodně zajímavá alternativa k BMW GS a spol. a myslím, že nejsme jediní, kdo je poměrně výrazně překvapený. A to se týká i cenové politiky. Jen pro představu, jak je to s konkurencí: za géeso dáte nejméně 427 tisíc, za vé-čtyřku Multistradu 473 tisíc a za Super Advika od KTM 480 tisíc. A schválně, kolik byste čekali u Harleye? My určitě cenovku začínající pětkou, možná i šestkou. Ovšem pozor, standardní Pan America na českém trhu začíná na 15 815 EUR a Special na 18 168 EUR včetně DPH, což znamená cca 411 a 472 tisíc korun! A půjde opravdu o modely 2021, na showroomy by totiž měly dorazit v červnu. Upřímně, na tohle svezení jsme hodně zvědaví!

Video z představení

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 55 Kč od 11 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Nordland87 přispěl 5 Kč
Viking1 přispěl 5 Kč
Páčkalíny přispěl 5 Kč
medvidek78 přispěl 5 Kč
HFFH přispěl 5 Kč
marafzs600 přispěl 5 Kč
Zdenek54 přispěl 5 Kč
4listek přispěl 5 Kč
Freddy_X přispěl 5 Kč
todik77 přispěl 5 Kč
petr13 přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist