ktm_duben




Gas Gas vstupuje do Moto3. Proč?

Odpověď na tuhle otázku je vlastně hrozně jednoduchá a přijde na ni každý, kdo dokáže sečíst onu notoricky známou jedničku s jejím dvojčetem: španělský Gas Gas zanedlouho nebude už výhradně terénní značka. A co jste možná nevěděli – Španělům už nepatří vůbec.

Značka Gas Gas, pocházející z katalánské Girony, se momentálně nachází v takové zajímavé životní fázi a věci kolem ní se průběžně mění. Co se doposud oficiálně vědělo, že v září 2019 její majitel, španělská společnost Black Toro Capital, pod niž spadaly také elektrické motocykly Torrot, utvořil společný podnik, tedy joint venture se společností Pierer Mobility AG, což byl nový název pro společnost KTM Industries AG. Kátéemka měla 60 %, Black Toro 40 % a šlo o to, že Španělé do byznysu vložili obchodní značku Gas Gas a její trialovou divizi (tu endurovou prodali letos na jaře značce Rieju) a KTM mohla začít vyrábět v Mattighofenu endura a krosky pod další, již třetí značkou – patří jí už Husqvarna.

Zleva: enduro Gas Gas 2021, vyráběné v Rakousku na technickém základě KTM. Trialka Gas Gas 2021, vyráběná ve Španělsku. A enduro Rieju 2021, vyráběné ve Španělsku na základě původních dvoudobých španělských Gas Gasů 

Náš tip

Přečtěte si první test endur a trialů Gas Gas 2021

Co se ovšem na veřejnost moc nedostalo, že se nedávno majetkové poměry výrazně změnily a Gas Gas teď už Rakušanům patří celý! Potvrdil to před pár týdny v exkluzivním rozhovoru našemu spolupracovníkovi Alanu Cathcartovi šéf Pierer Mobility AG, pan Stefan Pierer: „Stalo se to zhruba na konci června. Black Toro Capital se dostali pod velký tlak kvůli chybějící likviditě, tak jsme uzavřeli férovou dohodu pro obě strany a převzali značku Gas Gas na 100 %. Po stránce výroby se nic nemění, trialy zůstávají ve Španělsku, ostatní terénní modely se již od září vyrábějí v Matttighofenu.“

Stefan Pierer, šéf Pierer Mobility AG při podzimní rozhovoru s Alanem Cathcartem

A brzy se změní i zaměření značky. V rozhovoru, který jsme zveřejnili letos na začátku června, Stefan Pierer Alanu Cathcartovi na otázku, zda budou i silniční modely Gas Gas, odpověděl, že to ještě není v plánu, že nyní Gas Gas zůstává čistě offroadovou značkou. A teď prásk, přišla oficiální tisková zpráva, že se Gas Gas zúčastní mistrovství světa silničních motocyklů v kategorii Moto3! Španělská značka ve španělském Aspar Teamu Jorgeho Martíneze se španělskými jezdci Sergiem Garcíou a Izanem Gueavrou. García už je ostřílený mazák z Moto3, u Aspara jel letos na Hondě a za dva roky v Grand Prix už dokázal jednou vyhrát a třikrát být druhý. Guevara je „mladá puška“, šestnáctiletý mistr světa juniorských moto-trojek. Důležité je zeptat se: proč? Proč se v GP objeví motorky s logem Gas Gas na nádržích? Tisková zpráva mluví o tom, že úkolem je zvýšení povědomí o značce na globální bázi. A že teď je úplně ten správný čas na rozšíření vlastních obzorů a vyzkoušení asfaltu. Jenže to není ta správná odpověď na ono „proč“. Mistrovství světa silničních motocyklů je dost drahý koníček (i pro KTM) na to, aby se tam jen tak vozily motorky v barvách značky, která vyrábí pouze terénní stroje a kterou offroaďáci všichni dobře znají. Ti ji skrze silniční závody poznávat nemusejí a nebudou. Ten důvod je naprosto zřejmý – plánované brzké rozšíření běžně prodávaných modelů o silniční motocykly. Vždyť úplně stejnou strategii zvolili Rakušané i s Husqvarnou: v roce 2014 se objevila v Moto3 a záhy přišel první koncept Vitpilen. Závoďák byla jen přebarvená kátéemka a Vitpilen zase designově zajímavý naháč, postavený na technickém základě KTM 390 Duke, resp. 690 Duke.

Vlevo Husqvarna, vpravo KTM, úplně nahoře Gas Gas. Jedna a ta samá motorka

A úplně to samé se teď bude dít s Gas Gasem. Že motocykl RC 250 GP, na němž García s Guevarou pojedou, není žádný Gas Gas, nýbrž KTM, je snad jasné i naprostému naivkovi a je ke cti rakouských píáristů, že se nám nesnaží věšet na nos bulíky o tom, že by to mělo být jinak. Ne že by se k tomu pyšně přiznávali, ale aspoň nemlží. O silničních modelech se zatím značka nikde oficiálně nevyjádřila, nicméně Stefan Pierer v již zmiňovaném podzimním rozhovoru s naším Alanem už poupravil svá červnová vyjádření a na otázku, zda se můžeme těšit na silniční Gas Gasy, odpověděl jednoznačně: „Ano, proč taky ne? Vždyť máme platformu – ale teď musíme hlavně vybudovat solidní dealerskou síť, abychom pořádně upevnili pozici značky v jejím klíčovém segmentu, tedy v offroadu, a potom můžeme jít krůček po krůčku na asfalt. Rozhodně cítím, že Gas Gas by mohla být skvělá vstupní značka pro mladší zákazníky v kategorii menších objemů, což je momentálně segment zažívající velký boom. Je to taková fresh značka.“ Takže Vaše strategie pro Gas Gas se změnila z výhradně offroadového zaměření? „Dříve nebo později se určitě vrhneme na silniční stroje 125-400 cm3, protože Gas Gas je španělská značka a stejně jako KTM a Husqvarna přichází z terénu. Zanedlouho ji uvidíme v Moto3 ve španělské režii a možná, že za pár let přijdou silniční Gas Gasy 125.“

Stopětadvacítka KTM Duke. Tuhle techniku si zapamatujte, silniční Gas Gasy ji budou mít taky. Jaký ovšem značka zvolí design plastů, je zatím velkou neznámou. Určitě by měl být mladistvě svěží

Na Alanovu otázku, jestli bude indický Bajaj vyrábět tedy i motocykly s logem Gas Gas, se pan Pierer jen smál, že na tohle je ještě hodně brzy. Ale podle nás je tohle už dávno vymyšlené a vsadili bychom ledvinu (samozřejmě že ne svoji, zase takoví blázni nejsme), že u Kisky se stoly hemží skicami naháčů, pod jejichž plasty najdeme techniku známou z Duků a Vitpilenů. Takže hlavní otázka nezní, zda se v portfoliu Gas Gasu objeví v Indii vyráběné silniční modely, nýbrž kdy.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Alan Cathcart - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 36 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist