globalmoto_duben_nolan




FGR Midalu – co víc chce naše národní hrdost?

Minulý pátek mohli v kulturním domě Ústí nad Orlicí všichni přítomní poprvé vidět konečnou podobu nového českého motocyklu z dílny pana Miroslava Felgra. Sláva to byla veliká, reportáž se objevila i ve večerních zprávách naší největší komerční TV, a o novince FGR Migalu se záhy také začalo živě diskutovat na internetu. V mnoha příspěvcích na různých fórech ale zaznívají názory, že celý projekt byl vlastně ztráta času a vyhozené peníze. Proč? Jsou Češi skutečně národem skeptických tlachalů, které dokáže zahřát u srdce jenom zlato z Nagana?

Někomu, kdo šest let tvrdě dře na vylepšení těžce pošramocené image české konstruktérské školy, asi nepřipadá jako adekvátní odměna hláška typu: … téměř 10 let prakticky nikam nevedoucího vývoje za desítky milionů z veřejných peněz, jen aby si pár lidí udělalo pomník … Pochopitelně že hnacím motorem při vývoji největšího motocyklového motoru na světě nebyla primárně národní hrdost, šlo hlavně o splnění osobního snu. Ale kdo kdy v historii úspěšných podnikatelů myslel v první řadě na prospěch národa? Ten přichází až jako druhotný produkt snažení a píle. Koneckonců, i zmiňovaní hokejisté si svými výkony v národní reprezentaci také jdou za svým - v podstatě si shánějí lepší práci, mají šanci, že si jich někdo všimne. A jejich výchova se také neobešla bez finanční podpory státu, potažmo ČSTV. Ti nejlepší odejdou do zahraničních angažmá hned, jak to jde, a nikdo se nepohoršuje nad zbytečně utracenými penězi.

Stejně jako se Česká republika pořád ještě řadí mezi hokejové velmoci, tak i v disciplíně výroby motocyklů patřila před časem ke světové špičce. Proč jsme s elitou už dávno ztratili krok a proč je situace v motocyklovém průmyslu taková jaká je, nechme protentokrát stranou. Ale když už se najde někdo s nápadem na jakoukoli změnu k lepšímu, který dokáže prosadit a dotáhnout do konce, zaslouží si morální podporu celého národa. A nezáleží na tom, jestli  nakonec dojde na kusovou nebo malosériovou výrobu,  zda se do ceny  vejde průměrný plat stokrát nebo dvěstěkrát, ani kolik se vrátí do státní kasy na daních. Hlavní jeho význam  spočívá jinde - Midalu je hmatatelným důkazem, že to jde. Může být motivací pro další nadšence, ochotné riskovat a vsadit všechno na jednu kartu. A v konečném důsledku může zlepšit povědomí o našich motocyklech i v cizině. Když se podíváme kousek dál od hranic, vypadá to se znalostmi o české kotlině všelijak. Například v komentářích k článku o FGR Midalu na  americkém webu MotorcycleDaily.com dává uživatel Bob Českou republiku do souvislosti s Černobylem. Ale jinak na tamním fóru najdete o Midalu samou chválu.

Bohužel, v Čechách se úspěch prostě neodpouští. A dokud se tohle nezmění, bude to naše národní hrdost mít hodně těžké.


Jak šel čas s FGR

Připomeňmě si, že projekt FGR 2500 V6 má kořeny až v roce 2004, kdy Miroslav Felgr z ústeckoorlické spolčnosti MOTO FGR přišel s nápadem vyrobit motocykl s nejvyšším obsahem motoru na světě. Na základě analýzy trhu se podařilo vytvořit projekt , který obdržel dotační podporu Ministerstva průmyslu a obchodu a proto se o rok později dal konstruktér Oldřuch Kreuz do práce. 25. ledna 2008 byl dvouapůllitrový motor vyrobený firmou FPOS-Kovovýroba Ústí nad Orlicí slavnostně předveden a na jarní výstavě Motocykl se s ním seznámila i veřejnost. Na sklonku roku 2008 začalo  výběrové řízení na designera motocyklu a ze 45 přihlášených byl v následujícím roce jako nejzdařilejší posouzen a k realizaci vybrán návrh Stanislava Hanuše. Následně se s designérskými pracemi rozjela také výroba rámu, kyvné vidlice a dalších komponentů. Koncem roku 2009 tak už byl hotov trubkový rám, kvyka z certalu , podsedlovka, výfuková soustava a nádrž. Loňskou zimu také proběhly poslední testy motoru, motocykl byl postaven na kola a od jara podnikalo FGR testovací jízdy.

Veškerý vývoj a testování probíhaly kvůli průmyslové špionáži v režimu přísného utajení, FGR vyjíždělo maskováno komponenty běžně vyráběných motorek, a tak jsme si na definitivní podobu nejsilnějšího motocyklu světa museli počkat až do minulého týdne. 14. ledna bylo FGR 2500 V6 Midalu v Ústí nad Orlicí slavnostně představeno. A čím se Midalu může pochlubit? Parametry čtyřtaktního vodou chlazeného šestiválce do L s objemem 2442 ccm byly známy už dříve - odhadem 240 koní, kroutící moment přes 200 Nm. Motor hypernaháče se ukrývá v příhradovém rámu z ocelových trubek pod samonosnou kompozitovou nádrží, červené hlavy jeho válců korespondují s červenými nápisy na osmnáctilitrové nádrži a bočních krytech. Předku Midalu vévodí klasické kulaté světlo se štítkem. Od motoru dozadu zaujme štíhlá ostře řezaná podsedlovka, které z obou stran zespoda vévodí trojdílná koncovka výfuku ukrytá nenápadně, ale o to rafinovaněji v karbonovém pouzdře. Na zadní části také nelze přehlédnout masivné frézovanou kyvku držící 17 palcové kolo. Výrazným designovým prvkem je také držák registrační značky. FGR 2500 V6 Midalu je zkrátka neotřelé nejen objemným motorem, ale také zajímavým designem. Stroj o suché váze 270 kg má rozvor 1527 mm a výšku sedla 780 mm. Veřejnosti bude představen na březnové výstavě Motocykl v pražských Holešovicích.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (164x):
Motokatalog.cz



TOPlist