ktm_unor




Harley-Davidson Icons Collection popáté: Fat Boy Gray Ghost ohromí svým leskem

Americký orel z Milwaukee v roce 2021 představil program Icons Collection, v jehož rámci každý rok přijde s jedním modelem ve speciálním limitovaném provedení s odkazem na nějaký historický stroj. Letos to bude Fat Boy Gray Ghost, který slaví 35 let od příchodu prvního „Tlusťocha“, a to především exkluzivním lakováním.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Electra Glide Revival, Electra Glide Highway King, Hydra-Glide Revival, doposud všechny stroje z Icons Collection vzpomínaly na padesátá až šedesátá léta, resp. v modelu Low Rider El Diablo výjimečně na počátek osmdesátých. Ovšem Fat Boy, to je bezmála moderna! Vždyť byl představen teprve v roce 1990, to je přeci nedávno… Aha, tak pardon, ono už to je 35 let! Těžko byste ale našli motorku, která nestárne přesně jako Fat Boy. Vlastně je tu teprve v druhé generaci, která se začala vyrábět v roce 2018. A těžko byste našli motorku, která by si členství v Icons Collection zasloužila více. Přitom zpočátku byl Fat Boy zamýšlen jako limitovaný model na pár let, pro jehož vznik byl inspirací jeden custom postavený v roce 1984 v dealerství H-D v kanadském Montréalu, kterého jeho tvůrci Duc Dufour a Denis Lavoie nazvali Lowboy a dokonce ho ve vlastní režii vyráběli a prodávali. Jeden ze šéfů H-D Jerry Wilke si stroje všiml při návštěvě Montréalu v roce 1987 a jeden kousek nechal koupit a poslat do Milwaukee, kde z něj designérský tým pod vedením Willieho G. Davidsona a Louie Netze vytvořil novinku nazvanou Fat Boy. Zrodila se hvězda, pro niž jsou typická plná disková kola (byť časem trochu proděravěná) a trochu legrační název, k němuž Willie G. v jedné knize říká: „Je těžké vymyslet nová jména, která budou na veřejnosti populární. Hledali jsme něco neobvyklého a možná i trochu neuctivého, protože na tom, že si čas od času uděláte legraci ze svých výrobků, je něco tak trochu cool. Pro mě a pro spoustu dalších zasvěcených, kteří ten bajk viděli, měl mohutný „fat“ vzhled. A tak lidé z marketingu vymysleli název Fat Boy.“ Pokud angličtinou nevládnete opravdu vůbec, tak vězte, že Fat Boy je v doslovném překladu Tlustý chlapec. U nás bychom řekli Váleček, i když zrovna Marka Ebena si v sedle tohoto rebela, kterého rok po premiéře proslavil Arnold Schwarzenegger ve druhém díle Terminátora, úplně představit nedokážeme…

Vlevo kanadský Lowboy, vpravo Fat Boy s Arnoldem

Nejdůležitější milníky modelu Fat Boy si můžete prohlédnout na konci článku, teď se pojďme věnovat Gray Ghostu. I když on by se měl jmenovat spíš Shining Ghost, protože září jak superstar. Může za to povrchová úprava nazvaná Reflection, díky níž vypadá jako ponořený do chromu. Nebo jako vyrobený z jednoho kusu leštěného kovu. Tady dáme slovo tiskové zprávě: „Povrchová úprava Reflection je vytvořená pomocí procesu fyzikálního napařování (PVD/Physical Vapor Deposition), známého také jako tenkovrstvé lakování, kdy je pevný materiál odpařen ve vakuu a nanesen na povrch dílu, v tomto případě na nádrž a blatníky motocyklu. Toho se dosáhne působením kladného náboje na pevný materiál (hliníkovou slitinu) a záporného náboje na díl motocyklu. Po nanesení PVD vrstvy je díl opatřen standardním čirým lakem. Harley-Davidson už technologii PVD používal dříve u malých dílů, jako jsou emblémy nádrže nebo kryty výfuku. Použití této technologie na takto velkých plochách, jako jsou blatníky a nádrž modelu Fat Boy Gray Ghost, je však premiérou u sériového modelu Harley-Davidson. Výsledkem je povrchová úprava podobná chromu, která však nabízí vyšší odolnost proti korozi, než je možné dosáhnout běžným chromováním.“ Ať už ta barva vzniká jakkoli, jisté je, že se Fat Boy Gray Ghost leskne jako pověstné psí kulky.

Chromované boční kryty dotvářejí celkový zářivý vzhled motocyklu, který doplňuje rám lakovaný v jasně stříbrné práškové barvě. Stylové detaily inspirované původním Fat Boyem zahrnují kulatý vzduchový filtr, žluté detaily na krytech motoru, konzole nádrže a pod ventilovými víky, kožený lem sedla se šněrováním a třásněmi a kožený pás přes nádrž s prošitím. Třírozměrné emblémy na nádrži opakují grafiku původního Fat Boye s motivem křídel, na zadním blatníku je umístěn medailon Icons Collection a na konzoli nádrže najdete číslo toho kterého konkrétního stroje. Jako všechny modely Icons Collection, i Fat Boy Gray Ghost se bude vyrábět jenom v tenhle rok a jenom v předem stanoveném počtu 1990 kusů, což je samozřejmě odkaz na první rok výroby.

Po technické stránce bude Gray Ghost shodný s letošním Fat Boyem, majitel se tedy může těšit na nový motor Milwaukee-Eight 117 Custom (75 kW a 171 Nm znamenají nárůst 7 % výkonu a 3 % točivého momentu proti loňské „sto čtrnáctce“) s trojicí jízdních režimů, sadu elektronických náklonových pomocníků, kompletní LED osvětlení, nový přístrojový panel nebo upravené odpružení. Dost výrazně se ovšem bude lišit cena, i když vlastně ani ne tolik, jak byste od speciální edice u H-D čekali. Zatímco standardní Tlusťoch začíná na 22 333 eurech bez daně (cca 675 000 Kč), tak za Gray Ghosta zaplatíte 25 187 eur, tedy cca 760 000 Kč.

Fat Boy: historie ikony

• 1990: Fat Boy debutuje v jediné barvě, stříbrné metalíze, poháněný pevně uchyceným motorem Evolution.
• 1991: Fat Boy se stal součástí popkultury díky účinkování ve filmu „Terminátor 2: Soudný den“, kde na něm jezdí Arnold Schwarzenegger po Los Angeles v dramatické scéně. Film se stal celosvětovou senzací a pomohl upevnit Fat Boy jako reprezentanta značky Harley-Davidson na mnoha trzích, zejména v Evropě. Jedna z motorek použitých ve filmu je nyní muzeu značky.
• 2000: V modelech Softail, včetně modelu Fat Boy, se poprvé objevuje motor Twin Cam 88B s protiběžným vyvažováním.
• 2005: Model CVO Fat Boy s motorem Twin Cam 103 se začal vyrábět v omezené dvouleté sérii. Mezi stylistické novinky patřilo snížené zadní odpružení, sedlo ve stylu ocelové pánve, chromovaný kryt sedla spolujezdce a nový akcent v podobě broušeného kovu se třemi barevnými variantami.
2007: Rok mechanických a stylistických vylepšení. Přichází nový motor Twin Cam 96B s šestistupňovou převodovkou, zkrácený zadní blatník obepíná mohutnou 200mm pneumatiku, ráfky dostaly děrování.
• 2016: Model Fat Boy S je poháněný motorem Screamin' Eagle Twin Cam 110 a je nabízen v barvách ve stylu Dark Custom.
2018: Model Fat Boy je jedním z osmi revolučních modelů Softail s úplně novým zadním odpružením a motory Milwaukee-Eight. Dostává nový styl s masivní přední částí, novým tvarem světlometu a obrovskou zadní 240mm pneumatikou, ale stále je to na první pohled Fat Boy.
• 2020: Harley-Davidson oslavuje ikonu uvedením motocyklu Fat Boy 114 z limitované edice k 30. výročí. Výroba motocyklu Fat Boy k 30. výročí byla omezena na 2500 exemplářů, které byly nově upraveny do tmavého laku s bronzovými prvky a poháněny motorem Milwaukee-Eight 114.
• 2025: Letošní model je vybavený novými technologiemi a motorem Milwaukee-Eight 117 Custom, inovuje se i design, který je stejně výrazný jako dřív.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist