Europacup 2019: Úspěch mladých českých motomechaniků

Člověk je tvor soutěživý a my motorkáři o tom víme své – každý má asi vyřešeno, jestli Rossi, nebo Márquez… Ovšem existují i jiné soutěže, kde nerozhoduje jenom to, jak máte „v rukách od pánbíčka“, nýbrž především to, jak dobře jste se učili. Přesně takové se již tradičně zúčastnili studenti učebního oboru Mechanik motocyklů z ISŠA Brno a přivezli domů fantastický úspěch.

Europacup 2019: Úspěch mladých českých motomechaniků

V období 10-12. ledna proběhl již 11. ročník mezinárodní soutěže Europacup 2019 skládající se z praktických úkolů pro mechaniky jednostopých vozidel ve dvou kategoriích: zaměření na motocykly a na jízdní kola. Soutěž má za cíl především porovnat studijní a systémové složky zúčastněných států, zvýšit kvalitu odborné práce a umožnit nadaným studentům jejich další rozvoj v oboru jednostopých vozidel. A díky medializaci samozřejmě také upozornit širokou veřejnost na význam a potřebu vzdělávání.
Nápad pro mezinárodní soutěž Europacup vznikl v roce 2007 v Německu. První ročník soutěže se konal ve Frankfurtu nad Mohanem 9. ledna 2009 a tenhle termín již zůstal, vždy se soutěž pořádá nejpozději do konce ledna následujícího roku. Letos to bylo ve Vídni. Země se střídají v pořádání ve stanoveném pořadí, soutěže se mohou zúčastnit učni a nebo již absolventi po vyučení v oboru do věku 23 let.

Soutěže mechaniků motocyklů a mechaniků jízdních kol se organizují nezávisle na sobě, obvykle však běží paralelně a skládají se z praktických úkolů. Ty určuje organizující stát a zabezpečuje pro ně potřebné vybavení. Podklady připravené pro řešení jednotlivých úkolů mohou být v jazyce pořádající země a k tomu ještě musí být k dispozici i v němčině a angličtině. Úkoly hodnotí komisaři nominovaní z každého státu. Zúčastněné státy jsou zastoupeny těmito pilotními školami:

  • Integrovaná střední škola automobilní, Brno, Česká republika
  • Bundesinnungsverband für das Deutsche Zweiradmechaniker-Handwerk, Bonn, Německo
  • Berufsschule für Kraftfahrzeugtechnik, Vídeň, Rakousko
  • Schweizerischer Fahrrad- und Motorrad-Gewerbe-Verband, Aarau, Švýcarsko
  • Koning Willem I College, Mobiliteit & Logistiek, s-Hertogenbosch, Nizozemsko
  • Zespół Szkół Budowlanych im. Rogera Sławskiego, Poznań, Polsko

Jak celá soutěž v kategorii motocyklových mechaniků probíhala, to vám přiblíží pohled jednoho ze dvou českých účastníků, Michala Richtera ze třetího ročníku oboru Mechanik motocyklů:

"Do Vídně jsme vyrazili z motocyklové sekce naši vyučující Pavel Krejčí, Tomáš Doubravský a Jan Kašparec a soutěžící já a Andrej Bartoš, za cyklisty potom Pavel Černý a soutěžící Jakub Dvořáček. Jel s námi i pan ředitel Milan Chylík. Soutěž se konala v prostorách kongresového centra Hotelu Pyramida, kde jsme byli i ubytovaní, a zúčastnili se jí vždy dva mechanici z každé země.

Večer po příjezdu pro nás byla připravena procházka po Vídni a následná večeře v baru dealerství Harley-Davidson, spojená s prohlídkou showroomu a servisu. Samotná soutěž se konala v pátek od osmi od rána celý den. Bylo šest úkolů a vždy zdvojené. Já začínal u úkolu, kde se měla demontovat převodovka z BMW F 800 GS, vyměnit vstupní hřídel a dvě vidličky řazení a zase namontovat zpět. Zadání bylo v německém i anglickém jazyce. Sice jsem si to nejdříve špatně přeložil a převodovku začal kompletně rozebírat a kontrolovat, ale nakonec jsem úkol i tak bez problému zvládl v časovém limitu. Dalším úkolem bylo vyměnit kladívko u kontaktního zapalovaní na motocyklu Kawasaki Z440 a seřídit zapalování dle servisního manuálu, k dispozici byla žárovková zkoušečka a multimetr. Posledním úkolem před polední pauzou bylo změření tří regulátorů dobíjení a vyhodnocení jejich stavu. K dispozici jsme měli multimetr ke změření  propustnosti diod a regulovatelný zdroj napětí s žárovkou ke zjištění správné funkce zkratové regulace tyristorů. Tento úkol se mi z mého pohledu povedl.

Po obědě bylo na řadě měření ovality válce, změření pístu a vůle pístních kroužků, zapsání hodnot a dosazení rozměru správného pístu. Mým předposledním úkolem bylo zapojení startovacího okruhu na elektrické tabuli, k dispozici jsme měli schéma. Šlo o zapojení  startéru, dvou relé včetně diod, všech spínačů a blokací v podobě spínače spojky, neutrálu a stojánku a k tomu kontrolky neutrálu. Tenhle úkol mi nedělal žádné potíže a zvládl jsem jej za méně než poloviční čas. U tohoto úkolu začínal spolužák Andrej, jenž procházel úkoly v opačném pořadí. Posledním úkolem bylo párování mobilu, navigace a dvou přileb s interphonem k motocyklu BMW R1200 GS. Tento úkol je poměrně snadný, ale problém byl u mě anglický jazyk. Přesto jsem to zvládl, a to hlavně díky tomu, že jsme byli na ukázce tohoto párováni v brněnském Renocaru, dealerství BMW.

Z našich výkonů jsme po dokončení všech úkolů měli smíšené pocity a netroufali si odhadovat, jak asi dopadneme. Slavnostní vyhlášení vítězů proběhlo v podobném baru jako předešlý den. Vzhledem k tomu, že pořadatelé mluvili německy, tak jsme všemu nerozuměli, ale i tak nemohl můj spolužák Andrej Bartoš přeslechnout své jméno - skončil na úžasném 2. místě! První byl mechanik z Holandska, třetí ze Švýcarska. Mé jméno zaznělo o chvíli později, skončil jsem na pátém místě.
Po vyhlášení byla večeře, ze všech opadl soutěžní stres a rozproudila se zábava. Se švýcarským viceprezidentem svazu moto a cyklo mechaniků panem Fischerem jsme diskutovali o našem vzájemném výměnném pobytu, nejdříve by měli Švýcaři navštívit naši školu a my na jaře tu jejich, abychom vzájemně nahlédli na styl výuky.
Soutěž Europacup 2019 pro nás byla skvělou zkušeností a teď už vím, že i se svou základní angličtinou obstojím i před Němci. Se svým umístěním jsem spokojen, Andrejovi gratuluji ke skvělému 2. místu a chci poděkovat učitelům odborného výcviku za ochotu přípravy po vyučování až do večerních hodin a za celkovou podporu."

Z pohledu učitelů chyběl v soutěži úkol na jakékoli podvozkové části motocyklu a úkol na hledání elektrické závady motocyklu pomocí diagnostického přístroje, které obvykle bývají součástí. Trochu nás zarazil úkol na seřízení kladívkového zapalování, ale práce se prováděla na dvou youngtimerech, tak tím nejspíš chtěl pořadatel poukázat na aktuální nutnost znalosti i starších metod zapalování. Vždy je těžké pro organizátora vše připravit a zabezpečit, každopádně podmínky byly pro všechny stejné. Výměna zkušeností s ostatními a tím zajištění dalšího vylepšení výuky a výukových materiálů je pro nás nedílným profitem z této akce.
Součástí probíhající soutěže bylo i zasedání aktérů mezinárodního projektu Bike Experts Europe, který vede k porovnání a sjednocování výukových metod Mechaniků motocyklů v zúčastněných partnerských organizacích a zemích. Tento projekt vede právě ISŠA Brno v čele s ředitelem a aktivním motorkářem Milanem Chylíkem. Výsledkem je právě poznání a sjednocení úrovní studia tak, aby byli absolventi nadnárodně rovnocenní a uznávaní. Vzhledem k výsledkům i z předchozích ročníků soutěží máme radost, že se nám to úspěšně daří.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 9x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist