husqvarna_svartpilen_801_2




Enigma 1050 - rodí se nový britský bike?

Motocyklový průmysl ve Spojeném království se může chlubit bohatou a zajímavou historií, podobně jako ten náš. Partě tamních nadšenců se ale nelíbilo, že bývalá velmoc nemá na současné motocyklové scéně adekvátní zastoupení, a letos na podzim se rozhodli postavit zbrusu nový stroj, který bude podle jejich vlastních slov především "very British".

Za vznikem projektu Enigma 1050 stojí Jim Lindsay, a jeho celoživotní láska k motocyklům – a obzvlášť k britskému motoprůmyslu. Jim se deset let živil jako motocyklový novinář, dříve než změnil obor a založil si počítačovou firmu se specializací na operační systém Macintosh.
Nápad postavit nový motocykl vznikl tak, že Jimovu manželku Margaret už omrzely jeho frustrované povzdechy nad stavem britské produkce a na věčné remcání, že někdo by s tím měl něco udělat mu odpověděla: „OK, třeba ty?"
To se stalo teprve v říjnu 2011. Jim místo odpovědi sestavil pracovní tým, do kterého pozval takové kapacity z oboru, jakými jsou například Dave Pearce - tvůrce legendárních rámů Tigcraft, specialista na odpružení a majitel firmy K-Tech Chris Taylor, ladič motorů a distributor kol Dymag Larry Webb, nebo odborník na strojové obrábění Mick Edwards z firmy Promach.
Pak se na inzerát koupil mírně havarovaný Triumph Speed Triple 1050, a za účelem získání motoru, výfukových svodů a elektrické soustavy proběhla rozborka.  Zbytky obratem našly novéhomajitele v Polsku, a v dílně vzniklo místo na další práci. Rám nového motocyklu Enigma 1050 už je hotový a práce na kyvné vidlici už jsou v plném proudu, stejně jako  vývoj karbonových ráfků Dymag. Mezitím se rýsují definitivní návrhy kapotáže.
Brzdový systém kompletně dodá výrobce z Coventry, společnost AP Racing. Nádrž z hliníkové slitiny a formy na karbonové kapoty dostal na starost Terry Hall, který už má s tvarováním plechu dlouholeté zkušenosti. Většinu svojí kariéry strávil výrobou brnění pro britskou dvorní kavalérii, která jej v Londýně používá při slavnostních příležitostech.
Výsledkem práce vývojového týmu má být silniční motorka, která nabídne celodenní komfort, neotřelý vzhled, komponenty špičkové kvality a – díky zvláštní péči věnované rámu a odpružení – neudělá svému majiteli ostudu ani v rychlejší skupině na okruhovém dnu.
Tříválec Triumph 1050 se pro takový typ motorky perfektně hodí. Před jeho výkonovými parametry sice konkurence úplně nebledne závistí, ale příjemně plochá křivka kroutícího momentu a 121 koní pořád umí vykouzlit pořádný úsměv na tváři, přestože se agregát už vyrábí hezkou řádku let v nezměněné podobě.
Vývojový tým, jehož všichni členové mají za sebou závodní nebo civilní motorkářskou kariéru, plánuje dokončit prototyp v dubnu 2012. První testy pak budou probíhat na okruhu Cadwell Park a za řídítka jako první usedne sám lídr projektu Jim Lindsay. Jeho manželka, která má na starosti veškerou administrativu, už eviduje poptávky od dvou vážných zájemců.
Finální podoba nového motocyklu Enigma 1050 se přitom vůbec nemusí shodovat s prezentovanými vizuály. Ty vznikly ještě dříve, než Jim vymontoval motor z ojetého Triumphu, a během vývoje se pravděpodobně budou ještě měnit. Pokud bude poptávka dostatečně vysoká, dostane se Enigma na trh jak v podobě kitové stavebnice, tak i jako kompletní bike.
Projekt Enigma se zatím rozjíždí slibným tempem, a Britové mají dobře našlápnuto k  novému stroji domácí provenience. Tým šikovných lidí kolem Jima Lindsaye ale čeká ještě velký kus práce.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist